رفتوبرگشتهای تعرفه واردات خودرو/ شوک به بازار خودرو وارد شد :: افق میهن
اعلام و کاهش تعرفه واردات خودرو در مقایسه با تعرفه ۵ ٪ تصویب شده توسط قانون بودجه ، باعث می شود قیمت ها در بازار خودرو ثابت شود.
سرانجام ، پس از ماهها انتظار برای تعرفه ، مقررات جدید واردات خودرو توسط دولت نهایی و لیست کامل تعرفه های واردات خودرو برای سال ۲ به طور رسمی اعلام شد.
تعرفه تعرفه کامل در سال ۲
برای درک بهتر تغییرات ، تعرفه های جدید طبقه بندی شده با حجم موتور و نوع پیشرانه را بررسی می کنیم. این اعداد اساس محاسبه حقوق ورود گمرکی است:
اتومبیل های بنزینی (حداکثر حجم موتور ۲ سی سی):
تعرفه گمرک: ۱ ٪. این نرخ پایین راه ورود به اتومبیل های اقتصادی و کم مصرف ، به ویژه از مارک های آسیایی را هموار می کند.
اتومبیل های بنزینی (از ۱ تا ۲ سی سی):
تعرفه گمرک: ۲ ٪. این بخش شامل محبوب ترین کلاس اتومبیل ، متقاطع و سدان های میانه است و بالاترین حجم واردات را خواهد داشت.
اتومبیل های بنزینی (بالاتر از ۲ سی سی):
تعرفه گمرک: ۱ تا ۲ درصد. بازگشت اتومبیل های لوکس و قدرتمند پس از سالها ممنوعیت مهمترین تعجب این کد است.
اتومبیل های ترکیبی و افزونه های ترکیبی:
تعرفه گمرک: ۱ ٪. تعرفه ترجیحی این اتومبیل ها نشان دهنده عزم دولت برای ترویج اتومبیل های تمیز است.
اتومبیل های برقی کامل (EV):
تعرفه گمرک: فقط ۲ ٪. این کمترین تعرفه ممکن است به موانع ورود اتومبیل های نسل جدید برداشته شود.
موفقیت پروژه واردات وسیله نقلیه
امیر حسن کاکای ، یک متخصص صنعت خودرو ، به نجوار گفت: تغییرات مکرر در تعرفه واردات خودرو در ماه گذشته نشانه بی ثباتی در سیاست های اقتصادی است. وضعیتی که بازار ، واردکنندگان و مصرف کنندگان را به عدم اطمینان فرو کرده است. با این حال ، اکنون در یک پرده جدید ، معاون اول رئیس جمهور تعرفه های جدید را اعلام کرده است.
وی افزود: این مهمترین سیگنال برای آینده بازار خودروهای ایران است زیرا می تواند منجر به افزایش تنوع ، کیفیت و رقابت شود. ” با این حال ، موفقیت کامل آن در ثبات اقتصادی ، مدیریت نرخ ارز و تسهیل فرآیندهای اجرایی است.
دسترسی به اتومبیل های مورد علاقه ایران
این متخصص صنعت خودرو گفت: “در بحث اتومبیل های وارداتی ، مسئله تعرفه ها و ارزها تأثیر قابل توجهی دارد و نباید تصور کرد که تعرفه ها ارزان خواهند بود ، بلکه این کاهش تعرفه نه تنها باعث بهبود قیمت و ثبات خودروهای اقتصادی و تنظیم بازار خودرو می شود ، بلکه برای ایجاد اتومبیل های موتور بالا نیز می باشد.”
وی گفت: “با این حال ، از آنجا که بیشتر اتومبیل های وارد شده به کشور دارای یک موتور بین ۱ تا ۲ سی سی هستند ، به نظر می رسد با اجرای جدول تعرفه جدید ، مصرف کنندگان دسترسی بهتری به بازار ایران خواهند داشت.”
چالش های واردات خودرو زیاد است
کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد که واردات خودرو در شرایط اقتصادی کشور با چالش های زیادی روبرو است و می گوید از یک سو بحث در مورد ارز واردات است که محدودیت های عمده ای در این زمینه وجود دارد و از طرف دیگر ، روابط در سطح بین المللی نمی تواند وارد شود.
کاکای افزود: “بانک مرکزی قادر به کنترل قیمت دلار در جنگ بود و اکنون در شرایط دشوار پس از جنگ است که باعث شده تا بانک مرکزی آن را دشوار کند.”
وی ادامه داد: “بعضی از مردم فکر می کنند اگر واردات آزاد شود ، رقابت قیمت بین خودروسازان و واردکنندگان سنگین خواهد بود ، اما باید در نظر بگیریم که خودروسازان در تولید با تنش های زیادی روبرو هستند که مهمترین آنها انرژی و ارز است.”
وی خاطرنشان کرد: اکنون قیمت نهایی محصول تولید شده زیاد است که به دلیل افزایش هزینه های تولید است و در دست خودروساز نیست.
خبرنگار: Minesadat Hosseini