فناوری

رونمایی از نسخه جدید «چت جی‌پی‌تی» با قابلیت تعامل صوتی؛ رویای فیلم «او» به واقعیت پیوست

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

شرکت هوش مصنوعی “Open AI” و خالق “GPT Chat” در روز دوشنبه ۱۳ می ۲۰۲۴ (۲۴) اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام کرد که مدل جدیدی از هوش مصنوعی به نام “GPT-4o” را منتشر خواهد کرد که قادر به مکالمه صوتی واقعی و قادر به تعامل همزمان با متن و تصویر است.

در یک رویداد پخش زنده، محققان OpenAI از قابلیت‌های صوتی جدیدی رونمایی کردند که به کاربران اجازه می‌دهد با چت GPT صحبت کنند و پاسخ‌های بلادرنگ را بدون هیچ تاخیری دریافت کنند. این حرکت با هدف حفظ برتری در رقابت برای تسلط بر فناوری نوظهور است.

علاوه بر این، کاربران می توانند چت JPT را در طول مکالمه قطع کنند و از روان بودن مکالمات طبیعی لذت ببرند. این پیشرفت نشان دهنده گامی رو به جلو در ایجاد تعاملات واقعی تر با سیستم های هوش مصنوعی است.

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، در یک پست وبلاگی نوشت: “مثل هوش مصنوعی در فیلم هاست… صحبت کردن با کامپیوتر هرگز برای من طبیعی نبوده است، اما اکنون چنین شده است.”

او همچنین دمویی از فیلم «او» را در حساب کاربری X خود منتشر کرد که در آن مردی عاشق دستیار هوش مصنوعی خود می شود.

در این رویداد پخش زنده، محققان OpenAI قابلیت‌های دستیار صوتی جدید «ChatGPT» را به نمایش گذاشتند. در این نسخه آزمایشی، GPT Chat از قابلیت های بصری و صوتی خود برای گفتگو با یکی از محققان استفاده کرد.

در نسخه آزمایشی دیگری، محققان توانایی مدل GPT-4o را برای ترجمه همزمان آزمایش کردند. تا جایی که مکالمات به شوخی تبدیل شد، محقق OpenAI از ربات چت تعریف کرد که چقدر “مفید و شگفت‌انگیز هستی” و پچ پچ JPT پاسخ داد: “اوه بس کن! تو مرا شرمنده می‌کنی!”

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI در این مراسم اعلام کرد که این نسخه جدید تا چند هفته آینده به صورت رایگان در دسترس خواهد بود. نسخه پولی آن نسبت به نسخه رایگان امکانات بیشتری دارد.

دسترسی رایگان به موتور جستجو

موراتی همچنین در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که کاربران نسخه رایگان به «مرورگر» این شرکت دسترسی خواهند داشت که امکان جستجو در وب را فراهم می کند. وی همچنین گفت که این شرکت قصد ندارد از طریق فروش تبلیغات از کاربران رایگان کسب درآمد کند.

مدت کوتاهی پس از راه اندازی GPT Chat در اواخر سال ۲۰۲۲، این فناوری به سریع ترین برنامه تبدیل شد که در مدت زمان کوتاهی به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافت.

رونمایی از نسخه هوش مصنوعی گوگل یک روز پیش

OpenAI یک روز قبل از کنفرانس سالانه توسعه دهندگان Google (GOOGL.O) نسخه جدید خود را اعلام کرد. پیش بینی می شود که غول فناوری گوگل قصد دارد در این کنفرانس از فناوری هوش مصنوعی خود رونمایی کند.

پس از انتشار این خبر، سهام آلفابت بعد از ظهر دوشنبه ۲۳ اردیبهشت پس از افت نزدیک به ۳ درصدی در اوایل روز، ۱۴ درصد کاهش یافت. به همین ترتیب، سهام مایکروسافت نیز با کاهش دو دهم درصدی مواجه شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا