طلا و ارز

شمش طلا چگونه قیمت گذاری می‌شود؟

به گزارش افق میهن، اولین حراج حضوری شمش طلا هفته گذشته در مرکز مبادلات ارزی ایران برگزار شد. در این مزایده ۱۰ کیلوگرم شمش طلا با عیار بر میل ۹۹۵ عرضه شد که توسط چهار گروه تولیدی خریداری شد.

روند قیمت گذاری تحویل شمش طلا که دومین مزایده آن امروز در حال برگزاری است، موضوعی بود که اصغر بالیسانی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی ایران، مانند همه حراج ها اعلام کرد که قیمت گذاری بر اساس آن است. نرخ بهره پایه

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، اگر این کافه ها با دلار ۴۰ هزار تومان معامله شوند، هر بار به خریدار ۷۵۰ میلیون تومان اجاره داده می شود. البته این ۷۵۰ میلیون تومان در هفته گذشته با قیمت ۵۲ هزار تومان کشف شد.

تقاضای زیادی برای ادامه حراج شمش طلا وجود داشت

در همین رابطه اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، با بیان اینکه پس از اولین حراج شمش طلا تقاضای زیادی برای عرضه بیشتر وجود داشت، به افق میهن گفت: فعالان بخش خصوصی خواستار برگزاری مزایده جدید هستند. صادرکنندگانی که به تعهدات ارزی عمل می کنند، بالا بودند. تمامی ذینفعان این بازار و متقاضیان مزایده حضوری از این روند قیمت گذاری رضایت داشتند.

قیمت طلای تعیین شده نزدیک به بازار است

سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران با تاکید بر اینکه روند حراج بسیار شفاف و دقیق است، خاطرنشان کرد: صادرکننده ای که طلای خود را در این مرکز مبادله می کند، مبلغ ریالی خود را به صورت اینترنتی دریافت می کند. و پول یکی از جنبه های مثبت حراج است.

وی افزود: نرخ تعیین شده نزدیک به نرخ بازار است و ذینفعان فعال در اینجا پس از حراج مبادله را انجام می دهند.

نرخ دلار در حراج شمش طلا مهم نیست

سخنگوی مرکز مبادلات با تاکید بر اینکه استقبال صادرکنندگان و خرده فروشان در حراج اول خوب بوده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم روند احراز هویت شمش طلا به تدریج انجام شود. قوانین مندرج در کتابچه راهنمای حراج حضوری و حضوری را با دقت دنبال کنید.

بالسینی در پاسخ به این سوال که شمش ها به چند تومان فروخته می شود، گفت: «چند دلار مهم نیست.» مگر نه این است که مثلاً در بورس کالا قیمت میله آهن یا فولاد آرماتور را بر اساس تعیین می کنند. روی قیمت دلار؟ اساساً، ما اینجا قیمت گذاری بر مبنای دلار انجام نمی دهیم.»

وی تصریح کرد: شمش طلا را بر اساس قیمت پایه عرضه می کنیم و قیمت این شمش طلا در مرکز مبادلات تعیین می شود. عرضه کننده و تقاضاکننده با هم ملاقات می کنند و در نهایت مبادله انجام می شود.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا