ورزشی

قانون فیرپلی مالی تا ۶ ماه دیگر تصویب می‌شود/ ۴ باشگاه ورشکسته داریم

مهدی تاج پس از جلسه توجیهی بازی جوانمردانه مالی در وزارت ورزش و جوانان با حضور وزیر ورزش و مدیران عامل باشگاه ها گفت: می دانستم قانون بازی جوانمردانه مالی توسط فیفا ابلاغ و الزامات آن افزایش خواهد یافت. . زمانی که به فیرپلی مالی اشاره کردیم مورد انتظار و انتقاد باشگاه ها بود اما امروز ۸۰ درصد باشگاه ها این موضوع را مثبت ارزیابی کردند. چون متوجه شدند که اگر این کار را نکنیم، امروز بدهی باشگاه ها به شدت بیشتر می شود.

وی ادامه داد: با توجه به سقفی که در نظر گرفته بودیم اعلام کرده بودیم که باشگاه ها بیش از این هزینه نکنند و فیرپلی مالی دقیقا قانونی به نام سربه سر دارد. یعنی هر مبلغی که درآمد دارید می توانید به همان میزان خرج کنید و در قانون جدید بیش از ۷۰ درصد نباید صرف تیم فوتبال بزرگسالان باشگاه شود. اگر باشگاه ها درآمد زیادی دارند باید این درآمد را برای بانوان و تیم های پایه و در واقع به اقدامات توسعه ای بفرستند.

تاج گفت: امروز بحث مفصلی در مورد فیرپلی مالی داشتیم و خوشبختانه قانون مجلس، وزارت ورزش را موظف به اجرای فیرپلی مالی کرده است و وزارت ورزش نیز فدراسیون فوتبال را در این زمینه مکلف کرده است. با کارشناسان مشورت کنید این قانون که برگرفته از قانون سال گذشته بود و دارای ایراداتی بود باید به مجمع فدراسیون ارائه شود و با تصویب مجمع به قانون تبدیل شود. در این زمینه شش ماه فرصت داریم.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: در این زمینه باید از درآمدهای پایدار و بازی جوانمردانه مالی صحبت کرد. در اروپا بحث فیرپلی مالی از سال ۲۰۱۰ شروع شده است و تا سال ۲۰۱۶ باشگاه های زیان ده به نقطه سر به سر رسیده اند و به این ترتیب در سال ۲۰۱۷ به سوددهی رسیده اند و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به سوددهی رسیده اند. یک مشکل کوچک به دلیل کرونا الان شرایط اروپایی ۲۰۱۱ را داریم و ۴ باشگاه ما ورشکسته هستند که در جلسه ای مفصل در این زمینه به وزیر ورزش گزارش دادیم.

وی افزود: باید این چهار باشگاه را به شرایط عادی برگردانیم ضمن اینکه صورت های مالی برخی باشگاه ها باید به تایید حسابرس برسد. در مجموع شرایط به گونه ای است که ما جرات این تصمیم را داریم. به ما گفتند چرا سقف گذاشتی و اگر این کار را نمی کردیم این همه باشگاه سقوط می کرد. در شرایطی که سقف تعیین کرده ایم نتوانستیم پول بازیکنان را تسویه کنیم. البته در این جلسه اشاره کردم که تفاوت فوتبال با دیگر پدیده های اجتماعی این است که فوتبال رقیب دارد و اگر موفق نشویم رقبا از ما پیشی می گیرند و اگر ایستاده باشیم ژاپن، کره و قطر مثل ما نمی ایستند. و از ما پیشی خواهد گرفت الان در آسیا دوم هستیم و باید تلاش کنیم به رده اول برگردیم. ما در رنکینگ فوتبال جهان بیستم هستیم و در فوتبال ساحلی و فوتسال به ترتیب پنجم و ششم هستیم اما از نظر درآمد در آسیا بیستم هستیم.

تاج درباره حق پخش تلویزیونی نیز خاطرنشان کرد: درآمدهای فدراسیون فوتبال و باشگاه های کشور تنها حق پخش تلویزیونی نیست و درآمدهای دیگری هم هست که باید حساب کنیم. ضمن اینکه موضوع هزینه، مالیات و ارزش افزوده فوتبال را به طور جدی تحت الشعاع قرار دادند. طبق گزارشات باشگاه ها برخی از آنها به دلیل مالیات ممنوع الخروج، ممنوع الخروجی و همه چیز هستند. این در حالی است که طبق قانون فوتبال و اماکن ورزشی از پرداخت مالیات معاف هستند. اما مالیات تعبیر دیگری دارد. الان فدراسیون فوتبال جزو بدهکاران مالیاتی و ارزش افزوده است. اگر بخواهیم با این دسته از فرمون ها پیش برویم، مطمئناً همه باشگاه های ما گرفتار بحث مجوز حرفه ای می شوند. به هر حال جلسه امروز خوب بود و ادامه خواهد داشت و انشاالله نتایج بهتری هم گرفته می شود.

وی درباره صحبت های زارعی در خصوص مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: این دو باشگاه نسبت به همه این سال ها شرایط مساعدتری دارند. این باشگاه در خصوص مالیات و ورزشگاه گام های موثری برداشته است و توانسته اند مجوز مقاومت سکوها، زمین و آتش نشانی را بگیرند که اقدامات بسیار سختی بود و آقای وزیر هم جلساتی برگزار کردند و ما هم توانستند این موانع را برطرف کنند، اما این را باید در مورد مالکیت مشترک بگویم. در اختیار فدراسیون فوتبال و به نظر من حتی در اختیار وزارت ورزش هم نیست. این موضوع باید حل شود و من امروز با آقای وزیر بحث مفصلی داشتم. من همچنین امروز نامه ای محرمانه و فوری به یک آژانس فرستادم که اگر این اتفاق در تاریخ مورد نظر رخ ندهد، عواقب آن شامل حال ما نمی شود زیرا ما هر کاری را که باید انجام می دادیم انجام داده ایم. اما هنوز موضوع مالکیت مشترک حل نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا