ترندهای روز

روغن زیتون، کالای مورد علاقه سارقان در اسپانیا؛ از فروشگاه‌های این کشور چه چیزی بیشتر سرقت می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

تجارت روغن زیتون از دست خرده فروشان اسپانیایی خارج می شود و گروه های تبهکار این محصول را از سوپرمارکت ها می دزدند و در بازار سیاه با قیمت های بالاتر می فروشند.

این کالای اصلی آشپزخانه که «طلای مایع» نام دارد، به محبوب ترین محصول دزدیده شده از سوپرمارکت های اسپانیا تبدیل شده است. خشکسالی و گرمای شدید باعث افزایش قیمت روغن زیتون در این کشور شده و آن را به کالایی با ارزش تبدیل کرده است. در ۷۰ درصد از مناطق این کشور روغن زیتون بیشترین محصول دزدیده شده از سوپرمارکت هاست که محبوبیت آن از دیگر غذاهای خوشمزه پیشی گرفته است.

اسپانیا بزرگترین تولید کننده روغن زیتون در جهان است و این محصول بخش مهمی از اقتصاد و فرهنگ غذایی این کشور را تشکیل می دهد. یک رژیم غذایی مدیترانه ای بدون آن نم نم های سالم روغن زیتون که تقریباً روی هر چیزی نریزد، طعم نصف و نیمه خواهد داشت.

اما با افزایش قیمت روغن زیتون به دلیل تورم، قیمت عمده فروشی این چاشنی خوشمزه از ۲.۱۳ یورو در هر لیتر در فوریه ۲۰۲۰ به ۸.۸۸ یورو رسیده است که تنها نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است. برای خریداران، این به معنای افزایش قیمت از حدود ۵ یورو در هر لیتر به ۱۴ یورو است.

افزایش سرقت روغن زیتون فروشگاه‌های اسپانیایی را مجبور کرده است که بطری‌های بزرگ روغن زیتون را با زنجیر در قفسه‌ها قفل کنند یا برچسب‌های امنیتی را به آنها ببندند تا از سرقت جلوگیری کنند. اقداماتی که معمولا برای مشروبات الکلی گران قیمت استفاده می شود.

آلخاندرو آلگرا، مدیر بازاریابی شرکت امنیتی STC، در گفتگو با فایننشال تایمز خاطرنشان کرد که این سرقت ها توسط افراد گرسنه و نیازمند انجام نمی شود، بلکه توسط گروه های تبهکار انجام می شود. وی در این خصوص می گوید: به ندرت یک فرآورده غذایی ضروری به سرقت می رود و این سرقت ها حاصل فعالیت باندهای سازماندهی شده است، این افراد روغن زیتون را در بازار سیاه می فروشند.

آلگرا به سایر اقلام در صدر فهرست سرقت ها اشاره کرد و افزود: ژامبون ایبری، پنیرهای کهنه، تیغ و الکل در رتبه های بعدی بیشترین موارد سرقتی در سوپرمارکت ها قرار دارند.

در حالی که دزدی مشروبات الکلی در سراسر اروپا رایج تر است، در اسپانیا سارقان مواد غذایی فانتزی را ترجیح می دهند. اقلامی مانند پنیر، مقداری ماهی تن گران قیمت و صدف از دیگر اقلامی هستند که مورد هدف سارقان سوپرمارکت در اسپانیا قرار می گیرند.

برداشت زیتون در فصل کشاورزی ۲۰۲۳/۲۰۲۴ به پایان رسیده است و بارش های سیل آسا تولید را نسبت به رکوردهای کم سال قبل افزایش داده است. گزارش وزارت کشاورزی، شیلات و غذای اسپانیا نشان می دهد که تولید زیتون در سال گذشته ۰.۷۳ درصد افزایش یافته و قیمت ها از ۸.۹۹ یورو در اواسط ژانویه کاهش یافته است.

اما این نگرانی وجود دارد که با وجود افزایش زمین های زراعی زیتون، عدم تمایل سرمایه گذاران و نهال ها برای پوشش سطح مورد نیاز برای کمبود محصول عرضه شده در مقابل تفاظ ها وجود دارد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا