فناوری

فروش نشریات تلگراف به امارات؛ خریدار می‌گوید روزنامه‌نگاران کماکان آزاد خواهند بود

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

بی‌بی‌سی: مناقصه‌دهنده روزنامه‌های دیلی تلگراف و ساندی تلگراف با حمایت امارات گفته است که اگر صاحب روزنامه‌ها باشد، روزنامه‌نگاران آنها آزادی کاملی در ویرایش محتوای آنها خواهند داشت.

قرار بود اوراق مالکیت این نشریات به کنسرسیوم «Redbird IMI» وابسته به ابوظبی منتقل شود، اما دولت انگلیس با توجه به اینکه ممکن است این نشریات تحت کنترل یک دولت خارجی غیر دموکراتیک باشد، در انتقال اوراق دخالت کرده است. . .

جف زوکر، که امور خریدار را مدیریت می کند، به بی بی سی گفت که تعهدات مطرح شده با توافق نامه های الزام آور قانونی تقویت خواهد شد.

یکی از مدیران سابق CNN افزود که یک هیئت تحریریه مستقل از استقلال عملیاتی تلگراف محافظت خواهد کرد.

پیشنهاد خرید در ابتدا توسط شیخ منصور بن زاید بن سلطان آل نهیان، مالک باشگاه فوتبال منچستر سیتی و همچنین معاون رئیس و معاون نخست وزیر امارات پیشنهاد شد.

اگرچه امارات متحده عربی تا کنون ۷۵ درصد از قیمت خرید را پرداخت کرده است، آقای زوکر اصرار دارد که دولت این کشور یک “سرمایه گذار منفعل” باقی خواهد ماند و هیچ تاثیری بر تصمیمات تحریریه نخواهد داشت.

در بریتانیا، نمایندگان پارلمان، بسیاری از روزنامه نگاران فعلی و سابق تلگراف و برخی از خوانندگان تلگراف ابراز نگرانی کرده اند که این روزنامه تحت کنترل یک دولت غیردموکراتیک خارجی قرار گیرد.

اما آقای زوکر که در صورت انجام این معامله به عنوان مدیر اجرایی گروه تلگراف و مجله اسپکتیتور منصوب خواهد شد، اصرار دارد که شرکت سرمایه گذاری او مسئول اداره این نشریات خواهد بود.

سال گذشته، گروه بانکی لویدز، تلگراف و اسپکتیتور را به دلیل ناتوانی خانواده بارکلی، صاحبان قدیمی نشریات، در پرداخت بدهی های بیش از یک میلیارد پوند به فروش رساند.

لویدز روند مناقصه را آغاز کرد، اما در آخرین لحظه، بارکلی ها توانستند بدهی بانکی خود را با وام ارائه شده توسط شیخ منصور بن زاید آل نهیان پرداخت کنند.

در مقابل، بارکلیز موافقت کرد که مالکیت Telegraph و Spectator را به Redbird IMI، سرمایه گذاری مشترک بین شرکت آمریکایی Redbird Capital و سرمایه گذاری رسانه بین المللی ابوظبی، که توسط آقای Zucker اداره می شود، واگذار کند.

در این مرحله بود که دولت انگلیس اعلام کرد برای حفظ منافع عمومی در این معامله مداخله خواهد کرد.

در مورد اینکه چرا Redbird IMI مانند سایر خریداران بالقوه عمومی نشد، آقای زوکر گفت که می‌خواهد مطمئن شود که معامله با گروهش انجام می‌شود.

او افزود: “ما کمی باهوش تر از برخی از رقبای خود بودیم و توانایی ما در انجام این کار به این معنی نیست که چیز مشکوکی در مورد آن وجود داشت.” این فقط به این معنی است که ما کمی باهوش تر بودیم.”

دیلی تلگراف و ساندی تلگراف نفوذ قابل توجهی در بریتانیا، به ویژه در میان رای دهندگان و سیاستمداران محافظه کار دارند.

بوریس جانسون، زمانی که نخست وزیر بود، یک بار به طعنه گفت که دیلی تلگراف “رئیس واقعی من” است.

شخصیت‌های ارشد حزب محافظه‌کار درباره صلاحیت مالک بالقوه ابراز تردید کرده‌اند، از جمله دیوید دیویس، نماینده کهنه‌کار حزب محافظه‌کار، که گفت: “امارات متحده عربی یک رژیم استبدادی است که سابقه بسیار ضعیفی در زمینه حقوق بشر دارد. رهبران آن شایسته نیستند که مسئول رسانه‌های ما باشند. “

یکی از راه حل های ارائه شده توسط افراد نزدیک به معامله شامل طرحی برای کاهش سهام ابوظبی با یافتن سرمایه گذاران اضافی برای کاهش سهام ابوظبی به زیر سطحی است که کنترل شرکت را تضمین می کند.

با این حال، این پیشنهاد توسط خریداران احتمالی رد شد.

آقای زوکر تاکید کرده است که رهبری اصلی در پیشنهاد خود در دست آمریکایی ها است و تاکید دارد که سازمان پیشنهادی شامل استقلال این نشریات است.

وی تاکید کرد: مطمئن هستیم تعهدات و ضمانت های قانونی بسیار قوی که بیان کرده ایم برای رفع هرگونه نگرانی کافی است.

مرکزی برای تضمین های اعلام شده توسط هیئت قرمز IMI، ایجاد یک هیئت تحریریه مستقل است.

آقای زوکر گفته است که هیئت مدیره سه وظیفه دارد: تضمین استقلال روزنامه‌نگاری، رسیدگی به همه اختلافات و تأیید انتصاب سردبیر.

وی افزود: به طور کلی هیچ روزنامه انگلیسی وجود ندارد که برای استقلال تحریریه خود تلاش بیشتری کرده باشد.

به گفته آقای زاکر، سردبیر فعلی تلگراف، کریس ایوانز، همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند، اگرچه او گفت که هنوز با آقای ایوانز صحبت نکرده است.

دیوید بلاند، سردبیر سابق The Sun، گفت که حفاظت از استقلال محتوا همانطور که در پیشنهاد زوکر به آن اشاره شده است “به اندازه کافی قوی است”.

وی افزود: علاوه بر این، به اذعان سرمایه گذار اماراتی، برخلاف روپرت مرداک که روزنامه نگار بود، یا صاحبان قبلی تلگراف مانند کنراد بلک، صاحبان فعلی هیچ تجربه یا علاقه ای به تحریریه ندارند.

با این حال، انتقال مالکیت این نشریات هنوز قطعی نیست و کل روند ممکن است ماه ها طول بکشد، زیرا ممکن است دولت موضوع را به ناظر رقابت ارجاع دهد – که می تواند مالکیت روزنامه را در یک دوره حساس تبلیغات تجاری داخلی در اختیار بگیرد. مبهم بودن

کشورهای خلیج فارس در سال های اخیر سرمایه گذاران بسیار مهمی در بریتانیا بوده اند.

سرمایه‌گذاران مستقر در امارات میلیاردها دلار در بنادر، پروژه‌های مسکن، تولید برق بادی و پارک‌های علمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تشویق شده‌اند در یک نیروگاه هسته‌ای جدید در Sizwell در منطقه Suffolk سرمایه‌گذاری کنند.

اگر دولت محافظه کار روزنامه های مورد علاقه خود را نادیده بگیرد، ممکن است باعث ناراحتی و از دست دادن حامیان اصلی خود شود.

اما مخالفان این قرارداد به نمونه هایی از نقض آزادی مطبوعات، از جمله گزارش های اخراج گسترده روزنامه نگاران در الراویه، روزنامه متعلق به IMI در دبی اشاره می کنند.

سردبیران این مجله زمانی که تصمیم گرفتند گزارشی از گرانی سوخت در امارات منتشر کنند، اخراج شدند.

سخنگوی IMI گفت: “ما کاملا متعهد به استقلال تحریریه تلگراف و اسپکتیتور هستیم. ما به تعهدات قانونی خود در قبال دولت بریتانیا برای حفاظت از آزادی روزنامه نگاری عمل می کنیم. این تعهدات شامل ایجاد یک هیئت جداگانه برای حمایت از استقلال تحریریه است. حافظ این استقلال و تعهد اضافی توسط IMI برای خودداری از هرگونه ارتباط با روزنامه نگاران یا تولیدات آنها. این صرفاً یک سرمایه گذاری تجاری برای ما است و این صندوق سرمایه گذاری Redbird IMI است که تلگراف و اسپکتیتور را خریداری خواهد کرد.”

در نهایت به لوسی فریزر وزیر فرهنگ، رسانه و ورزش بستگی دارد که یا اجازه دهد واگذاری با تضمین‌ها و اصلاحات بیشتر انجام شود یا به طور کلی آن را مسدود کند.

وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

بی بی سی دریافته است که آفکام و دولت بیش از یک هفته پیش این برنامه ها را دریافت کرده اند و انتظار می رود تصمیم اولیه در ماه فوریه اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا