محیط زیست

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۲۰ اسفند + آخرین وضعیت

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه اندازه گیری اداره کل محیط زیست استان، میزان آلودگی هوا در ایستگاه ها بررسی شد. امروز – یکشنبه بیستم اسفندماه – شاخص کیفیت هوا هم اکنون ۸۱ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد و آلاینده اصلی ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان آلودگی هوای شهر اصفهان در ایستگاه خیابان زینبیه با شاخص ۱۰۸ است که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) قرار دارد، افزود: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های پارک زمزم با شاخص ۸۷، ولدان با شاخص ۷۹، کردآباد و کاوه با شاخص ۷۸، رهنان و فرشادی با شاخص ۷۷، فیض و خیابان ۲۵ آبان اینگلاب با شاخص ۷۶، دانشگاه صنعتی با شاخص ۶۲، سپاهان شهر با شاخص ۵۳ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارند. ایستگاه میرزاطاهر تمیز (سبز) با شاخص ۳۷ است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ریزگردهای کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان وجود دارد. یکی از اثرات سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد در صورت امکان فعالیت های طولانی یا سنگین در فضای باز را کاهش دهند.

همچنین بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان در وضعیت سالم (زرد) با شماره ۸۱، ایستگاه های احمدآباد با شاخص ۱۲۵، خرازی با شاخص ۱۲۴ در وضعیت ناسالم قرار دارند. (نارنجی) و پروین با شاخص ۷۹. (زرد) است

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان زرین شهر است. کجاورستانسجزی، مبارکه و شاهین شهر، سجزی با شاخص ۱۴۹ ناسالم (نارنجی)، زرین شهر با شاخص ۹۳، کجاورستان با شاخص ۹۲، شاهین شهر با شاخص ۹۰، مبارکه با شاخص ۶۶ سالم (زرد)، ایستگاه های فرمانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی شهر، نجف آباد و دولت آباد سالم نیستند. فعال.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش بینی هواشناسی، بررسی نقشه های هواشناسی حاکی از امواج ناپایدار در لایه های میانی جو طی سه روز آینده بر اساس شرایط افزایش ابر، نسبتا قوی تا شدید است. وزش باد و بارش باران در مناطق سردسیر و برفی در طول روز. دوشنبه تا اوایل سه شنبه به ویژه در نیمه جنوبی و شمالی استان پیش بینی می شود، آسمان شهر اصفهان صاف تا نیمه ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد پیش بینی می شود.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3)، دی نیتروژن اکسید (NO2)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) روزانه در ایستگاه های پایش هوا اندازه گیری و ثبت می شوند. شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا