اخبار اقتصاد ایران

روسیه راه آهن رشت به آستارا را جدی‌تر بگیرد | میزان تجارت فعلی اصلاً راضی کننده نیست

رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: انتظار می رود کشورهای واسطه ایران و روسیه مانعی ایجاد نکنند و قاعدتا روابط ایران و روسیه باید قابل توجه باشد.

افق میهن، سال هاست تعاملات ایران با کشور همسایه روسیه از استان های شمالی انجام می شود و یکی از تعیین کننده ترین آنها در این استان ها گیلان با بنادر و محصولات مورد نیاز روسیه بوده است.

این اهمیت تا آنجا پیش می رود که سرکنسولگری روسیه در رشت قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و این شهر را خواهر خوانده مسکو پایتخت روسیه نامیده اند.

قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی گیلان به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: گیلان استانی بین ایران و روسیه است و از نظر محصولات کشاورزی یکی از استان های قدرتمند در زمینه چای هستیم که یکی از استان های کشور است. از محصولات استراتژیک ایران است و حدود ۹۲ درصد چای ایرانی در گیلان تولید می شود. مرغوب ترین برنج دنیا در گیلان تولید می شود، از نظر کیفیت رتبه اول و از نظر کمیت رتبه دوم را در دنیا داریم. در مورد زیتون یکی از مرغوب ترین و خوشمزه ترین زیتون های دنیا را در رودبار استان گیلان داریم. در خصوص میوه های خشک، لذیذترین فندق دنیا را در گیلان می کاریم، حدود ۲۲ نوع چای در استان گیلان تولید می شود و اخیراً از نظر کمیت و کیفیت محصول کیوی حدود ۶۰ درصد مقام اول را در کشور کسب کرده ایم. از محصولات کیوی که صادرات محور است در گیلان تولید و از طریق این استان صادر می شود.

وی در خصوص قابلیت های ترانزیتی گیلان افزود: چهار گمرک در آستارا، سه گمرک در انزلی و مرز دریای خزر برای انتقال کالا داریم که یکی از تعیین کننده ترین نقاط در ارتباط شمال به جنوب محسوب می شود. موضوع ارتباط دریایی ایران هم اکنون است و منطقه اوراسیا برقرار است، در بحث ارتباط ریلی هم اکنون ارتباط ریلی رشت و بندر خزر در حال تکمیل است و ما فقط منتظر سرمایه گذاران و بهره برداران هستیم و اگر اتصال ریلی بین رشت و آستارا تکمیل می شود، ارتباط ریلی ایران و منطقه اوراسیا تکمیل می شود و اروپا تکمیل می شود.

با توجه به اینکه در بحث ریل هزینه تجارت و صادرات کمتر و امنیت آن بیشتر است، این موضوع ایجاب می کند که هم ایران و هم روسیه به تسریع این روند کمک کنند. یکی از مهم ترین راه های ارتباطی ما با کشورهای منطقه اوراسیا به ویژه روسیه، ارتباطات دریایی است. ما انتظار داریم که روسیه در موضوع کشتی ها ورود قابل توجه تری داشته باشد و تفاوتی بین کشتی های ایرانی و روسی ایجاد نکند، زیرا این اتفاق در بنادر ایران هر دو کشور می افتد. ما یک درد مشترک به نام تحریم داریم و باید به صورت واحد عمل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان نقش برخی کشورها در کاهش تعاملات ایران و روسیه را چشمگیر توصیف کرد و تصریح کرد: متاسفانه برخی کشورها به دلیل نقش واسطه ای که در روابط ایران و روسیه دارند موانعی ایجاد می کنند. بازرگانان ما و بازرگانان روسی باید بیشتر مشتاق باشند تا مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. انتظار ما این است که این کشورها کمک کنند و مانع نشوند.

قاسم رضاییان در ادامه با اشاره به محصولات صادراتی ایران به روسیه خاطرنشان کرد: عمده صادرات ما به روسیه محصولات کشاورزی به ویژه محصولات تولیدی در استان گیلان، مصالح ساختمانی مانند سیمان و محصولات صنعتی است. وی یکی از مهم ترین مشکلات تجارت ایران با همه کشورها را چند نرخی بودن ارز دانست و تصریح کرد: این موضوع باید در داخل کشور حل شود، چنین مشکلاتی به طور کامل قابل حل است و با مسئولان مربوطه در ارتباط بوده و هستیم. آنها را بزرگ کرد. امیدواریم این مشکلات به زودی حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان روسیه را یکی از همسایگان بسیار بزرگ و قدرتمند ایران عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ما برای این رابطه ارزش قائل هستیم. ما این کار را انجام دادیم، بازرگانان ما در این سفر با تجار روسی ملاقات داشتند و بعد از مسکو جلسات دیگری در آستاراخان برگزار کردیم و از بنادر آستاراخان بازدید کردیم، ایران مشارکت خوبی در بنادر آستاراخان دارد و رابطه تجار ما با بازرگانان آستاراخان است. بسیار مطلوب ما یک ساختمان تجاری در آستاراخان داریم و اخیراً در نظر داریم از این ساختمان تجاری به عنوان بستر اقتصادی و منبع ارتباط تجاری ایران و روسیه استفاده کنیم. .

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم برای ارتباط بهتر در خصوص گمرک و بنادر تفاهم کنیم و کار گروه های مشترکی بین گیلان و داغستان تشکیل شد، ارتباط بین این کارگروه ها ادامه یافت و دوستان داغستانی ما نیز از گیلان بازدید کردند. مشکلات و مسائل همچنین در این جلسات عنوان شد که قطعات مربوط به بنادر ما با همکاری مدیران دولتی تا حدودی حل شد، از طرفی یکی از بنادر خوبی که از داغستان با آن ارتباط داریم مخاج قلعه است. ، و مشکلات خود را در مورد این پورت مطرح کردیم و در حال حاضر برطرف شده است. کاهش سطح آب در بنادر ما مشکل ساز شده است و ما انتظار همکاری کشورهای همسایه را داریم.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان تصریح کرد: از روسیه انتظار داریم که قول راه آهن رشت – آستارا را جدی تر گرفته و همکاری بیشتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعرفه کالا به سمت صفر می رود و ایران نیز به عضویت این اتحادیه اقتصادی درآمده است، انتظار داریم میزان مبادلات تجاری افزایش یابد.

رضاییان در پایان گفت: متاسفانه حجم مبادلات فعلی به هیچ وجه رضایت بخش نیست. هم ایران و هم روسیه مورد غضب استکبار قرار گرفته اند و تحریم شده اند، در این برهه از زمان باید ارتباطات را بیشتر گسترش داد، در حالی که در حالت عادی ارتباط ایران و روسیه باید چشمگیر باشد. در شرایط بحرانی کنونی تجار دو کشور باید برای استفاده بهینه از روابط ایران و روسیه در شرایط کنونی همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا