اخبار اقتصاد ایران

قیمت گل و گیاه در آستانه فصل بهار/ چرا گل گران شد؟ :: افق میهن

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران درباره گرانی گل گفت: اگر تعداد فروشندگان به این حد نمی رسید و همه گلفروش نبودند، قیمت گل بسیار ارزانتر بود.

به گزارش افق میهن، اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با بیان اینکه قیمت مصوب گل امروز اعلام می شود، گفت: در حال حاضر فقط قیمت مصوب شببو مشخص است. قیمت گل شببو درجه یک ۸۰ هزار تومان، گل شببو درجه دو ۷۰ هزار تومان و درجه سه ۶۰ هزار تومان است.
چرا گل گران است؟

شاهرخی در خصوص وضعیت بازار گل گفت: امسال گل فروشان با مشکل مواجه شدند و آن تعداد گل فروشان است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در حال حاضر تمام گل ها فروخته می شود. همه خیابان ها و چهارراه ها، میوه فروشی ها، قنادی ها و حتی شهرداری ها گل می فروشند و چون تولید گل کم و تقاضا برای فروش زیاد است باعث گرانی گل شده وگرنه قیمت گل نباید اینقدر گران شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ قانونی برای جلوگیری از فروش گل در چهارراه ها، میوه فروشی ها و قنادی ها وجود ندارد، گفت: شهرداری در هر کجا که بتواند غرفه می گذارد و گل می فروشد. تولید باید در حدی باشد که بتوانیم این مقدار گل را بفروشیم. گل فروش حتی در شبکه های مجازی هم افزایش یافته است. فروشندگان ما یازده ماه منتظر فروش شب عید بودند اما در میوه فروشی ها و قنادی ها و حتی سر چهارراه گل فروشی ها گل می فروشند. کسی نیست که جلوی آنها را بگیرد.
همه گلفروش شدند

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با بیان اینکه این گل فروشی ها با وجود اینکه زیر نظر اتحادیه نیستند، با آزادی کامل فعالیت می کنند، گفت: شهرداری و اماکن مانع از فروش گل آنها نمی شود. شبکه مجازی فروش گل در عید از ۳۰۰ شبکه به ۶۰۰ شبکه افزایش یافته است. با افزایش فروشندگان گل و افزایش تقاضا، بازار گل حدود ۳۰۰ غرفه به غرفه های خود اضافه کرده است. عرضه گل چقدر است؟ پرتقال پارسال ۲۰ هزار تومان بود و امسال به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر گل با همان قیمت قبلی به دست مصرف کننده می رسد. فروشندگان ما هنوز گل شب عید خود را خریداری نکرده اند، زیرا فروش گل ۲ روز مانده به پایان سال آغاز می شود. ما واردات گل به کشور نداریم و فقط گل ریشه از کشور صادر می شود.

وی در خصوص افزایش قیمت گل گفت: قیمت گل کمتر از تورم است و قطعا اگر تعداد فروشندگان به این حد نمی رسید و همه گل فروش نبودند قیمت گل بسیار ارزانتر بود. ” تولید گل در کشور فقط برای فروشندگان است اما شب عید است و همه گل فروش شدند و حتی برخی خانه ها گل می فروشند.
ایران کشوری بدون آمار است

شاهرخی در خصوص عرضه گل به گل فروشی ها گفت: تمامی گل های تولید شده در ایران به تهران می آید و از دو بازار اصلی گل جاده خاوران و ورامین توزیع می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نظارتی بر بازار گل نیست و گل فقط به اعضای اتحادیه فروخته نمی شود؟ گفت: اگر تو هم بروی به تو گل می فروشند. به همه گل می فروشند. فقط در کشورهای پیشرفته مثل هلند است که گل در بازار فقط با کارت گل فروشی فروخته می شود اما اینجا فرق می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد؟ گفت: آمار نداریم. هنوز نمی دانیم موجودی پرتقال و اطلس کشور برای کاشت چقدر است. سال گذشته تولید زیاد بود و گل ارزان‌تر بود و خیلی‌ها گل کاشتند و ضرر کردند. چون آمار نداشتند. ایران کشوری بدون آمار است.
شهرداری به جای نظارت اقدام به فروش گل می کند

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با بیان اینکه همه گلفروشان ما از این وضعیت ناراحت هستند، گفت: از هر گل فروشی چهار راه پایین گل می فروشند و وقتی با شهرداری تماس می گیرند می گویند کاری از دست ما برنمی آید. ” خود شهرداری هم گل می فروشد. شهرداری در خیابان ستارخان بازار گل دارد و در میادین میوه و تره بار نیز گل می فروشد.

وی در پایان گفت: همه جا گل و سبزی و ماهی فروخته می شود و هرکسی در شهرستان بیکار است به تهران می آید و گل می فروشد. آبنماها گل می فروشند چون شهرداری کاری به دستفروشان ندارد و خیابان پر از دستفروش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا