اخبار اقتصاد ایران

قیمت ارز حج تمتع ۱۴۰۳ تعیین شد :: افق میهن

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: ۳ ایستگاه پروازی با گزینه «مدینه قبل» و «مدینه بعد» در اختیار زائران حج سال آینده است.

به گزارش افق میهن، غلامرضا رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره زمان انتخاب کاروان های اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ گفت: از پایان هفته جاری مراحل گزینش حج عمره آغاز می شود. کاروان ها آغاز می شود و سازمان حج و زیارت زمان دقیق آن را اعلام می کند. انجام داد

وی ادامه داد: برای ۳ ایستگاه پروازی شامل تهران، اصفهان و مشهد امکان انتخاب «مدینه قبل» و «مدینه بعد» برای زائران فراهم شده است. زائرانی که «مدینه بعد» هستند پس از انجام مناسک حج به مدینه منوره مشرف می شوند و زائران مدینه قبلی ابتدا به فرودگاه مدینه مشرف می شوند و پس از زیارت حرم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به زیارت خانه خدا می پردازند.

به گفته رضایی، هزینه نهایی حج در زمان ثبت نام کاروان ها اعلام می شود و فعلا نمی توان رقمی را اعلام کرد.

مخبر معاون اول رئیس جمهور طی روزهای گذشته طی نامه ای مصوبه هیئت دولت در خصوص تامین هزینه های ارزی حج سال آینده را ابلاغ کرد.

در این فرمان آمده است:

هیأت وزیران در جلسه ۲۵/۱۱/۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

سازمان حج و زیارت مجاز به خرید ارز به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار به نرخ حواله ای مرکز مبادلات طلا و ارز ایران است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این مبلغ را برای پوشش ارز خارجی واریز می کند. مخارج حج سال ۱۴۰۳ را در حساب دلاری به نام سازمان حج رد و بدل کند و زیارت را با خود در دفتری ثبت و نگهداری کند.

بنا به درخواست سازمان حج و زیارت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید با اعمال نرخ برابر دلار به ارز مورد نظر، مبلغ مذکور را از ارزهای موجود به عربستان پرداخت و واریز کند.

بر این اساس نرخ ارز مورد نیاز برای هزینه های حج سال آینده حدود ۳۹ هزار تومان محاسبه می شود.

به گفته سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، عملیات واریز مبلغ مذکور توسط بانک مرکزی انجام می شود.

تاکنون بیش از ۵۶ هزار نفر برای شرکت در حج سال آینده ثبت نام کرده اند و مراحل ثبت نام تا تکمیل ظرفیت مورد نظر سازمان حج و زیارت ادامه دارد.

در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در سفر حج هستند و سهمیه حج ایران برای سال آینده ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده است. البته مکاتباتی از طریق وزارت امور خارجه با عربستان در حال انجام است تا این سهمیه به مرز ۸۹ هزار نفر برسد.

از ۱۵ دی ماه ثبت نام اولیه واجدین شرایط برای زیارت حج سال آینده آغاز شده و تاکنون ۷ اولویت برای ثبت نام فراخوان شده است و در روزهای آینده فراخوان های جدیدی برای برخی از ایستگاه های پروازی صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا