اقتصاد جهان

رشد 19 درصدی تجارت ایران با جهان اسلام/ یک پنجم صادرات ایران به مقصد کشورهای اسلامی بود

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، سازمان کنفرانس اسلامی در تازه ترین گزارش خود از وضعیت تجارت در جهان اسلام از رشد ۱۹ درصدی روابط تجاری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۲ خبر داد.

مجموع تجارت ۵۷ عضو این سازمان در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۷۳۵ میلیارد دلار بوده که بر اساس برآوردهای سازمان کنفرانس اسلامی این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۸۷۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران در بین ۵۷ عضو این سازمان از نظر تجارت با جهان اسلام در رتبه دوازدهم قرار دارد. به عبارت دیگر، ۴۵ کشور اسلامی در سال ۲۰۲۲ تجارت کمتری با جهان اسلام خواهند داشت.

مجموع تجارت ایران با کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار برآورد شده است. این رقم نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۱، ایران ۱۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار تجارت با کشورهای اسلامی را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، تعاملات تجاری ایران با کشورهای اسلامی در دولت سیزدهم با ۴۵ درصد افزایش به ۱۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید که نسبت به ۱۰ میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت.

امارات در سال ۲۰۲۲ بیشترین تعاملات تجاری را با جهان اسلام دارد و مجموع تجارت این کشور با کشورهای اسلامی به ۱۴۵ میلیارد دلار رسیده است. در رتبه های دوم و سوم ترکیه با ۱۲۱ میلیارد دلار و عربستان سعودی با ۹۶ میلیارد دلار قرار دارند.

* صادرات ایران به کشورهای اسلامی ۱۸ درصد افزایش یافت

این گزارش نشان می دهد که صادرات ایران به کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۲ با ۱۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن از ۶ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار به ۷ میلیارد و ۶۱۱ میلیون دلار رسیده است. ۲۱ درصد یک پنجم کل صادرات ایران در سال ۲۰۲۲ به کشورهای اسلامی را شامل می شود.

واردات ایران از جهان اسلام در سال ۲۰۲۲ با رشد ۳۲ درصدی به ۷ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار رسید. ۳۹ درصد از کل واردات ایران از کشورهای اسلامی بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا