اخبار بورس

رکود دومینو وار ارکان بازار؛ مهره اول: صنعت کارگزاری

بیمه پرتفوی چقدر برای سهامداران موثر خواهد بود؟

احتمال توقف فعالیت بسیاری از شرکت های کارگزاری که بر اساس تحلیل های اخیر تا ۵۰ درصد زیان عملیاتی را ثبت می کنند، دور از دسترس نیست، همچنین کاهش توانایی افزایش سرمایه از محل سود انباشته و کاهش در بانک. گردش حساب که منجر به تضعیف توانایی کارگزاران در ارائه اعتبار و خدمات در حساب بانکی می شود، به دلیل هزینه های بالای ارائه خدمات خاص منجر به تداوم رکود می شود که در سایر عناصر بازار و حتی خود رگولاتور موج می زند.

حسین احمدیمدیرعامل کارگزاری ایمن بورس در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: با نگاهی به چند سال گذشته، شاهد کاهش حاشیه سود شرکت های کارگزاری هستیم که این کاهش در سال مالی گذشته بسیار بیشتر بوده است، هرچند سهم کارمزد در ایران یکی از بالاترین ها نسبت به سال گذشته است در سایر کشورها مشکل اصلی وابستگی انحصاری کارگزاران به کمیسیون در ایران است.

اثرات ادامه رکود بر بازار سرمایه بر صنعت کارگزاری

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تعداد بالای دلالان نسبت به فعالان بازار دلیل این امر است در حالی که تقریبا ۹۰ درصد از درآمد این صنعت تنها در اختیار ۱۰ دلال است. رکود ادامه دار و بازار نزولی به شدت به صنعت کارگزاری ضربه زده است.

احمدی تصریح کرد: امکان توقف فعالیت بسیاری از شرکت های کارگزاری که بر اساس تحلیل های اخیر تا ۵۰ درصد زیان عملیاتی را تجربه می کنند، دور از دسترس نیست، همچنین امکان افزایش سرمایه از محل سود انباشته و کاهش حساب بانکی نیز دور از انتظار نیست. گردش مالی.» در نتیجه توانایی کارگزاران برای ارائه اعتبار و خدمات را تضعیف می کند. در نظر گرفتن هزینه های بالای ارائه خدمات خاص منجر به تداوم رکود می شود که در سایر عناصر بازار و حتی خود تنظیم کننده موج می زند.

وی افزود: قابل ذکر است با شنیده ها از پوشش سبد سهامداران زیر ۵۰۰ میلیون تومان، تنها در صورتی موثر خواهد بود که نرخ تنزیل نزدیک یا بالاتر از نرخ سود پرداختی صندوق های بازنشستگی باشد.

تأثیر محدود کردن نوسانات بر بازده کمیسیون کارگزاری

احمدی گفت: با توجه به ریسک های سیستماتیک موجود، در حال حاضر زمان رشد و بهبود شرایط مشخص نیست و همچنین محدود کردن دامنه نوسان باعث کاهش کاهش ارزش سهام تحت ریسک های سیستماتیک می شود، اما به دلیل وجود سهام در صورت گیر افتادن صف فروش، منجر به کاهش شدید درآمد کمیسیون می شود. در سال‌های اخیر شرکت‌های کارگزاری زیرساخت‌های خود را گسترش داده و شعب خود را گسترش داده‌اند و حتی به چندین شرکت کارگزاری جدید مجوز فعالیت داده‌اند، در حالی که در سه سال اخیر بازار روند نزولی داشته و حتی شرکت‌های بزرگ کارگزاری نیز روند نزولی داشته است. (که دارای معاملات زیادی در بازار هستند) با چالش مواجه شد.

وی یادآور شد: در شرایط فوق تنها کارگزاران نهادی و کارگزاران وابسته به موسسات مالی خصوصی مستقل می توانند سود کسب کنند. قطعاً اکثر شرکت های کارگزاری در سال ۱۴۰۳ زیانده خواهند بود و پیش بینی تعدیل نیروی کار دور از انتظار نخواهد بود.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا