محیط زیست

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۲۶ اسفند + آخرین وضعیت

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و دو ایستگاه اندازه گیری اداره کل محیط زیست استان امروز. – شنبه بیست و ششم اسفند- هم اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۲۵ در شرایط ناسالم (نارنجی) قرار دارد و آلاینده اصلی ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه امروز شاخص کیفیت هوا در ایستگاه هنگام گلاب ۱۵۴ و میرزا طاهر با شاخص ۱۵۱ در جایگاه هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد، افزود: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های کاوه با شاخص ۱۳۷، رهنان با شاخص ۱۳۵، کردآباد و فرشادی با شاخص ۱۳۲، دانشگاه. فناوری با شاخص ۱۳۱، خیابان ۲۵. آبان با شاخص ۱۲۷، ولدان و فیض با شاخص ۱۲۵، زینبیه با شاخص ۱۱۲ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد. ایستگاه های پارک زمزم با شاخص ۸۷ و سپاهان شهر با شاخص ۷۵ در موقعیت هوای سالم (زرد) قرار دارند.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ریزگردهای کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان وجود دارد. یکی از اثرات سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد در صورت امکان فعالیت های طولانی یا سنگین در فضای باز را کاهش دهند.

همچنین بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با شماره ۱۲۵ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد و ایستگاه های خرازی با شاخص ۱۶۴ و احمدآباد با شاخص ۱۶۰ در وضعیت ناسالم قرار دارند. یک وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز).

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان، خمینی شهر، کجاورستانپر برکت و شاهین شهر است کجاورستان با شاخص ۱۸۸ و خمینی شهر با شاخص ۱۶۰ ناسالم (قرمز)، شاهین شهر با شاخص ۷۴، مبارکه با شاخص ۶۲ سالم (زرد)، ایستگاه های فرمانداری اصفهان، پروین، رودکی، خواجو، باغ. غدیر و شهرهای کاشان، زرین شهر، سجزینجف آباد و دولت آباد فعال نیستند.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش بینی هواشناسی، بررسی نقشه های هواشناسی حاکی از فعالیت سامانه بارشی در استان است، شرایط ابری، گاهی وزش باد شدید و رگبار باران و رگبار برف در سرما پیش بینی می شود. مناطق، در روزهای یکشنبه و دوشنبه. شاهد کاهش نسبتاً پایدار و کاهش پدیده های جوی خواهیم بود.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3)، دی اکسید نیتروژن (NO2)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) روزانه در ایستگاه های پایش هوا اندازه گیری و ثبت می شوند. شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا