طلا و ارز

قیمت واقعی دلار ۶۸ هزار تومان است / قیمت دلار تا پایان سال به ۵۶ هزار تومان می‌رسد / چشم‌انداز بازار طلا صعودی است

به گزارش افق میهن، قیمت دلار از ابتدای سال جاری تاکنون در محدوده مشخص، کم نوسان و کنترل شده در حال حرکت است. انجماد این اسکناس در چارچوب دستورالعمل های بانک مرکزی انجام شد. اقتصاددانان بر این باورند که افزایش فروش نفت منجر به تغییر در سیاست گذاران در بازار ارزی شده است.

با این وجود، اقتصاددانان سیاست دولت در کنترل قیمت دلار را عاملی می دانند که باعث می شود قیمت دلار تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به شدت افزایش یابد. آنها معتقدند عوامل موثر بر قیمت دلار تغییر نکرده و عاملی خارج از شرایط اقتصادی، مدیریت منظم بازار این ارز آمریکایی است.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

در همین راستا علی صادقین کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با افق میهن پیش بینی کرد که قیمت دلار تا پایان امسال در سطح بالای کریدور ۵۰ هزار تومانی باشد. وی ادامه داد: پیش بینی می شود قیمت دلار تا سطح ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان افزایش یابد. اگرچه ارزش واقعی دلار بین ۶۶ تا ۶۸ هزار تومان است، اما سیاستمداران با دستکاری ارزی آن را کنترل می کنند.

مدیریت دلار با سیستم شناور

وی با اشاره به رشد درآمدهای نفتی و ذخایر ارزی مناسب بانک مرکزی، افزود: سیاست تثبیت بازار ارز در دستور کار دولت است و به طور مشخص، سیستم شناور مدیریت شده، یعنی سیستمی که کنترل قیمت ها بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی بانک مرکزی به تدریج افزایش یافت.

این کارشناس اقتصادی در خصوص توسعه قیمت دلار تا پایان سال گفت: تا پایان سال افزایش جزئی قیمت دلار پیش بینی می شود و به نظر من ممکن است دلار بین ۵۴ در نوسان باشد. و تا پایان سال ۵۶ هزار تومان.» اما آیا این رقم کمتر از تعداد واقعی اسکناس های آمریکایی است.

بازار طلا صعودی است

سادخین هنگام پیش بینی قیمت آتی طلا به کاهش نرخ بهره دلار در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که می توان چشم انداز نسبتا مثبتی را برای قیمت جهانی طلا از ماه مارس انتظار داشت.

وی تصریح کرد: در صورتی که آینده بازار طلا صعودی باشد، با توجه به اینکه نرخ ارز در ایران نیز کمتر از ارزش واقعی آن است، روند صعودی طلای داخلی پیش بینی می شود.

این کارشناس اقتصادی با توجه به روند صعودی بازار طلا گفت: در این صورت می توان تا پایان سال قیمت هر گرم طلا را در محدوده قیمتی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی کرد. بهار سال آینده.»

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا