اخبار اقتصاد ایران

سال آینده یارانه نقدی تغییری نمی‌کند | استقبال ۳۰ برابری از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی

معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت سه طرح اساسی را برای بهبود معیشت مردم اجرا کرده و ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار یارانه برای حمایت از سفره غذای مردم پرداخت می کند، گفت: مردم گفت: سال آینده یارانه نقدی تغییر می کند. نمی کند.

افق میهن به نقل از ایرنا، «علیرضا عسگریان» معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون صبح امروز – جمعه گفت: بزرگترین راهبرد دولت سیزدهم توجه به معیشت و خوراک مردم است و برای عملی ساختن این راهکارها، طرح های مختلفی ارائه خواهد کرد. مهمترین آنها در سال ۱۴۰۲ اجرا شد که اولین و موثرترین اقدام در این بین افزایش یارانه از ۴۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان برای دهک های درآمدی یک تا سه و ۳۰۰ هزار تومان برای دهک های درآمدی چهار به ده بود.

وی افزود: هدف از افزایش یارانه این بود که مبلغ مورد نظر به صورت مستقیم روی سفره مردم هزینه شود اما در آن زمان زیرساختی برای آن وجود نداشت. به همین دلیل دولت تمرکز خود را بر ایجاد زیرساخت های مناسب برای تقویت سفره مردم با چارچوبی مشخص و تشکیل یک جریان اعتباری قدرتمند برای آینده مردم برای افزایش عمق، عرض و طول سفره مردم قرار داد.

طرح های مختلف یارانه مضاعف برای سال ۱۴۰۳

معاون وزیر تعاون تاکید کرد: این جریان تفصیلی اعتبار در قالب طرح های مختلف در سال ۱۴۰۳ خود را نشان می دهد، طرح هایی که پایه یارانه نقدی را افزایش نمی دهند اما مانند طرح الکترونیکی فجرانه کالابرگ در قالب یک طرح تخصیص داده می شود. یارانه مضاعف برای گروه های خاص و در بازه زمانی معین.

وی درباره موثرترین طرح دولت برای بهبود معیشت مردم در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته سه گانه موثری تحت عنوان صورتحساب الکترونیکی، طرح امنیت غذایی برای کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه و مادران باردار یا دارای فرزند شیرده ( طرح یسنا) اجرا شد. . تمرکز در این برنامه ها بر دریافت کالری مناسب برای افرادی است که به کمک تغذیه نیاز دارند.

عسگریان گفت: دولت ماهانه ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند، به عبارتی ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار یارانه برای حمایت از سفره غذای مردم مصرف می شود که این رقم سالانه به حدود هفت تا هشت میلیارد دلار می رسد. .

مهمترین طرح دولت طرح صورتحساب الکترونیکی است

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه دولت ماهانه ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می کند، افزود: با اجرای طرح فهرست کالاهای الکترونیکی و یارانه مضاعفی که دارد، هر ماه مبلغی به این مبلغ اضافه می شود. جامع ترین و مهم ترین طرح دولت، طرح صورتحساب الکترونیکی است که در دهه فجر با طرح «فجرانه» به بالاترین شکل اجرایی شد.

عسگریان افزود: استفاده از فاکتور الکترونیکی یارانه دو برابری ۱۲۰ هزار تومانی به اعتبار مردم می گرفت و آنها برای دریافت اعتبار باید نیمی از یارانه خود را خریداری می کردند. در طرح کاتالوگ الکترونیکی فجرانه این مبلغ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت و هیچ پیش شرطی برای آن در نظر گرفته نشده است. مردم با هر میزان خرید، یارانه آن محصول را دریافت خواهند کرد.

۳۰ برابر استقبال از طرح الکترونیکی فجرانه کالابرگ

وی تاکید کرد: پس از شروع پروژه فجران با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. برآورد ما از استقبال از طرح فجرانه در ماه اول حدود دو تا سه برابر طرح کالابرگ الکترونیکی بود، اما استقبال مردم از این طرح انفجاری بود و خریدها به ۳۰ برابر حد معمول رسید و رکوردهای قابل توجهی را به نام خود ثبت کردند.

یکی از آنها این بود که بیشترین خرید کشور با ۱۱ سبد کالا (شامل برنج، شیر کم چرب، ماست، تخم مرغ، مرغ، گوشت، لوبیا، پنیر، روغن مایع، مارکائونی و شکر) در کمتر از یک ماه انجام شد. ۶۳۰ هزار تن غذا (همان ۱۱ قلم) وارد سفره مردم شد.

آخرین نرخ مشارکت مردم در این طرح هم اکنون به بیش از ۸۷ درصد رسیده است. یعنی از ۶۰ میلیون نفر مشمول طرح کاتالوگ الکترونیک فجرانه بیش از ۵۱ میلیون نفر اقلام مشمول این طرح را خریداری کرده اند و به عبارتی ۵۱ میلیون بسته غذایی به صورت کامل خریداری شده است. اتفاق قابل توجهی در زمینه تامین و توزیع کالاهای اساسی در این حوزه رخ داده است. کاتالوگ الکترونیکی ثبت شده است.

عسگریان خاطرنشان کرد: برنامه بزرگ و راهبردی بعدی مربوط به ارتقای امنیت غذایی کودکان بود. دولت اعلام کرد که هر تعداد از کودکانی که توسط وزارت بهداشت و خانه های بهداشت یا هر مرکز دیگری به عنوان نیاز به غذای تکمیلی شناسایی شود تحت پوشش قرار می دهد.

برای اجرای اساسی این طرح ابتدا اطلاعات کودکان بین ۶ ماه تا ۵۹ ماه که نیاز به تغذیه اضافی دارند، از طریق پایش شاخص های آنتروپومتریک کودک (اندازه گیری قد، وزن و BMI و مقایسه با منحنی های رشد) در سلامت شهری و روستایی است. مراکز و منازل) شناسایی و پس از جمع‌بندی داده‌ها، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند.

وی گفت: کمک هزینه ماهانه برای هر فرزند دهک اول تا پنجم درآمدی یک میلیون تومان و برای هر فرزند دهک ششم و هفتم ۶۰۰ هزار تومان است که کاملا جدا از یارانه نقدی و علاوه بر کوپن به حساب خانوار اعمال شد. خواهد بود

سبد کالایی تعریف شده برای این کودکان دارای ۱۶ قلم است و دانه های روغنی و مقداری میوه و سبزی را پوشش می دهد. این مبلغ مستقیماً به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود تا صرف تامین امنیت غذایی کودک شود. بعد از ۶ ماهگی که اندازه گیری بدن کودک انجام شد مشخص می شود که آیا این یارانه برای کودک هزینه شده است یا خیر. اگر این اتفاق نیفتاده باشد از طرح حذف خواهد شد.

عسگریان تصریح کرد: در مرحله اول این طرح ۱۴۵ هزار کودک از سوی وزارت بهداشت به وزارت تعاون معرفی شدند و پس از گسترش در پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی ایران، ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ کودک در دهک های یک تا هفت (۱۱۹ هزار) ۸۰۴ سرپرست خانوار) ​​مشمول دریافت یارانه مضاعف می شوند. تبدیل شد در مرحله دوم و سوم ۱۵۱ هزار کودک معرفی و ۱۳۵ هزار و ۱۰۷ کودک (۱۳۰ هزار و ۵۴۷ سرپرست خانوار) ​​مشمول دریافت این یارانه شدند.

وی تاکید کرد: دولت بارها اعلام کرده است که برای اجرای این طرح محدودیتی وجود ندارد و هر مقدار بودجه لازم باشد اختصاص می دهد زیرا کودکان برای دولت اهمیت ویژه ای دارند.

توانایی دولت در تولید و توزیع ۵۱ میلیون بسته غذایی

معاون رفاهی و اقتصادی وزیر تعاون گفت: در گذشته دولت بین ۵ تا ۸ میلیون بسته بین مردم توزیع می کرد اما به همین اندازه گرفتار شدند و به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها نتوانستند آن را مدیریت کنند. اما اکنون ظرف یک ماه ۵۱ میلیون بسته غذایی تولید و توزیع شده است که در نوع خود بی نظیر است. البته در این بین ساعت شلوغی داشتیم که به دلیل اطلاع رسانی و استقبال زیاد مردم چند روزی در برخی فروشگاه ها صف کشیدند که به سرعت رفع کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح کاتالوگ الکترونیکی فجرانه ۴۸ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و مردم برای خرید سبد کالایی که کاملا بر اساس نیاز بدن انسان طراحی و فرموله شده است هزینه شد. بیش از ۹۰ درصد دهک های یک تا یک سوم جامعه از این طرح استقبال کرده اند.

طرح مادران باردار یا دارای شیرخوار در سال ۱۴۰۳ در سطح کشور ادامه خواهد داشت.

سومین طرحی که وزارت تعاون برای بهبود معیشت مردم اجرا کرده و چند ماهی می شود مربوط به مادران باردار یا دارای نوزاد است. عسگریان با این توضیح گفت: این طرح که با نام یسنا معرفی شد هم اکنون در هشت استان کشور به صورت پایلوت اجرا شده و در سال ۱۴۰۳ در تمامی استان ها اجرا می شود و در این طرح تمامی مادران باردار و یا دارای شیرخوار. افرادی که نیاز به تغذیه اضافی دارند توسط وزارت بهداشت شناسایی و ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می کنند.

وی افزود: طرحی که دولت برای ارتقای امنیت غذایی مردم کشور اجرا کرده است، بسته کاملی است که شامل کودکان، مادران و عموم مردم می شود. عموم مردم یعنی همان ۷۵ درصد یارانه بگیران جامعه که ۶۰ میلیون نفر هستند. دسته دوم همه کودکانی هستند که نیاز به تغذیه اضافی دارند و دسته سوم مادرانی هستند که باردار هستند و نیاز به تغذیه اضافی دارند و این برنامه های راهبردی و کلیدی دولت در سال ۱۴۰۳ با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت.

قیمت نان برای دولت ۲۶ برابر قیمت مردم است

عسگریان با بیان اینکه تلاش برای ارتقای امنیت سفره مردم باید هر روز بیشتر شود، تصریح کرد: در کنار این طرح ها، یارانه نان نیز که به صورت جداگانه تعریف شده و متعلق به عموم مردم است نیز بخشی از برنامه های دولت است. بهبود معیشت مردم هزینه یک قرص نان برای دولت ۲۶ برابر نانی است که مردم هر روز به اندازه نیاز خود می خرند. این نیز یارانه مهم و گام بزرگ دولت در جهت بهبود معیشت مردم است. یارانه سوخت و سایر یارانه هایی که به مردم داده می شود همگی بخشی از اقدامات دولت برای افزایش امنیت معیشتی مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا