فناوری

شمارش معکوس برای آغاز سفر شبیه‌سازی شده به مریخ؛ یک دانشمند ایرانی هم در این ماموریت حضور دارد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرد که گروهی متشکل از چهار دانشمند و فضانورد روز جمعه، ۲۶ ژانویه، برای شرکت در یک سفر شبیه سازی شده به مریخ، عازم زیستگاهی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون خواهند شد.

کامک عبادی، دانشمند و فضانورد ایرانی، یکی از چهار عضو این گروه است که به همراه آبیشک بهگات، سوزان هیلبیگ و آریانا لوتسیچ، روز جمعه ۲۶ ژانویه وارد تاسیسات زمینی خواهند شد تا ۴۵ روز را به عنوان فضانورد سپری کنند. ماموریت شبیه سازی شده به سیاره سرخ مریخ، زندگی و کار کنید.

کامک عبادی گفت: این سفر شباهت زیادی به سفر واقعی به مریخ دارد، هدف ناسا از انجام این آزمایش این است که بتواند تا پایان دهه ۲۰ سفر انسان به ماه و تا پایان سفر انسان به مریخ انجام دهد. از دهه ۳۰ بدون کوچکترین اگر مشکلی وجود دارد، آن را به واقعیت تبدیل کنید.

این محقق ایرانی و دانشجوی دانشمند ناسا، دکتر فیروز نادری در ادامه افزود: از آنجایی که دانشمندان در حال برنامه ریزی برای تکمیل سفر انسان به ماه و مریخ این بار و حفظ انسان در این دو سیاره هستند، ناسا در تلاش است تا زمین های متعددی را انجام دهد. و به طور دقیق قبل از انجام سفر واقعی نهایی، تغییرات اساسی در زندگی، خلق و خوی و رفتارهای جسمی و روانی انسان ها را در یک سفر مجازی و شبیه سازی شده بررسی می کند و خطر سفرهای بین سیاره ای آینده را به صفر می رساند.

کماک عبادی که فرزند محمد عبادی از پیشکسوتان عرصه دوبله فیلم و کارتون در ایران است نیز به مسافت بیش از یک میلیارد کیلومتر رفت و برگشت به مریخ اشاره کرد و گفت: یک طرفه. سفر از زمین به مریخ ۸ ماه طول می کشد، بنابراین در دوره ۴۵ روزه هستیم، ضمن شبیه سازی محیط سفر، دسترسی به دنیای واقعی به طور کامل قطع شده و علاوه بر پیاده روی مجازی در سطح مریخ، هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب، تحت آزمایش های حساس و دقیق ناسا قرار می گیریم تا پس از انجام این ماموریت، نتایج مطالعات، عملاً در سفرهای واقعی به مریخ و ماه مورد استفاده قرار گیرد.

این ماموریت اولین ماموریت از چهار ماموریت شبیه سازی شده به مریخ است که در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. هر ماموریت شامل خدمه متفاوتی متشکل از چهار داوطلب تحقیقاتی است و قرار است ماموریت نهایی در ۱۶ دسامبر سال جاری به پایان برسد.

مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی و آژانس فضایی اروپا در این مطالعه با آژانس فضایی ایالات متحده همکاری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا