اقتصاد جهان

رشد 21 درصدی تجارت ماهانه ایران و هند

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، وزارت بازرگانی و صنعت هند از رشد ۲۱ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۳ خبر داد. مبادلات تجاری بین دو کشور در نوامبر ۲۰۲۳ به ۱۹۱ میلیون دلار رسید. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۸ میلیون یورو گزارش شده بود.

بر اساس این گزارش، صادرات هند به ایران در نوامبر ۲۰۲۳ به ۱۳۲ میلیون دلار رسید که نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ رشد ۳۰ درصدی را به ثبت رساند. واردات هند از ایران در نوامبر ۲۰۲۳ با رشد ۵ درصدی به ۵۹ میلیون دلار رسید. هند در نوامبر ۲۰۲۲ به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد و ۵۶ میلیون دلار از ایران وارد کرد.

وزارت بازرگانی و صنعت هند نیز کل تجارت این کشور با ایران در یازده ماهه سال ۲۰۲۳ را یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و هند در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است. مجموع مبادلات تجاری بین دو کشور در یازده ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار گزارش شده است.

صادرات هند به ایران در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ با ۴۰ درصد کاهش به یک میلیارد و ۲۱ میلیون دلار رسید. هند در یازده ماهه سال ۲۰۲۲ به ارزش یک میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

واردات هند از ایران نیز در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۳ با ۳ درصد کاهش به ۵۸۸ میلیون دلار رسید. هند در مدت مشابه سال گذشته ۶۰۶ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

بر اساس این گزارش، برنج بیشترین سهم از صادرات هند به ایران را در یازده ماهه سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است و برنج نیز در این مدت ۶۱۳ میلیون دلار از صادرات هند به ایران را به خود اختصاص داده است. در جایگاه دوم و سوم از این نظر کنجاله روغن با ۷۷ میلیون دلار و میوه با ۴۷ میلیون دلار قرار دارند. هند نیز در این مدت ۲۶ میلیون دلار چای به ایران صادر کرد.

فرآورده های نفتی نیز بزرگترین واردات هند از ایران در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده و هند در این مدت ۲۱۳ میلیون دلار فرآورده های نفتی ایران وارد کرده است. در جایگاه دوم و سوم مواد اولیه تولید رنگ با ۱۶۳ میلیون دلار و میوه با ۱۰۸ میلیون دلار قرار دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا