اقتصاد جهان

صادرات 92 میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال 2023

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) اعلام کرد که صادرات پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۹۲ میلیون یورو خواهد بود.

صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته است. ایران در سال ۲۰۲۲ به ارزش ۱۱۱ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرد.

مهمترین محصول صادراتی پسته ایران به اروپا، پسته بود. ایران در سال گذشته ۶۵ میلیون یورو پسته و ۲۷ میلیون یورو پسته پوست کنده به اروپا صادر کرده است. صادرات پسته ایران تنها ۴ درصد کاهش یافت اما صادرات پسته پوست کنده ۳۷ درصد کاهش یافت.

آلمان مهمترین خریدار پسته ایران در اروپا در سال ۲۰۲۳ بود. ۴۹ میلیون یورو از صادرات پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳ به مقصد آلمان بوده است. ایتالیا با ۷ میلیون یورو و اسپانیا با ۵ میلیون یورو نیز از خریداران پسته ایران در اروپا بودند.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۳ دومین صادرکننده پسته به اروپا بود. آمریکا با صادرات ۶۴۰ میلیون یورویی بزرگترین صادرکننده پسته به اروپا بود. صادرات پسته آمریکا به اروپا در سال جاری ۱۵ درصد کاهش یافته است. آمریکا سال گذشته ۷۵۶ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرد.

ترکیه با صادرات ۵۱ میلیون یورویی، سومین صادرکننده پسته به اروپا در سال ۲۰۲۳ بود. صادرات پسته ترکیه به اروپا در سال جاری ۲۸ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا