اخبار اقتصاد ایران

سختگیری بی‌مورد برای تعداد ضامن وام ازدواج ممنوع است

به گفته مسئولان، بر اساس نص صریح قانون، بانک ها نباید بیش از یک ضامن برای وام ازدواج درخواست کنند و متقاضیان می توانند تخلفات در این زمینه را گزارش کنند. برای وام ازدواج در سامانه ثبت نام کردم و با مراجعه به بانک بر خلاف اصرار مکرر مسئولین اعلام کردند که باید دو ضامن داشته باشم که یکی از آنها. […]

به گفته مسئولان، بر اساس نص صریح قانون، بانک ها نباید بیش از یک ضامن برای وام ازدواج درخواست کنند و متقاضیان می توانند تخلفات در این زمینه را گزارش کنند.
برای وام ازدواج در سامانه ثبت نام کردم و با مراجعه به بانک بر خلاف اصرار مکرر مسئولین اعلام کردند که باید دو ضامن ارائه کنم که یکی از آنها کارمند رسمی است.
وقتی برای انجام مراحل اداری گرفتن وام ازدواج به شعبه بانک مراجعه کردم، اعلام شد که ضامن بازنشسته بالای ۶۵ سال را نمی پذیرند و باید دو ضامن به بانک بیاورم.
این دو پیام از سوی حضار در خصوص سختگیری برخی از شعب بانک ها در رابطه با دریافت ضامن در بحث تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مطرح شد. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج که همواره مورد تاکید مسئولان برای سستی در امور بوده است. به عنوان مثال در نامه ۵ بندي رئيس جمهور خطاب به محمدرضا فرزين رييس بانك مركزي در بند سوم اين نامه آمده بود كه شعب بانك ها در اخذ ضمانت نامه هاي فراتر از دستورالعمل سختگيري نكنند.
همچنین سحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در این خصوص می گوید: بر اساس نص صریح قانون، بانک ها نباید بیش از یک ضامن برای وام ازدواج درخواست کنند و بانک مرکزی جدی و ضروری داشته است. نظارت در این زمینه و حتی با روسای شعب که در این زمینه سخت گیری می کردند. با آنها مواجه شدند و اخراج شدند.
سپس به سراغ محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک های ملی و مؤسسات اعتباری خصوصی رفت و گفت: در خصوص تسهیلات قرض الحسنه باید گفت که قرض الحسنه بر اساس منابعی است که مردم به عنوان قرض الحسنه در اختیار بانک ها قرار می دهند. ذخایر الحسنه بنابراین منابع یکی از عوامل محدودکننده اعطای برخی تسهیلات است. بر این اساس هر زمان که منابع موجود باشد بانک ها موظفند تمامی وجوه را با نظارت بانک مرکزی به متقاضیان پرداخت کنند. موارد پرداخت تسهیلات قرض الحسنه قرض الحسنه به بحث تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، سپرده مسکن و … اشاره دارد.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا بانک های خصوصی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه سخت گیری می کنند، تصریح کرد: در اعطای تسهیلات مجاز باید گفت که این وام های قرض الحسنه همان طور که گفته شد منبع سپرده های مردم است; بر این اساس بانک ها باید از بازگشت قرض الحسنه در سررسید مطمئن باشند که موضوع اعتبارسنجی و ضامن برای آن مطرح است.
جمشیدی با بیان اینکه بازپرداخت وام های قرض الحسنه با حضور ضامن تضمین می شود، گفت: بانک مرکزی در دستورالعمل خود رسما اعلام کرده است که بانک ها موظف به پذیرش ضامن برای اعطای وام قرض الحسنه هستند اما گاهی اوقات ممکن است متقاضیان فردی به عنوان ضامن پذیرفته شوند. معرفی می کند که بر اساس ارزیابی بانک، فرد واجد شرایط کافی برای ضامن شدن نیست، بر این اساس بانک اعلام می کند فرد دیگری را به عنوان ضامن معرفی می کند.
وی افزود: اینکه بانک پیشنهاد می کند برای تسهیلات قرض الحسنه نیاز به دو ضامن است، یک مورد استثنایی است که توجیهاتی دارد از جمله اینکه گاهی ضامن اول معرفی شده از سوی فردی توان بازپرداخت ضعیفی دارد و در اینجا ممکن است بانک ها بر خلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کند که متقاضی یک نفر دیگر را معرفی کند تا دو نفر ضامن باشند.


پیش از این نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در پاسخ به اینکه برای دریافت تسهیلات ازدواج به صورت میدانی به بانک ها مراجعه کرده اما برخی از شعب وجود ضامن را نمی پذیرند، اظهار داشت: وجود دارد. یک سامانه ۲۷۰۶ که اگر موردی بود مردم می توانند آن را گزارش کنند و سامانه ثبت شکایات دیگری وجود دارد که افراد می توانند موارد را در این قسمت اعلام کنند و ما خوشحال می شویم که اطلاعات را در این قسمت وارد کنیم. مطمئن باشید در این اداره با متخلفان برخورد خواهیم کرد و صلاحیت برخورد جدی با رئیس شعب وجود دارد.
البته بانک مرکزی هم نظارت خودش را انجام می دهد.
جمشیدی در پایان در خصوص تخلفات و سخت گیری های بانک ها در زمینه ضامن وام ازدواج گفت: مردم می توانند تخلفات را به بازرسی همان بانک اطلاع دهند و در صورت عدم پاسخگویی، مدیریت نظارت بانکی بانک مرکزی پاسخگو خواهد بود. به شکایات متقاضیان
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ لازم به ذکر است طبق آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، تعهد و سهمیه پرداخت وام ازدواج در سال جاری ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است که از ابتدا فروردین تا ۲۰ دی بالغ بر ۱۳۴ هزار میلیارد تومان سهمیه توسط شبکه بانکی به ۶۵۸ هزار متقاضی پرداخت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا