اخبار اقتصاد ایران

قرارداد تجاری خط‌ آهن رشت – آستارا تا چند روز دیگر امضا می شود

وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد تجاری ساخت راه آهن رشت – آستارا در روزهای آینده خبر داد و گفت: وقتی با مقامات خارجی جلسه داشته باشیم می دانیم چه می خواهیم.

افق میهن به نقل از فارس، مهرداد بذرپاش در هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: یک سال از آغاز به کار حقیر در وزارت راه و شهرسازی می گذرد. یادم هست بعد از فوت قاسمی این مسئولیت به من سپرده شد. چند نکته را به اشتراک گذاشتم.

وی ادامه داد: رشد و توسعه ترانزیت به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی اعلام شد و بلافاصله نقشه بزرگی با نام راه ایران تهیه و تدوین شد.

وی افزود: تعریف و پیگیری برنامه ها در قالب طرح جامع بسیار مهم است و نشان می دهد که وزارت راه و شهرسازی به صورت معلق کار نمی کند.

وی با بیان اینکه پروژه های مهم و موثر در اقتصاد کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با وجود همه مشکلات، محدودیت ها صاحب اصلی کار است. و موانع، و به هیچ بهانه عملکرد ضعیف نبود. امکانات و… نباید ما را از ادامه کار منصرف کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در یک سال گذشته به ۳۳ درصد ترانزیت رسیده ایم. آیا این دستاورد ناشی از کاهش تحریم ها و افزایش منابع بوده است؟ پاسخ منفی است. وقتی با یک مقام خارجی ملاقات می کنیم، می دانیم که چه می خواهیم.

بذرپاش با تاکید بر اینکه خواهان رشد ترانزیت و تسهیل تردد مرزی از طرف خارجی هستیم، تاکید کرد: این موضوع در همه مذاکرات مد نظر بوده و به دنبال آن بوده ایم.

وی با بیان اینکه بازپس گیری جاده ابریشم با دستور دادن اتفاق نمی افتد، تصریح کرد: در یک سال گذشته پروژه های بی سابقه ای به بهره برداری رسیده است که با وجود محدودیت ها، خط ریلی همدان – سنند افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ سال است که در مورد خط ریلی شلمچه – بصره صحبت می کنیم، یادآور شد: از ابتدای امسال خداوند متعال کمک کرده و توافقات اصلی پروژه بین ایران و عراق انجام شده است و در حال انجام است. در حال اجرا است.

وی در ادامه به خط ریلی رشت – آستارا اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است، گفت: در روزهای آینده قرارداد تجاری این پروژه منعقد و عملیات اجرایی از اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان و ایران و ارمنستان برای ساخت جاده ای به ارزش ۵۰۰ و ۲۰۰ میلیون دلار گفت: از بندر شهید رجایی به بندر کاسپین به صورت ریلی متصل می شویم.

وی تاکید کرد: صحبت از اقتصادی شدن بدون تکمیل کریدورهای ترانزیتی شبیه شوخی است و جدی نیست.

بذرپاش با اشاره به اینکه ایجاد مراکز لجستیکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است، افزود: تعریف پروژه های جدید برای تکمیل پروژه بزرگ راه ایران، مذاکرات برای بازگرداندن نقش ترانزیتی ایران و … در حال پیگیری است. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا