اخبار بورس

شرکت های سرمایه پذیر مهمترین بازیگران صندوق های PE/ سرمایه گذاری PE سرمایه گذاری غیربورسی است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت:

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت: در نگاه اول سه بازیگر کلیدی وجود دارد که می تواند برای هر سه بازیگر ارزش افزوده ایجاد کند. شرکت های سرمایه گذاری از مهمترین بازیگران این صنعت هستند.

مهران سلطانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت در گفتگو با افق میهن، توضیح داد: وقتی از صندوق های PE صحبت می کنیم، هر نوع سرمایه گذاری چالش های خاص خود را دارد. با توجه به اینکه در برخی از شرکت ها سرمایه گذاری ها با هدف ایجاد تغییرات مدیریتی انجام می شود، این حوزه نیز با توجه به زمان بر بودن و هزینه بر بودن این تغییرات، یکی از بزرگترین چالش ها در سرمایه گذاری های سهام خصوصی است. از نام آن مشخص است که یک سرمایه گذاری غیر سهامی است و نقدینگی کمتری نسبت به سایر طبقات دارایی دارد. در ایران نسبت به سایر کشورهای فعال در این حوزه چالش های بیشتری در خصوص نقدشوندگی سهام این شرکت ها وجود دارد.

وی افزود: موضوع خروج از سرمایه گذاری ها از دیگر چالش های پیش روی این صندوق است. وقتی در بخش غیر سهامی سرمایه گذاری می کنید، درگیر فرآیندهای مدیریتی و چالش های عملیاتی روزانه همه این شرکت ها می شوید. در این سرمایه گذاری برای مدیریت شرکت های مختلف و دستیابی به اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت آنها به یک ساختار حرفه ای استاندارد نیاز دارید.

سلطانی در این زمینه ادامه داد: وقتی از نقش و ارزش افزوده یک نوع سرمایه گذاری در فضای اقتصادی صحبت می کنیم، در یک نگاه سه بازیگر مهم وجود دارند که می توانند برای هر سه بازیگر ارزش افزوده داشته باشند. شرکت های سرمایه گذاری از مهمترین بازیگران این صنعت هستند. برای این شرکت ها مسئله تامین مالی، بهبود ساختار مالی با کمک یک شریک حرفه ای و فردی که استانداردهای قانون تجارت را رعایت می کند، می تواند بیشترین مزیت و ارزش افزوده را به نمایش بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر از منظر سرمایه گذار به آن نگاه کنیم، مسلماً بیشترین ارزش افزوده برای سرمایه گذار، افزودن نوعی طبقه دارایی به دارایی های سرمایه پذیر است. همچنین به سرمایه گذار اجازه می دهد تا این شرکت ها را مدیریت کند. با توجه به ماهیت خود، این کلاس دارایی می تواند بازده بسیار بالایی ایجاد کند. از طریق تنوع، ریسک های سرمایه گذاری را می توان تا حد قابل قبولی کاهش داد. جنبه دیگری از این ارزش افزوده برای دولت ها از دیدگاه اقتصاد کلان ناشی می شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت تصریح کرد: توسعه فرهنگ و چشم انداز سرمایه گذاری سهام خصوصی می تواند به تولید دارایی و دارایی های راکد مربوط به دولت کمک کند. همچنین می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت ها داشته باشد.

وی ادامه داد: بهره‌وری دارایی‌های راکد که یکی از بزرگترین چالش‌های دولت و نهادها است، این است که سهام خصوصی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. اما از منظر ما در این صندوق، با سازمان ها و دولتی روبرو هستیم که تمایل زیادی به خصوصی سازی و فروش دارایی های غیرمولد دارند. از طرفی با سرمایه گذارانی سروکار داریم که منابع محدودی دارند. شاید با تغییر دیدگاه، جایی که این فروش به شکل افزایش سرمایه است و منابع محدود برای خرید دارایی ها استفاده نمی شود، اما این منابع در بلندمدت برای توسعه در داخل شرکت استفاده می شود تا اینکه دولت دارایی های خود را بفروشد. در عین حال امروز بخش خصوصی باید در این دارایی سرمایه گذاری کند و بخش خصوصی باید منابع را به شرکت تزریق کند و تجارت را توسعه دهد تا دولت بتواند در دو یا سه سال آینده خروج موفق تری داشته باشد. همچنین به نقدینگی شرکت ها کمک می کند

سلطانی گفت: در این راستا ارزش گذاری که چالش مهمی برای دولت در واگذاری دارایی ها است کاهش می یابد زیرا بحث مشارکت مطرح است و می تواند نتیجه بهتری داشته باشد. از طرفی این مشارکت باعث تسریع در ایجاد مشاغل بهتر، موفقیت تجاری و رشد شرکت ها می شود. زیرا منابع موجود آنها در حال افزایش است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا