اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/12/14 |برنت 83 دلار و 64 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، پس از توافق ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید ۲.۲ میلیون بشکه ای در سه ماهه دوم سال جاری، قیمت نفت روز دوشنبه افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹ سنت معادل ۰.۱۱ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۶۴ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸ سنت یا ۰.۰۶ درصد کاهش با ۷۹ دلار و ۹۱ سنت معامله شد.

انتظار می رود کاهش تولید اوپک پلاس به دلیل نگرانی های اقتصادی و افزایش تولید خارج از این گروه، بازار را حمایت کند. اعلام روسیه باعث تعجب برخی از تحلیلگران شد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که این کشور تولید و صادرات نفت خود را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به میزان ۴۷۱ هزار بشکه دیگر کاهش خواهد داد، مطابق با سایر کشورهای عضو اوپک پلاس.

تحلیلگران معتقدند کمبود عرضه در بازار فیزیکی نفت باعث افزایش بیشتر قیمت خواهد شد. کاهش تولید اوپک پلاس عرضه نفت را کاهش می دهد زیرا نگرانی ها در مورد تجدید تنش ها در خاورمیانه افزایش می یابد.

افزایش تنش های ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس و همچنین حمله یمن به کشتی های عازم فلسطین اشغالی، قیمت نفت را در سال ۲۰۲۴ افزایش داده است. از سوی دیگر، نگرانی ها در مورد رشد اقتصادی مانع از افزایش بیش از حد قیمت نفت می شود.

یمن روز یکشنبه اعلام کرد که به حملات خود در خلیج عدن پس از حمله به یک کشتی انگلیسی دیگر ادامه خواهد داد.

روز یکشنبه، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا از حماس خواست تا با آتش بس شش هفته ای فوری موافقت کند و رژیم اسرائیل را برای افزایش کمک به غزه تحت فشار قرار داد.

واشنگتن اصرار دارد که به توافق آتش بس نزدیک است و تا آغاز ماه رمضان به آن خواهد رسید.

انتهای پیام/۴۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا