اخبار اقتصاد ایران

روایت خاص رییس‌کل اسبق بانک مرکزی درباره پشت‌پرده گرانی دلار | دولت توان کنترل نرخ دلار را ندارد؟

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به اینکه برخی تغییرات در بازار ارز خارج از کنترل بانک مرکزی است، گفت: در بازار ارز، سیاست گذار ارز تنها بازیگر اصلی نیست و بسیاری از روندهای خارجی می تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد. نرخ.

افق میهن به نقل از ایسنا، محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی در خصوص اقدام اخیر سیاستگذار پولی در راستای صدور اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ ۳۰ درصد در شبکه بانکی کشور، گفت: وی با اشاره به اینکه نرخ سود واقعی سپرده های بانکی در حال حاضر منفی است، گفت: گواهی سپرده این امکان را فراهم می کند که در مواقعی که اقتصاد تحت تاثیر شوک های خارجی یا تنش های تشدید کننده قرار می گیرد، نقدینگی جذب شبکه بانکی شود. انتظارات تورمی و جلوگیری از التهاب در بازارهای مالی و دارایی.

رئیس سابق بانک مرکزی گفت: ایجاد بستر برای جذب نقدینگی از مازاد تقاضا در بازارهایی مانند سکه و طلا جلوگیری می کند و این می تواند آرامش را در بازارهای مختلف به ارمغان بیاورد.

بهمنی ادامه داد: همچنین در صورت همراهی سایر عناصر سیاست های اقتصادی با بانک مرکزی، بستر تامین مالی طرح های مختلف با استفاده از این ابزار فراهم می شود که می تواند در میان مدت تولید را افزایش دهد.

لزوم ایفای نقش فعال بانک مرکزی در بازار پول

وی با اشاره به لزوم نقش آفرینی فعال بانک مرکزی در بازار پول افزود: در زمانی که انتظارات تورمی جامعه به دلیل تنش های سیاسی در منطقه افزایش یافت، بانک مرکزی تلاش کرد نقش فعالی داشته باشد. و نسبت به تغییرات انتظارات تورمی جامعه بی تفاوت بود. نباشد

رئیس سابق بانک مرکزی افزود: در این راستا سیاست گذار پولی گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصد صادر کرد و این امر مانع از افزایش قیمت ارز در کوتاه مدت به دلیل مازاد کاذب شد. تقاضای ایجاد شده در این بازار

بهمنی بر لزوم هماهنگی سایر سیاست گذاران اقتصادی با بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: یکی از الزامات موفقیت سیاست های پولی در مهار تورم، همکاری سایر سیاست گذاران اقتصادی از جمله وزارت اقتصاد با بانک مرکزی است. بازار پول و سرمایه به هم مرتبط هستند و نباید با نگاه جزئی تصمیم گیری کرد.

ضرورت همکاری سیاستگذاران اقتصادی

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی متولی بازار پول و وزارت اقتصاد متولی بازار سرمایه هستند. اینکه هر کدام در حوزه مسئولیت خود تصمیم بگیرند یا وزارت اقتصاد به بهانه رشد شاخص بورس بدون توجه به سیاست های پولی سیاست هایی را اجرا کند، صحیح نیست.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: اولویت کنترل تورم و رشد تولید است و دستگاه های تصمیم گیر باید نگاه جامعی به مسائل داشته باشند. اگر بانک مرکزی موفق به مهار تورم شود، بازار سرمایه نیز رشد خواهد کرد، در حالی که اگر بانک مرکزی شکست بخورد، کل اقتصاد متضرر خواهد شد. بنابراین وزرای اقتصادی باید با نگاه جامع بانک مرکزی باشند.

بهمنی به لزوم وجود اختیارات کافی در استفاده از ابزارهای سیاست پولی توسط بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: همواره عنوان می شود که وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم است در حالی که کنترل بخشی از تورم بر عهده بانک مرکزی است. و سایر سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط. با سیاست های اقتصادی در کاهش یا افزایش تورم نیز نقش دارند.

به گفته وی، نمی توان از بانک مرکزی انتظار داشت که تمام نارسایی های اقتصاد را که منجر به تورم می شود، حل کند. به نظر من همه ارکان سیاست اقتصادی باید تصمیماتی را اتخاذ کنند که همسو با یکدیگر باشد و اینطور نباشد که یکی از وزارتخانه ها به دلیل نگاه جزئی، تلاش سایر ارکان سیاست اقتصادی را خنثی کند.

وی با توجه به اینکه تغییرات در بازار ارز حاصل مجموعه سیاست‌های تحت کنترل بانک مرکزی و خارج از کنترل سیاست‌گذار ارزی است، گفت: تغییرات بازار ارز را نمی‌توان به اقدامات بانک مرکزی و مجموعه ای از متغیرهای قابل کنترل و برونزا خارج از کنترل بانک هستند. مرکزی، بر بازار ارز تاثیر می گذارد.

رئیس سابق بانک مرکزی ادامه داد: به عنوان مثال چندی پیش و پس از بروز نابسامانی های منطقه ای، طبیعتاً نرخ ارز با نوساناتی همراه بود که از کنترل بانک مرکزی خارج بود. در بازار ارز، سیاست گذار تنها بازیگر اصلی نیست و بسیاری از جریان های خارجی می تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد.

نمی توان انتظار داشت که اثر متغیرهای برون زا صفر باشد

بهمنی تصریح کرد: البته بانک مرکزی می تواند نقش فعال داشته باشد و سیاست های پویا و منعطف اتخاذ کند که اجازه ندهد تاثیر متغیرهای خارجی زیاد باشد اما نمی توان انتظار داشت که تاثیر متغیرهای برون زا صفر شود.

وی بیان کرد: به عنوان مثال بانک مرکزی برای جلوگیری از التهاب در بازار غیررسمی ارز که همواره در آستانه سال نو با توجه به سفرهای خارجی بخشی از مردم تقاضای ارز را افزایش می دهد، افزایش یافت. محدودیت تخصیص ارز برای مسافران که باعث التهاب در بازار شد. غیر رسمی می تواند مانع شود

رئیس سابق بانک مرکزی همچنین افزود: به نظر می رسد بانک مرکزی در صدور گواهی ویژه ۳۰ درصدی نیز فکر می کند که نباید نسبت به افزایش سطح انتظارات تورمی منفعل باشد و از جهش ارز جلوگیری کند. نرخ. اقدام به استفاده از این ابزار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا