اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/09/18 |برنت 75 دلار و 84 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، در پی انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا و احتمال رشد تقاضا، قیمت نفت روز جمعه بیش از ۲ درصد افزایش یافت. اما نگرانی در مورد مازاد عرضه در بازار باعث شد تا هر دو شاخص اصلی جهان برای هفتمین هفته متوالی شاهد کاهش قیمت باشند.
قیمت هر بشکه نفت برنت در دریای شمال با یک دلار و ۷۹ سنت معادل ۲.۴۲ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۸۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲.۷۳ درصد افزایش به ۷۱ دلار و ۲۳ سنت، ۱ دلار و ۳۹ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفتی هفته گذشته ۳.۸ درصد از ارزش خود را از دست دادند که نشان می دهد اکثر معامله گران موافق هستند که بازار مازاد عرضه دارد.

داده های گمرک چین همچنین نشان داد واردات نفت خام این کشور در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است. ذخایر بالای نفت در آن کشور، نشانه‌هایی از ضعف اقتصادی و کاهش سفارش‌های پالایشگاه‌های مستقل، تقاضا را در چین کاهش داده و تأثیر بیشتری بر قیمت نفت نسبت به گذشته داشته است.
داده های وزارت کار ایالات متحده که دیروز منتشر شد حاکی از رشد شغلی بهتر از حد انتظار در آن کشور است که ممکن است از تقاضا برای سوخت در بزرگترین بازار نفت جهان حمایت کند.
تقاضای بنزین ایالات متحده در هفته گذشته ۲.۵ درصد کمتر از میانگین فصلی ۱۰ ساله بود و ذخایر بنزین ۵.۴ میلیون بشکه افزایش یافت که باعث کاهش قیمت بنزین در این کشور شد.
در همین حال، عربستان سعودی و روسیه، بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان، روز پنجشنبه از همه اعضای ائتلاف اوپک پلاس خواستند تا به توافق کاهش تولید بپیوندند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش هفته گذشته توافق کردند که تولید کلی خود را ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال آینده کاهش دهند. اما بازار بیم آن دارد که برخی از اعضای این ائتلاف به تعهد خود عمل نکنند.
انتهای پیام/۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا