بانک و بیمه

ریزش قیمت ها در بازار طلا و سکه| توقف نرخ انس جهانی و بازگشت آرامش به بازار!

بازار؛ گروه بانکی بیمه: با توجه به تحولات اخیر منطقه به ویژه واکنش قاطع ایران به حمله موشکی رژیم جعلی اسرائیل به کنسولگری کشورمان، قیمت سکه در بازار طلا و ارز به طرز عجیبی افزایش یافت و قیمت سکه به رکورد تاریخی بیش از ۴۶ میلیون رسید. تومان و نرخ هر دلار از ۷۰ هزار تومان گذشت. افزایش غیرواقعی قیمت در آن زمان به حدی بود که بسیاری از مردم از شدت هیجان به بازار رفتند و با خرید سکه، طلا و ارزهای خارجی با قیمت غیرمنطقی سعی در تبدیل نقدینگی خود به این کالاها داشتند تا بتوانند با افزایش تورم مقابله کنند و از گرانی جلوگیری کنند. با توجه به اینکه افزایش هیجانی قیمت ها نتیجه التهاب و جو روانی ایجاد شده در بازار بوده و اکنون با کاهش التهاب بازار، نرخ سود کاهش یافته است.

البته کارشناسان هشدارهای لازم را به خریداران سکه ای که ارزش آن یک چهارم حباب بود داده بودند، اما برخی از آنها حتی در مواجهه با رشد حباب و غیرمنطقی ها به توصیه ها و هشدارهای کارشناسان اقتصادی بی توجهی کردند. قیمت این کالا را دوباره خریداری کرده اند، اقدامی غیرحرفه ای که باعث شده مردمی که برای گرفتن سکه با قیمت بالا دست و پنجه نرم می کردند به جای سود، متضرر شوند.

افزایش تدریجی قیمت جهانی طلا و قیمت آن در هفته های اخیر به بیش از ۲۳۰۰ دلار، موتور رشد قیمت طلا و سکه را به راه انداخته است به طوری که قیمت این کالاها در بازار سر به فلک کشیده است که هر گرم از طلای ۱۸ عیار به ۴ میلیون. رسید و سکه نیز رکورد تاریخی حدود ۴۷ میلیون تومان را شکست

رشد تقاضای جهانی باعث افزایش قیمت ها در بازار شد

اگرچه مشکلات سیاسی و تشدید رویدادهای منطقه‌ای منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار سکه، ارز و طلا در ماه گذشته شد، اما عوامل دیگری مانند رشد مداوم نرخ جهانی طلا و عبور قیمت آن در هفته‌های اخیر به بیش از ۲۳۰۰ افزایش یافت. دلار موتور رشد قیمت طلا و سکه را روشن کرد به طوری که قیمت این کالاها در بازار سر به فلک کشید به طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۴ میلیون رسید و سکه نیز رکورد تاریخی قیمت حدود ۴۷ میلیون را شکست. تومان

قیمت ها در بازار سکه و ارز در هفته های اخیر در حالی کاهش یافته است که نمایندگان مجلس و کارشناسان با نگرانی از تلاطم بازار و رشد بی حد و حصر قیمت ها از تصمیم گیران به ویژه مدیران بانک مرکزی خواستند تا با اجرای این مصوبه اقدام کنند. اصولی که در سریع ترین زمان ممکن برای کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار اجرا شود. این در حالی است که بانک مرکزی با حراج سکه و شمش طلا در بازار توانست تا حدودی قیمت های بازار را بشکند، اما مهم ترین عاملی که در کاهش قیمت در بازار سکه و ارز تاثیر داشت کاهش تنش های سیاسی و آرامش پس از آن بود. حمله موشکی ایران به رژیم او یک صهیونیست بود.

قیمت سکه بهار آزادی طی یک هفته ۴ میلیون تومان کاهش یافت و بر اساس پیش بینی های کارشناسان، با توجه به آرامش حاکم بر بازار، کاهش تنش های سیاسی در منطقه، این کاهش قیمت در روزها و هفته های آینده ادامه خواهد داشت. و غیره توقف نرخ ارز بین المللی.

کاهش ۴ میلیونی قیمت سکه در یک هفته

علاوه بر این موارد، توقف رشد قیمت جهانی طلا پس از ثبت رکوردهای مستمر بر کاهش قیمت در بازار طلا و سکه تاثیر داشته است، به طوری که قیمت سکه بهار آزادی در حال حاضر ۴ واحد کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند این کاهش قیمت در روزها و هفته های آینده نیز ادامه خواهد داشت. به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار طلا، تداوم کاهش قیمت جهانی طلا ممکن است ناشی از مشکلاتی مانند تنش زدایی در منطقه، عوامل ژئوپلیتیکی به ویژه عدم رویارویی ایران و رژیم صهیونیستی و همچنین اجرای آن باشد. برخی از سیاست ها و داده های اقتصادی از فدرال رزرو.

البته باید گفت که قیمت جهانی طلا از ابتدای هفته گذشته به دلیل رشد تقاضا به دلیل انتشار خبر تشدید تنش بین ایران و اسرائیل تغییر کرد. بازار این کالای ارزشمند با افزایش تقاضا به این خبر واکنش نشان داد و باعث شد قیمت جهانی طلا دوشنبه گذشته بیش از ۱.۵ درصد افزایش یابد. همچنین روز جمعه، پس از طعنه اسرائیل در اصفهان، قیمت جهانی طلا مجدداً افزایش یافت و به بالاترین سطح تاریخ خود یعنی ۲۴۰۰ دلار رسید، اما اکنون که آرامش به منطقه بازگشته، قیمت جهانی طلا نیز از رشد بازمانده است.

اجرای سیاست های اساسی بانک مرکزی از جمله حراج گسترده سکه و شمش طلا در بازار در کنار تامین نیاز واقعی متقاضیان ارز در بازارهای رسمی و صرافی ها، خوشبختانه قیمت ها در بازار (سکه) . و ارز) روند نزولی داشته اند.

تاثیر حراج سکه و شمش طلا در بازار بر کاهش قیمت این کالاها

با توجه به کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز و معامله فروشندگان آن به جای خرید، علاوه بر اجرای سیاست های اساسی بانک مرکزی از جمله حراج جامع سکه و شمش طلا در بازار، همزمان با تامین نیاز واقعی متقاضیان ارز در بازارهای رسمی و در صرافی‌ها، خوشبختانه قیمت‌ها در بازار (سکه و ارز) روند نزولی را به ثبت رسانده است، زیرا دلار هم‌اکنون حدود ۷۰ هزار تومان است و به کانال نزدیک شده است. از ۶۳. در چند روز اخیر ارزش سکه هزار تومان افزایش یافته و قیمت سکه پله به پله کاهش می یابد.

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت فعلی قیمت طلا و سکه در بازار به ما گفت: پس از افزایش قیمت در این بازار، اکنون قیمت ها افزایش یافته است. مارپیچ رو به پایین آغاز شده است. این کاهش قیمت ناشی از رکود قیمت جهانی طلا و همچنین کاهش هیجان در بازار برای ایجاد صلح ناشی از کاهش تنش‌های منطقه‌ای و رویدادها و تحولات سیاسی و بین‌المللی است.

حباب قیمت در بازار سکه و طلا هم اکنون در حال ترکیدن است، وی افزود: هر قطعه سکه بهار آزادی هم اکنون نزدیک به ۷ میلیون تومان حباب دارد و از آنجایی که بازار نسبت به هفته های گذشته از خرید سکه خارج شده، قیمت ها افزایش یافته است. آنها همچنین به تدریج وزن خود را کاهش می دهند

کاهش حباب قیمت سکه

وی با بیان اینکه هم اکنون حباب قیمتی در بازار سکه و طلا در حال ترکیدن است، افزود: هر قطعه سکه بهار آزادی هم اکنون نزدیک به ۷ میلیون تومان حباب دارد و از آن زمان تاکنون نسبت به هفته های گذشته سکه خریدی در بازار وجود ندارد. بیشتر قیمت ها نیز گام به گام در حال کاهش هستند. کاهش قیمت ها که علاوه بر بازگشت آرامش بازار، ناشی از مشکلات سیاسی و بین المللی و همچنین کاهش نرخ ارز در کشور و همچنین اجرای سیاست های بانک مرکزی مانند حراج سکه و شمش طلا

این کارشناس بازار طلا افزود: با توجه به وعده بانک مرکزی مبنی بر ادامه سیاست حراج سکه و طلا در بازار، بی شک در روزها و هفته های آینده شاهد کاهش قیمت حبابی این کالاها خواهیم بود. همچنین بحث توقف قیمت جهانی طلا و احتمال کاهش آن نیز می تواند تاثیر بسزایی در تغییرات قیمتی در بازار این کالاها داشته باشد. قیمت جهانی اکنون به زیر ۲۴۰۰ دلار رسیده است.

در حال حاضر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

سکه طرح جدید در کانال ۴۳ میلیون تومان است

به گزارش کشتی آرای، در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، این در حالی است که سکه طرح قدیم در چند روز اخیر با کاهش مواجه شده است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. هر مثقال طلا با کاهش قیمت ها در بازار داخلی ۱۵ میلیون و ۹۶۰ تومان ارزش گذاری شد.

بر اساس این گزارش، در پی پیش بینی کارشناسان بازار مبنی بر بازگشت آرامش در بازار طلا، سکه و ارز، قیمت ها در این بازارها کاهش می یابد و از آنجایی که نرخ ارز در بازار آزاد رو به کاهش است، کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت. افزایش قیمت در روزهای آینده در این بازار دور از ذهن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا