اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/09/21 |برنت 76 دلار و 27 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت نفت روز سه شنبه در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا برای تعیین نرخ بهره و انتشار آمار تورم در این کشور ثابت ماند. تردیدها در مورد تأثیر کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس بر خنثی کردن مازاد عرضه سوخت و رشد ضعیف تقاضا در سال آینده وجود دارد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۸ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۳۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۴۱ درصد افزایش به ۷۱ دلار و ۶۱ سنت با ۲۹ سنت معامله شد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس توافق کردند تولید خود را به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کاهش دهند. اما سرمایه گذاران تردید دارند که این کاهش تولید باعث کاهش عرضه کلی نفت در جهان شود. زیرا تولید نفت کشورهای غیراوپک افزایش یافته است.

قیمت نفت خام برنت در اوایل دسامبر بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه و نفت آمریکا بیش از ۷۷ دلار در هر بشکه بود.
سرمایه گذاران انتظار دارند تقاضا برای نفت خام و فرآورده های نفتی در ماه های آینده کاهش یابد.
پیش نویس توافقنامه آب و هوا در نشست COP 28 در روز دوشنبه به اقداماتی که کشورها باید برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای انجام دهند اشاره می کند، اما هیچ اشاره ای به توقف تولید سوخت فسیلی نشده است.
ائتلافی متشکل از ۱۰۰ کشور برای اولین بار خواستار توافقی برای پایان دادن به عصر جهانی نفت شده است. اما اعضای اوپک مخالف این توافق هستند.
علاوه بر COP28، بازارها از سیاست‌های نرخ بهره بانک‌های مرکزی جهان که قرار است در هفته جاری تنظیم شوند و همچنین انتشار داده‌های تورم آمریکا نیز آگاه هستند.
از سوی دیگر، تقاضای پالایشگاه های چینی، بزرگترین واردکننده نفت جهان، برای نفت خام عربستان در ژانویه به پایین ترین سطح خود در پنج ماه گذشته رسید. عربستان سعودی و روسیه بر سر عرضه نفت به چین با یکدیگر رقابت می کنند.
انتهای پیام/۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا