اخبار اقتصاد ایران

طلسم آزادراه منجیل – رودبار شکست؛ افتتاح 8 کیلومتر باقیمانده با حضور رئیسی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه منجیل – رودبار روز دوشنبه افتتاح می شود، گفت: این آزادراه بخشی از آزادراه قزوین – رشت است و با افتتاح آن گلوگاه ترافیکی پایتخت و گیلان برطرف می شود.

افق میهن، آزادراه منجیل – رودبار بازمانده آزادراه قزوین – رشت است که به گفته مسئولان به دلیل شرایط خاص با تونل ها و پل های فراوان یکی از پیچیده ترین و سخت ترین آزادراه های کشور است. این در حالی است که مردم رودبار در شلوغی ترافیک با مشکلات زیادی مواجه هستند و اهالی برخی از روستاها تا رسیدن به شهر چند ساعت در ترافیک می مانند و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار نیز در حال انجام است. از این نظر مهم است.

بیش از ۱۲ سال از عمر این آزادراه می گذرد و البته در این مدت بارها مسئولان قول تکمیل آن را داده اند. از سال گذشته مسئولان شرکت عمران تکمیل این آزادراه را به امسال موکول کردند و از ابتدای امسال تاکنون بارها وعده تکمیل آن مطرح شده است. اما به نظر می رسد این بار این وعده در حال تحقق است.

رئیس جمهور روز دوشنبه آزادراه منجیل – رودبار را افتتاح می کند

در همین راستا خیراله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – از افتتاح آزادراه منجیل – رودبار در روز دوشنبه با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: این آزادراه سومین وعده دولت در افتتاح آزادراه است. مسیرهای کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز. – اصفهان به عنوان طولانی ترین و آزادراه تهران-شمال به عنوان سخت ترین پروژه آزادراهی کشور آماده بهره برداری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول آزادراه های بهره برداری شده تا پایان امسال را ۲۴۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت: با توجه به میانگین سالانه ۱۰۴ کیلومتر ساخت آزادراه در ۱۵ سال گذشته، هدف بزرگ و معادل بود. تا سه برابر مبلغ سالانه. هم اکنون آزادراه مراغه – هشترود و تبریز – صوفیان با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال اجراست و اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

خادمی آزادراه منجیل – رودبار را بخشی از آزادراه قزوین – رشت دانست و گفت: استفاده از آخرین قطعه این آزادراه گلوگاه ترافیکی پایتخت تا استان گیلان را برطرف می کند و با افتتاح آن، هموطنان به راحتی می توانند از آن عبور کنند. این جاده در نوروز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اعتبار هزینه شده برای ساخت این آزادراه را ۲۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روزانه آن را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این آزادراه در منطقه ای کوهستانی و سرتاسر پل ها و تونل ها واقع شده است. و دیوارها و به دلیل عبور بخشی از محور مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با عوارضی همراه بود.

آزادراه منجیل رودبار یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی کشور

همچنین محمود ملازینل – رئیس ساخت و توسعه آزادراه ها – از احداث آزادراه منجیل – رودبار به عنوان قطعه نهایی آزادراه قزوین – رشت در دل رشته کوه های البرز به عنوان یکی دیگر از پروژه های شاخص راهسازی کشور خبر داد و گفت: آزادراه به طول ۸.۲ کیلومتر و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل می دهد و با توجه به کوهستانی بودن و صعب العبور بودن منطقه، حجم و نوع کارهای مهندسی از عمده ترین آنها محسوب می شود. و پروژه های اساسی کشور

وی از احداث هشت پل بزرگ به طول یک هزار و ۵۷۶ متر در بزرگراه منجیل – رودبار خبر داد و گفت: پل شماره یک این پروژه به روش دال و تیرچه پیش ساخته و با توجه به طول ۴۰ متر و وزن ساخته شده است. از این تیرآهن ها حدود ۱۰۰ تن ساخت، حمل و نصب هر یک از این تیرآهن ها دارای مشخصات و دستور کار خاص خود بوده و یکی از نمونه های قابل توجه در آزادراه سازی به شمار می رود. احداث چهار تونل به طول ۲۸۷۶ متر و دیوارکشی به طول ۲۱۵۰ متر از دیگر اقدامات انجام شده در ساخت آزادراه منجیل – رودبار است.

ناظر ساخت و توسعه آزادراه ادامه داد: برای ساخت پل شماره دو با دو دهانه ۸۵ و ۵۰ متری و پل شماره سه با دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهنه ۶۵ متری به صورت آزاد راه اندازی شد. روش با پیاده سازی Shario استفاده شد. با هدف سبک‌تر کردن سازه و کاهش بار وارده بر ستون‌ها، مهندسی ارزشی در ساخت و ساز محسوب می‌شود. همچنین احداث پل شماره شش آزادراه منجیل – رودبار از نظر ابعاد و نحوه اجرا بسیار خاص است. این پل ۳۳۰ متر طول دارد و بر روی شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته و به روش ایستاده اجرا شده است و به دلیل ابعاد پل و وزش باد شدید، یک کار مهندسی عالی و ارزشمند است. .

ملازینل روش های احداث پل های جاده ای به منظور افزایش عمر مفید سازه ها و مقاومت مناسب در برابر حرکات زلزله برای اولین بار در کشور را از دیگر ویژگی های مهم این آزادراه اعلام کرد. وی استفاده از فناوری های روز دنیا در ساخت ساختمان فنی این آزادراه با تکیه بر توان فنی و مهندسی کشور را از افتخارات جامعه مهندسی کشور در بومی سازی فناوری های ساخت و ساز دانست که می توان از آن بهره برد. به عنوان الگو در سایر پروژه ها ضمن کاهش هزینه پروژه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا