اخبار بورس

شرکت نفت ستاره خلیج فارس؛ بزرگترین دارایی “تاپیکو”/ ورود تاپیکو به حوزه بالادستی در دستور کار است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین:

مدیرعامل تاپیکو گفت: ورود نفت ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه اتفاق خوبی برای بازار سرمایه و سهامداران تاپیکو است.

بابک عقحی مدیرعامل تاپیکو در گفتگو با افق میهن، درباره این مجموعه گفت: در مجموعه تاپیکو یکی از وظایف ما به عنوان ناشر و موسسه مالی این است که تمام برنامه های ما در جهت پیشبرد منافع سهامداران باشد. این مشکل همچنین به سه راهبرد اساسی اصلاح پرتفوی تاپیکو، ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه و افزایش مشارکت و ارزش آفرینی در زنجیره ارزش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مربوط می شود.

وی افزود: دارایی بزرگی در تاپیکو به نام شرکت نفت ستاره خلیج فارس، بزرگترین شرکت ایران و بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان داریم. این شرکت دارای ارزش بالایی است اما هنوز در بورس عرضه نشده است.

عقحی ادامه داد: در حال حاضر اولین گام ما رفع موانع موجود در بورس شرکت نفت ستاره خلیج فارس است. به سهامداران قول می دهیم که تسهیلات ارزی، تسهیلات ارزی شفاف و قابل پرداخت با نرخ سود منصفانه برای نفت ستاره خلیج فارس و گره ۱۵ ساله ای باشد که مانع از ورود این شرکت به بازار سرمایه شود.

مدیرعامل تاپیکو گفت: امیدواریم قرارداد امضا شده پس از تصویب در هیات مدیره بانک مرکزی اجرایی شود. عزم وزارت امور اقتصادی برای ورود به بازار سرمایه برای این شرکت نیز جدی است. همچنین می خواهیم مدارک را به سازمان بورس ارائه کنیم تا فرآیند ارزش گذاری سهام آنها آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: ورود نفت ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه هم برای بازار سرمایه و هم برای سهامداران تاپیکو اتفاق خوبی است. امیدواریم مقدمات ما اجرایی شود.

عقحی با نگاهی به سایر شرکت ها توضیح داد: شرکت های دیگری هم هستند که در مقیاس کوچک تری وارد بازار سرمایه می شوند. اقدامات اولیه برای ورود شرکت نختیره صبا در تالار اصلی بورس انجام و پذیرفته شد. ما به دنبال این هستیم که دارایی ها را با نماد «تاپیکو» وارد بازار سرمایه کنیم تا شفافیت و حاکمیت قوانین بازار سرمایه و بهبود سلامت مالی را تضمین کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین ادامه داد: گام بعدی اصلاح سبد تاپیکو بود که به موجب آن به دنبال تنوع بخشیدن به سهامی که در زنجیره ارزش نفت، گاز و پتروشیمی قرار دارند به سایر هلدینگ ها واگذار می شود از این سرمایه گذاری به بخش نفت و گاز سرازیر می شود.

وی افزود: حرکت دیگر ورود تاپیکو به فضای بالادستی است. اتفاقات خوبی در حوزه گاز و نفت افتاده است. توافقات خوبی امضا شده و در روزهای آینده نهایی خواهد شد. نامه های مشارکت نیز در حال رسیدگی است.

عقحی گفت: ورود ما به فضای بالادستی دو جنبه مثبت دارد. از یک طرف بستر مناسبی برای وصول بدهی های ملی به تامین اجتماعی به منظور وصول درآمد حاصل از تولید نفت و گاز ایجاد می شود. از سوی دیگر، در بخش بالادستی گاز، چالش‌های عدم توازن متاثر از پتروشیمی‌ها در سال‌های آینده از نظر حاشیه مطمئن برای تولید سوخت و خوراک تثبیت خواهد شد که ممکن است برای سهامداران تاپیکو و شرکت‌های تابعه آن مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا