اخبار اقتصاد ایران

طرح «روشنایی جاده بدون نیاز به هرگونه انرژی» مخترع گیلانی جایزه طلا گرفت

پروژه روشنایی جاده بدون نیاز به انرژی توسط صادق کریمی ماسوله مخترع جوان گیلانی مدال طلای مسابقات جهانی اراسموس هلند را از آن خود کرد.

افق میهن صادق کریمی ماسوله مخترع جوان گیلانی با ارائه طرح روشنایی جاده بدون نیاز به انرژی در اراسموس موفق به کسب مدال طلا، جایزه ویژه مسابقات و بورسیه دکتری شد. مسابقات جهانی هلند.

جشنواره اراسموس در حوزه فناوری به میزبانی دانشگاه دلفت هلند در این شهر دانشگاهی برگزار شد. در این جشنواره که با حمایت آکادمی علوم اروپا و فدراسیون مخترعان اروپا برگزار شد، بیش از ۱۵۰۰ مخترع از ۶۰ کشور جهان شرکت کردند.

صادق کریمی ماسولهمخترع جوان گیلانی در توضیح این پروژه گفت: در روش سیستم روشنایی معابر بدون نیاز به انرژی، تمامی سیستم های روشنایی رایج و رایج در وسط راه ها حذف شده و روش و ایده جدید این پروژه جایگزین روش های قبلی خواهد شد. در این روش جاده با نور خودروهای در حال حرکت روشن می شود.

وی افزود: زمانی که خودرو در حال حرکت است و چراغ خودرو روشن است، این نور پس از برخورد به آینه های تعبیه شده با زاویه معین در وسط جاده باعث می شود نور در فاصله معینی از جلو و عقب خودرو منعکس شود. و همچنین خط بر خلاف جاده می پیچد.

کریمی ماسوله با بیان اینکه هر ساله هزینه های زیادی صرف نگهداری و تعمیر سیستم های روشنایی راه های بین شهری می شود و با این روش و با استفاده از آینه های نشکن این هزینه ها تا حد زیادی کاهش می یابد، اظهار داشت: در سیستم روشنایی رایج هرگاه یک خودرو در جاده در غیر این صورت سیستم های روشنایی فعال بوده و باعث اتلاف انرژی می شود، اما در این طرح پیشنهادی، هرگاه خودرویی در جاده در حال حرکت باشد، جاده روشن و در غیر این صورت جاده خاموش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا