فرهنگ و هنر

فیلم‌های جشنواره فجر/ علت غیبت فیلم‌های «جوان» و «مدیری» :: افق میهن

یکی از اعضای هیات انتخاب با تاکید بر دیده شدن آثار مادری و جوان گفت: آنها به دلیل همه جوانب برای حضور در جشنواره انتخاب نشدند، برای انتخاب فیلم هم محتوای آثار و کیفیت سینمایی آنها مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش افق میهن، پس از بررسی هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر آثار راه یافته به دو بخش چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد.

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده است، در این دوره ۱۰۶ فیلم برای حضور در بخش کشوری جشنواره درخواست کرده‌اند که در یک ماه گذشته در هیات انتخاب بررسی شدند. داریوش ارجمند، حسین زندباف، روح الله سهرابی، محمدرضا عباسیان، محمدحسین لطیفی، احمد مرادپور و محمدحسین نیرومند اعضای هیات انتخاب این جشنواره سینمایی بودند. در این فهرست همانطور که انتظار می رفت تعداد نام های شناخته شده کم است و برخی معتقدند جذاب ترین فیلم این دوره می تواند «صبحانه با زرافه» ساخته سروش صحت باشد.

فهرست فیلم های راه یافته به مسابقه سودای سیمرغ سینمای ایران به این شرح است: «ابی روشن» به کارگردانی قاسم لطفی خواجه پاشا، «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری، «آقوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی علیرضا سرتیپی. احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «بهشت تابعکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج، «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری و تهیه کنندگی علی اوجی، «تمساح خونین» به کارگردانی جواد عزتی، «دروغ های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم، «دست در حال ناپدید شدن» به کارگردانی انسیه شاه حسینی، «دو روز بعد» به کارگردانی اصغر نعیمی، «شاه سوار» به کارگردانی حسین نمازی، به کارگردانی داریوش یاری، “اعدام” به کارگردانی بهروز افخمی، “صبحانه با زرافه ها” به کارگردانی سروش صحت و تهیه کنندگی مصطفی احمدی، “قلب رقه” به کارگردانی خیرالله تقیانی پور، “دیوانه” به کارگردانی مهدی شاه محمدی و تهیه کنندگی عباس نادران، «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا، «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی، «نپتون» به کارگردانی محمد ابراهیم غفاریان و «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق. همچنین در بخش فیلم اول ۵۰ اثر به کار گرفته شد که ۱۲ اثر برگزیده شدند.

اما نکاتی در مورد این فهرست مطرح شد. از جمله حجم بالای آثار ارگانیک و حذف آثار چند چهره شناخته شده. چند روز پیش گمانه زنی هایی مبنی بر حضور بازیگرانی مطرح شد که امسال به عنوان کارگردان در این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت. در آن لیست علاوه بر «جواد عزتی» نام «مهران مدیری» و «رامبد جوان» نیز به چشم می خورد. اما عباسیان یکی از اعضای هیات انتخاب پس از اعلام اسامی فیلم های حاضر در جشنواره با تاکید بر اینکه آثار این افراد باید دیده شود، گفت: به دلیل همه جوانب برای حضور در جشنواره انتخاب نشدند. جشنواره برای انتخاب فیلم هم محتوای آثار و هم کیفیت سینمایی آن ها در نظر گرفته شده است، ممکن است هر دو مورد در رد شدن یک فیلم تاثیر داشته باشد و برای برخی از آثار شاید یکی از جنبه های آن بیشتر باشد. اثر البته «مهران مدیری» در فیلم «تابستان آن سال ها» اولین تجربه کارگردانی سینماگر سرشناس «محمود کلاری» بازی می کند.

همچنین یکی دیگر از نکات مطرح شده درباره فیلم های این جشنواره، حجم بالای تولیدات ارگان ها و سازمان های همسو با دولت است. اما همانطور که عباسیان، دبیر سابق جشنواره معتقد است: «امسال برخلاف جشنواره سال گذشته، فیلم‌های بخش خصوصی درخواست بیشتری برای حضور در جشنواره داشتند؛ اما واقعیت تلخ این بود که بسیاری از این آثار نداشتند. استانداردهای محتوایی لازم برای شرکت در جشنواره فجر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا