اقتصاد جهان

روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، داده های گمرک چین که روز شنبه منتشر شد نشان می دهد که روسیه در سال ۲۰۲۳ از عربستان سعودی پیشی می گیرد و به بزرگترین صادرکننده نفت به چین تبدیل می شود.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۰۷ میلیون تن معادل ۲.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت روسیه در سال ۲۰۲۳ به چین ارسال شده است که نسبت به سال قبل از آن ۲۴ درصد افزایش داشته است.

علیرغم تحریم های نفتی اعمال شده علیه مسکو توسط آمریکا و متحدانش، تعداد بی سابقه ای از صادرات نفت خام روسیه به چین ثبت شده است.

این در حالی است که عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۶ میلیون تن نفت به چین ارسال کرده و عراق، سومین تامین کننده بزرگ نفت چین، ۵۹ میلیون تن نفت به این کشور آسیای شرقی ارسال کرده است.

تنها در ماه دسامبر، صادرات نفت روسیه به چین به ۹.۵ میلیون تن رسید که ۶.۲ درصد بیشتر از مقدار تحویل در ماه نوامبر است.

روسیه قصد دارد در سال ۲۰۲۲ منابع انرژی خود را متنوع کند، زیرا اتحادیه اروپا، گروه هفت و متحدان آنها واردات نفت از طریق دریا را ممنوع کردند و سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت خام وارداتی از منابع دیگر را اعمال کردند.

پس از آن، محدودیت های مشابهی برای صادرات فرآورده های نفتی روسیه اعمال شد. سقف توافق شده برای گازوئیل ۱۰۰ دلار در هر بشکه و ۴۵ دلار برای محصولات دارای تخفیف مانند نفت گرمایش بود.

در نتیجه، تولیدکنندگان نفت روسیه مسیر تحویل نفت خام سیبری شرقی به آسیا را تغییر دادند و صادرات نفت خام از طریق ریل را از سر گرفتند.

ماه گذشته، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که فروش نفت به اتحادیه اروپا که زمانی بزرگترین بازار روسیه بود، ۹۰ درصد کاهش یافته است.

در همین حال، چندین مقام غربی اشاره کرده اند که نفت روسیه همچنان از طریق واسطه ها با قیمت های بالا وارد بازار اتحادیه اروپا می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا