ترندهای روز

ساخت اهرام ثلاثه، کار خودی‌ها بوده یا بیگانگان؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

نحوه ساخت اهرام مصر بدون جرثقیل، لیفتراک یا برج برای کمک به ساخت آن یکی از عجیب ترین اسرار جهان تاکنون بوده است. با این حال، سرانجام گروهی از دانشمندان متوجه شدند که چگونه اهرام مصر توسط مصری ها ساخته شده است.

پیش از این تصور می شد که بیگانگان در ساخت این سازه های عجیب و غریب نقش داشته اند و همیشه گمانه زنی هایی در مورد چگونگی ساخت اهرام وجود داشت. با این حال، دانشمندان با تمرکز بر یک نقاشی دیواری در مقبره Djehutihotep متوجه شدند که این نقاشی یک تکنیک ساخت و ساز خاص را نشان می دهد.

این نقاشی که قدمت آن به حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد، ۱۷۲ مرد را به تصویر می کشد که مجسمه ای را با طناب هایی که به وسیله سورتمه مانندی وصل شده است، حرکت می دهند و جلوی آن چیزی شبیه آب روی شن ها ریخته می شود.

بنابراین، فیزیکدانان تصمیم گرفتند این فرآیند را آزمایش کنند، اما نه با ساختن هرم دیگری. آنها فقط چنین فرآیندی را در مقیاس کوچکتر بازسازی کردند. این تیم کشف کردند که اگر ماسه خشک باشد، می تواند منجر به ایجاد توده هایی شود که حرکت اجسام را دشوارتر می کند، اما اگر مقدار مناسب آب اضافه شود، مایع از تشکیل توده ها جلوگیری می کند و ماسه را صاف تر می کند.

این فرآیند در صورت استفاده از ماسه خشک، حتی اگر ماسه بسیار مرطوب باشد، به خوبی کار نمی کند. بنابراین میزان آب در این فرآیند دارای محدودیت خاصی است. قبل از این کشف، تصور می شد که ریختن آب در نقاشی یک عمل کاملاً تشریفاتی است و بخش کلیدی فرآیند ساخت نیست.

بر اساس تحقیقات، مشخص شد که اصطکاک لغزشی روی ماسه تنها با افزودن مقدار کمی آب تا حد زیادی کاهش می یابد. آنقدر ساده بود که حتی فیزیکدانان هم اعتراف کردند که این کشف آنها را غافلگیر کرد. این واقعیت که نیروی کشش را می توان تا ۵۰٪ کاهش داد شگفت انگیز است، و به این معنی است که مصری ها تنها به نصف نیروی کاری که قبلا تصور می شد برای عبور از ماسه مرطوب در مقایسه با ماسه خشک نیاز داشتند.

در نهایت، مشخص شد که با مقدار مناسب آب، ماسه مرطوب بیابان تقریباً دو برابر ماسه خشک سفت است و سورتمه راحت‌تر روی شن‌های سخت کویر می‌لغزد، زیرا شن‌ها مانند ماسه خشک روی سورتمه روی هم انباشته نمی‌شوند. .

منبع: خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا