اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/09/06 |برنت 79 دلار و 85 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، در حالی که سرمایه گذاران منتظر نشست اوپک پلاس در اواخر هفته جاری و تصمیم این گروه برای کاهش عرضه در سال ۲۰۲۴ هستند، قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۳ سنت معادل ۰.۹۱ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۸۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۹۰ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۸۱ سنت با ۶۸ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفتی اولین افزایش هفتگی قیمت خود را پس از ۵ هفته ثبت کردند. قیمت نفت هفته گذشته با انتظارات عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش تولید داوطلبانه خود در سال آینده و همچنین تصمیم اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید حمایت شد.
اما به تعویق افتادن نشست اوپک پلاس به ۳۰ نوامبر به دلیل اختلاف بر سر سطح تولید در کشورهای آفریقایی، قیمت نفت را در اواسط هفته گذشته کاهش داد.

اعضای ائتلاف اکنون به توافق نزدیک شده اند.
تحلیلگران بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس برآورد می کنند که در راستای اهداف این ائتلاف، صادرات نفت کشورهای عضو اوپک در آستانه اجلاس اوپک پلاس ۱.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح آوریل کاهش یافت.
این بانک در یادداشتی اعلام کرد: انتظار داریم عربستان و روسیه به کاهش تولید داوطلبانه خود حداقل تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه دهند و سطح تولید اوپک پلاس ثابت بماند، اما کاهش بیشتر تولید منتفی نیست.
البته انتظار می رود امارات اوایل سال آینده صادرات نفت خام موربان خود را افزایش دهد.
آژانس بین المللی انرژی گفته است که انتظار دارد با وجود تمدید کاهش تولید اوپک پلاس در سال آینده، بازارهای نفت در سال ۲۰۲۴ بیش از حد عرضه شوند.
کاهش تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه نیز تا حدی باعث تثبیت قیمت نفت شده است.
انتهای پیام/۵۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا