اخبار اقتصاد ایران

لایروبی انهار بین مزارع، قبل از آبگذاری انجام شود

وحید خرمی مدیر عامل آب منطقه ای گیلان گفت: لایروبی رودخانه های بین مزارع برای سال زراعی قبل از آبیاری در سال زراعی انجام شود. اردیبهشت سال آینده انجام می شود؛ بنابراین لازم است کشاورزان به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

افق میهن به نقل از ایرنا، مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به اهمیت لایروبی بین مزارع در زمان معین برای جلوگیری از هدر رفت آب توسط شالیکاران گفت: لایروبی بین مزارع برای سال زراعی باید انجام شود. قبل از آبیاری در اردیبهشت سال آینده انجام می شود؛ بنابراین لازم است کشاورزان به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

وحید خرمی بیان کرد: طبق آمار و اطلاعات ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق سد بین مزارع استان گیلان به اندازه مخزن سد شهربیجار تلف می شود. بنابراین جلوگیری از این مقدار آب بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه لایروبی مزارع بین مزارع باید به موقع و در زمان مشخصی انجام شود، افزود: لایروبی قبل از رهاسازی آب در فروردین هر سال انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه متاسفانه لایروبی انبوه نسبت به گذشته کمتر شده است، خاطرنشان کرد: کشاورزان برای خیس کردن مزارع بین مزارع با یکدیگر همکاری کنند و این مهم را با هم انجام دهند تا نتیجه آن نمایان شود. در فصل رشد انجام دادن

خرمی با اشاره به شرایط کم آبی شدید در فصل زراعی آینده مانند ۲ سال گذشته در گیلان، گفت: وضعیت منابع آبی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و تقریباً در همین وضعیت قرار دارد. . بنابراین از این پس باید اقدامات لازم برای مدیریت آب انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب در سد سپیدرود (به عنوان معیار ارزیابی وضعیت آبی گیلان) برای سال زراعی آینده وجود دارد، افزود: این رقم در سال گذشته تقریباً به همین میزان بوده است. در شرایط عادی در این زمان از سال باید بیش از ۲ برابر این عدد باشد.

وی در ادامه بر لزوم توجه شالیکاران به تقویم زراعی در سال آینده همانند سال گذشته تاکید کرد. منطقه آبی، تقویم کشاورزی تهیه شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه تقویم کشاورزی با بحث و بررسی کارشناسان مربوطه به تفکیک هر منطقه و استان تهیه می شود، افزود: توجه کشاورزان به تقویم کشاورزی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برنج کاران در سال زراعی گذشته بیشترین همکاری را با مسئولان ستاد جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان داشته اند، ضمن تشکر از شالیکاران از آنان خواست به این تقویم که در اختیار آنها قرار می گیرد توجه کنند. سال زراعی آینده برای مدیریت بهتر مصرف آب. داشته باشند و همکاری های لازم را انجام دهند.

خرمی با تاکید بر اینکه رهاسازی آب کشاورزی به نفع شالیکاران است اردیبهشت هر ساله انجام می شود، خاطرنشان کرد: کشاورزان برای شخم و ذخیره سازی زمستانه از منابع آب محلی و بارندگی های زمستانی استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود به نقش مهم آبفاداران به عنوان (نماینده کشاورزان روستاها برای توزیع آب در مزارع) اشاره کرد و اظهار داشت: آبداران به منظور هماهنگی و جلوگیری از بروز مشکلات اقدام به توزیع آب بین کشاورزان می کنند. آنها اغلب محلی هستند و کشاورزان آنها را انتخاب می کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان گیلان بر لزوم انتخاب آبسواران در مناطقی که این افراد فعالیت نمی کنند تاکید کرد و افزود: روستائیان روستاهایی که سوار آب ندارند قبل از انتخاب این افراد به این موضوع رسیدگی کنند.

خرمی در ادامه درباره آخرین وضعیت ساخت سد مخزنی پلرود خاطرنشان کرد: در حال حاضر این سد با ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی کار قرار دارد. برداشت آزمایشی آب این سد امسال با دریافت مجوز از کمیته استحصال آب کشور انجام می شود و برداشت اصلی آب طبق برنامه در سال آینده انجام می شود.

سد سفیدرود بزرگترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می کند. این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا