فناوری

عقب‌نشینی عربستان؛ از پروژه ۱۷۰ کیلومتری The Line ظاهراً تنها ۲.۴ کیلومتر آن ساخته می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دیجیاتو: پروژه لاین که قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد به دلیل چالش های مالی احتمالا به ۲.۴ کیلومتر محدود خواهد شد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش می دهد که عربستان سعودی در حال تغییر برنامه های خود برای یکی از پروژه های جاه طلبانه نئوم به نام The Line است. در تابستان ۱۴۰۱ اعلام شد که عربستان سعودی ظاهراً با اختصاص ۱.۵ تریلیون دلار به دنبال ساخت شهر افقی ۱۷۰ کیلومتری «خات» است. اکنون به نظر می رسد که به دلایل مالی تنها ۲.۴ کیلومتر از The Line تا سال ۲۰۳۰ ساخته شود.

طبق گزارش بلومبرگ، شهر The Line قرار بود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱.۵ میلیون نفر را در خود جای دهد. اما اکنون انتظار می رود کمتر از ۳۰۰۰۰۰ نفر تا آن زمان در آنجا ساکن شوند. البته مقامات سعودی گفته اند که The Line به صورت مرحله ای و چند مرحله ای ساخته می شود و انتظار دارند در نهایت یک بیابان ۱۷۰ کیلومتری در امتداد ساحل را پوشش دهند. با این حال، به نظر می رسد که آنها از جاه طلبی خود کوتاهی کرده اند و تا سال ۲۰۳۰، تنها ۲.۴ کیلومتر از این پروژه تکمیل خواهد شد.

این پروژه که هزینه آن ۱.۵ تریلیون دلار تخمین زده می شود، در ابتدا به عنوان اختراع مجدد طراحی شهری مطرح شد. با این حال، مدتهاست که مورد انتقاد قرار گرفته است; به ویژه، برخی از اعضای قبایل محلی به طرح های ساخت و ساز در زمین های اجدادی خود اعتراض کرده اند.

همچنین هزینه های فراتر از بودجه تعیین شده و تغییر لیست کارکنان و کارفرمایان کلیدی این پروژه و موارد دیگر باعث شده تا کارشناسان The Line را خیالی و دور از واقعیت بدانند. اکنون کاهش طول این پروژه به ۲.۴ کیلومتر در حالی صورت می گیرد که بودجه کلی نئوم برای سال ۲۰۲۴ به دلیل کاهش ذخایر نقدی مورد تایید صندوق خزانه داری عربستان سعودی قرار نگرفته است.

این پروژه وعده ها و رویاهای مختلفی را به ساکنان آینده خود داده است. تمام دیوارهای این شهر از شیشه ساخته خواهد شد که تامین انرژی پایدار را تضمین می کند. همچنین از سریع ترین قطارهای جهان برای جابه جایی ساکنان استفاده خواهد شد. در تیترهای تبلیغاتی The Line، این شهر با عباراتی مانند «شهر شناختی» و «انقلابی در تمدن» توصیف شده است که در آن امکانات رفاهی توسط هوش مصنوعی فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا