بانک و بیمه

رعایت مقررات، احتراز از مشتری‌مداری نیست

به گزارش بازار، محمدحسین دهقان منشادی رئیس کل مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در دومین نشست تخصصی سالانه بازرسان و مربیان مبارزه با پولشویی بانک صادرات ایران بر اثربخشی بازرسان در مبارزه با پولشویی تاکید کرد. این شرکت مفهوم «تضاد بین استخراج منابع و مبارزه با پولشویی» را به عنوان بخشی از فرآیند پولشویی رد کرد و گفت: رعایت مقررات به معنای دوری از مشتری مداری نیست.

وی در خطاب به بازرسان حاضر در این همایش گفت: آنها سفیران مبارزه با پولشویی هستند. رفتار و نگرش شما در مبارزه با پولشویی بیشتر از آنچه فکر می کنید مؤثر است. در عین حال، ما نباید خود را فریب دهیم که بخواهیم همه چیز را تغییر دهیم، زیرا این امکان پذیر نیست و ما ناامید خواهیم شد.

دهقان منشاد با طرح این سوال که تاکنون چند تحقیق علمی در خصوص ارتباط دقیق بین نیروی انتظامی و کاهش جذب منابع انجام شده است؟ وی گفت: نیروی انتظامی ربطی به استخراج منابع ندارد. کافی است به این نکته توجه کنید که آیا مشتریان خاص بازده ویژه ای کسب می کنند یا خیر. بیشتر اوقات متوجه می شویم که اکثر این مشتریان چیزی به بانک نیاورده اند و فقط از ما برای نقل و انتقال استفاده کرده اند. این منطق پولشویی است و هیچ پولشویی عاقل و حرفه ای پول خود را در بانک نمی گذارد.

رئیس ستاد مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تصریح کرد: «مبارزه با پولشویی» در یک کلمه به معنای «شفافیت» در تعریف چند کلمه ای است، اما به معنای «ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتری» است. الزامات مشتری از اسنادی که از مشتری دریافت می کنیم ناشی می شود. شغل، سطح تحصیلات و امثال اینها به ما نشان می دهد که چقدر نیاز او به پول و انتقال پول است.

وی تصریح کرد: بازرسان در بازرسی بیشترین تأثیر را دارند، بنابراین لازم است بازرسان با آیین نامه مبارزه با پولشویی آشنا باشند و بدون استناد به مفاد آن اقدام و صحبت نکنند.

دهقان منشادی با بیان اینکه فردی بدون دغدغه و احساس مسئولیت اجتماعی برای انجام وظیفه بازرسی مناسب نیست، گفت: بازرسی نیاز به فردی دارد که نسبت به تحولات جامعه خود حساس بوده و با ابزاری که در اختیار دارد مسابقه دهد. به منظور کاهش معضلات اجتماعی. یک قدم بردار

وی در خصوص سوء استفاده افراد بیکار و حساب آنها نیز گفت: ۹۰ درصد مشتریانی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند از این موضوع اطلاعی ندارند. پول حساب شده و از بانک برداشت شد و به نفع بانک نبود، اما به خاطر مشتریان خود باید اقدام کنیم و بخشی از معضلات اجتماعی را کاهش دهیم.

دهقان منشادی افزود: بانک مرکزی معتقد است در صورت رعایت قوانین برخی از مشکلات حتی اجتماعی قابل حل است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هزینه های نظارت بر عهده بانک هاست، نسبت به عواقب کیفری عدم نظارت بر اساس ماده ۵۰ قانون پولشویی هشدار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا