اخبار اقتصاد ایران

سقف حقوق ۵۰ میلیونی برای کارگران بخش خصوصی نیست

مدیرکل روابط کار، غرامت و بیمه بیکاری وزارت کار:

مدیرکل روابط کار، غرامت و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: سقف حقوق مصوب شورای عالی کار شامل کارگران بخش خصوصی نمی شود.

افق میهن به نقل از تسنیم، در یکی از تبصره های بخشنامه مزد ۱۴۰۳، سقف پرداختی به کارگران مشمول قانون کار شاغل در موسسات و سازمان های عمومی غیردولتی و شرکت های غیردولتی وابسته به بیمه و صندوق های بازنشستگی با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور حداکثر (۷) برابر حداقل دستمزد ماهانه حدود ۵۰ میلیون تومان می باشد.

احمد غروی، مدیرکل روابط کار، غرامت و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام کرد سقف پرداختی حقوق مصوب شورای عالی کار شامل کارگران بخش خصوصی نمی شود.

مدیرکل روابط کار، غرامت و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: واحدهای مشمول قانون کار بخش خصوصی می توانند به منظور ایجاد ارتباط بیشتر بین پرداخت مزد و مزایا. با بهره وری و ایجاد انگیزه در بین کارکنان، علاوه بر اجرای مصوبه مزد در رابطه با افزایش دستمزد و مزایا در قالب قراردادهای کارگاهی و قراردادهای دسته جمعی پس از تایید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی.

غریوی ادامه داد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۸ بند ۸ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ حداکثر پرداختی به کارگران مشمول قانون کار شاغل در موسسات و سازمان های عمومی غیردولتی و شرکت های غیردولتی وابسته به بیمه و بازنشستگی. وجوه، با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور، حداکثر ۷ هفته می باشد. معادل حداقل دستمزد ماهانه است و این موضوع شامل مشمولان قانون کار شاغل در شرکت های خصوصی نمی شود.

وی افزود: سایر سطوح مزدی از ابتدای سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۲ درصد به اضافه ۲۳۰۰۲۶ ریال (دویست و سی هزار و بیست و شش ریال) به ازای هر روز آخرین دستمزد (ثابت یا بر اساس ماده ۳۶) افزایش می یابد. قانون کار مصوب ۱۴۰۲ و با اعمال افزایش در این بند، دستمزد کارگران مشمول طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مزد ثابت سایر کارگران نباید. کمتر از مبلغ روزانه ۲۳۸۸۷۲۸ ریال (دو میلیون و سیصد و هشتاد و هشت هزار و هفتصد و بیست و هشت ریال) باشد.

مدیرکل روابط کار جبران خسارات وزارت کار گفت: نرخ پایه سنوات در سال ۱۴۰۳ برای کارگران دارای قرارداد کار دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار یا گذشت یک سال از دریافت کار هستند. آخرین کلاس (سال) آنها در همان کارگاه. ۷۰۰۰۰ ریال (هفتاد هزار ریال) در روز اعم از اینکه مزایای بازنشستگی یا حقوق بازنشستگی خود را تسویه کرده باشند یا خیر.

غروی تصریح کرد: پرداخت مبلغ مربوط به سنوات کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس دستورالعمل و جدول اعلام شده از سوی اداره کل روابط، جبران خدمت انجام می شود. و بیمه بیکاری به کارگران فصلی به نسبت دوره کاری آنها در سال ۱۴۰۲ به صورت سالانه تعلق می گیرد.

مدیرکل روابط کار، غرامت خدمت و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ضوابط مربوط به نحوه اجرای مصوبات مزد شورای عالی کار در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل و همچنین در خصوص نحوه اجرای مصوبات مزد شورای عالی کار. کارگران مزدبگیر طبق دستورالعمل اداره کل خدمات روابط کار و بیمه بیکاری خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا