اخبار بورس

صنعت ساختمان را لوکوموتیو رشد اقتصادی/ سرمایه گذاری در صندوق مالک آتیه مسکن با سرمایه خرد/ سابقه صنعت ساختمان، سپر تورمی مناسب است

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلشهاب الدین شمس، مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن در نشست خبری با موضوع پذیره نویسی صندوق مسکن آتیه در حوزه ارزی گفت: تامین سرمایه آتیه در حوزه مسکن منحصراً در حوزه صنعت ساختمان، شهرسازی، حمل و نقل و راه سازی متمرکز است. با توجه به اینکه صنعت ساختمان بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی همه کشورها را به خود اختصاص می دهد، به نظر می رسد این صنعت نقش مهمی در رشد اقتصادی داشته باشد. صنعت ساختمان به دلیل دارا بودن صنایع مرتبط زیاد، لوکوموتیو رشد اقتصادی محسوب می شود.

وی افزود: ایجاد اشتغال یکی از مهمترین بخش های اقتصاد جهانی است. توسعه و رشد صنعت ساختمان باعث رشد سایر صنایعی می شود که در ایجاد اشتغال مهم و موثر هستند. همانطور که می دانید مسکن بخشی از کل صنعت ساخت و ساز است، یکی از نیازهای اساسی و نیازمند توجه ویژه است.

مدیر عامل تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: تامین سرمایه بانک مسکن با ماموریت خاصی با محوریت این حوزه طراحی شده و به دنبال انجام اقداماتی در راستای تامین مالی در حوزه های مختلف این صنعت است. این صنعت با تحویل مواد شروع می شود و تا مرحله بهره برداری و در نهایت فروش و تحویل به مشتری ادامه می یابد.

شمس گفت: در این راستا بانک مسکن و گروه بورس برای تامین مالی زمین و صندوق های عمرانی تلاش کرده اند. مدل صندوق های زمین و مسکن به این صورت است که زمین در اختیار صندوق قرار می گیرد، منابع مالی در قالب واحدهای صادرکننده از افراد جمع آوری می شود تا روند ساخت و ساز طی شود. پس از فروش، صندوق و سهام تسویه می شود. در واقع سرمایه گذاران این منطقه از ارزش افزوده اقتصادی بخش ساخت و ساز نیز بهره مند می شوند.

وی تصریح کرد: تا امروز پنج صندوق املاک و عمران در کشور تاسیس و به بهره برداری رسیده است. سرمایه گذاران خرد توانستند در بخش ساخت و ساز کمک کنند و از سرمایه های خرد نیز در جهت ساخت مسکن استفاده شد.

مدیر عامل تامین سرمایه بانک مسکن گفت: حوزه دیگری در بازار سرمایه وجود دارد. بسیاری از مردم املاک ساخته شده را مشاهده می کنند، آنها را می خرند، بازسازی می کنند و سپس اجاره می دهند. آنها از اجاره ملک منتفع می شوند و صاحب ارزش افزوده می شوند. این منطقه سرمایه بر است. افراد با سرمایه کم نمی توانند وارد این عرصه شوند. به منظور پاسخگویی به سرمایه گذاران خرد در این حوزه، با تلاش سازمان بورس، ابزاری به نام «صندوق املاک» را راه اندازی کرده ایم. این صندوق یک صندوق بزرگ در اقتصادهای بزرگ جهان است و بر بخش املاک و مستغلات ساخته شده تمرکز دارد.

شمس خاطرنشان کرد: در اقتصادهای بزرگ دنیا سهم این صندوق ها بین ۳ تا ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است. این صندوق در کشور ما جدید و با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی مشترک است. ما این مبلغ را اولین قدم می بینیم و افزایش سقف و افزایش حجم صندوق یکی از اهداف اصلی ما خواهد بود.

وی افزود: در تامین مالی بانک مسکن دو صندوق بازنشستگی داشتیم. این صندوق ها توانستند استقلال و تعامل بهینه خود را با گروه سرمایه گذاران در مدت زمان طولانی حفظ کنند. صندوق مدیریت بازار هدف نیز داریم که ۱۱ نماد را نیز مدیریت می کند. صندوق دیگری به نام صندوق درایکم است که از نظر تعداد سهام جزو صندوق های رکورددار محسوب می شود. این صندوق رتبه اول کشور را دارد. توانستیم اعتماد سرمایه گذاران را به این صندوق جلب کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن با تامین سرمایه ادامه داد: در حال حاضر صندوق مالک آتیه مسکن در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می کند و بر اجاره حرفه ای، بهره برداری، نوسازی و بهسازی ساختمان ها تمرکز دارد. نکته مهم این است که هر فردی که در این صندوق سرمایه گذاری می کند می تواند با هر مقدار سرمایه اندک این صندوق ها را خریداری کند. این صندوق به گونه ای طراحی شده است که حداقل ۷۰ درصد سرمایه گذاری آن به این ساختمان ها اختصاص می یابد و مابقی برای خرید سهام شرکت های ساختمانی، خرید دارایی ها و اوراق قرضه مربوط به پروژه های عمرانی استفاده می شود.

شمس گفت: با این صندوق در تلاش هستیم تا کفی برای مدیریت بازار ایجاد کنیم. ارزش خالص دارایی ها را هر ۶ ماه محاسبه می کنیم و به سهامدار اطلاع می دهیم. از طرفی سهامدار این صندوق می تواند مطمئن باشد که مدیر بازار کف سود را برای او در نظر می گیرد و هر ۶ ماه یکبار از ارزش دارایی هایش مطلع است.

وی بیان کرد: تاریخچه صنعت ساختمان پرچینی مناسب در برابر تورم است و ارزش افزوده مناسبی دارد. همچنین دارای ارزش افزوده مربوطه در زمینه بازیافت است. گاهی افراد به صورت شخصی و جمعی وارد این منطقه می شوند، اما یک رگولاتور این منطقه را کنترل می کند، اطلاعات در کدال منتشر می شود و …. باعث ایجاد اطمینان در بین سرمایه گذاران شده است. این یک حوزه تخصصی است و سابقه اجرا و تامین مالی دارد.

مدیر عامل تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: در حوزه ساختمان بانک مسکن این اعتماد و توانایی را از خود نشان داده و مردم می توانند به مجموعه ای متخصص در این زمینه اعتماد کنند با وجود نهاد نظارتی مانند سازمان بورس، ترکیبی است که می تواند از یک سو به ورود سرمایه های کوچک به این حوزه کمک کند و از سوی دیگر اطمینان حاصل کند که با بزرگتر شدن این صندوق ها، بتوانیم سرمایه بیشتری را به این سمت هدایت کنیم. .

شمس افزود: با توجه به اینکه این نوع صندوق در کشور جدید و نوظهور است و می‌خواهیم حوزه تخصصی خود را با دقت بیشتری رصد کنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این املاک در تهران و حومه مستقر هستند. ترکیب اداری ترکیبی مناسب و قابل اعتماد خواهد بود.

وی گفت: از مزایای این مجموعه می توان به کف سود، استفاده از ارزش آفرینی ۶ ماهه، نقدینگی، اشتراک هزینه و مقیاس پذیری اشاره کرد. ورود این صندوق به عنوان ابزاری جدید به بازار سرمایه باعث ایجاد تنوع در پرتفوی سرمایه گذاران می شود. به عبارت دیگر شما می توانید این صندوق را در کنار صندوق های طلا و سایر کالاهای بخش ساختمانی در سبد خود داشته باشید.

صندوق ها از دو طریق فعالیت خود را آغاز کردند. سری ساختمانی است که بهره برداری و اجاره داده می شود. دیگر اینکه تعیین می کنند و بعد مجوز می گیرند. در نهایت صندوق سرمایه گذاری املاک متعلق به عطیه مسکن است. این صندوق به صورت نقدی ایجاد می شود و از ابتدا ساختمان خاصی را مشخص نمی کند. این کمک می کند تا به موقع عمل کنید. با توجه به نیاز جدید که صندوق املاک اضافه شده است، تیم ویژه خود را برای این منطقه راه اندازی کرده ایم.

علاوه بر این، تیم بازاریابی اختصاصی را برای بازاریابی ساختمان تجهیز کرده ایم و ضمن تامین سرمایه مسکن بر اساس این صندوق، اقدام به بازاریابی ساختمان می کنیم. ما معتقدیم این حوزه می تواند به هر دو طرف کمک کند. یعنی هم به سرمایه گذاران و هم به صنعت ساختمان، تا بتوانند سرمایه را به شکلی خاص هدایت کنند و در صنعت ساختمان و سبد سرمایه گذاران توسعه بیشتری پیدا کنند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا