ترندهای روز

لبوبو؛ عروسکی که ۸۰۰ میلیارد از جیب ایرانی‌ها برد

افق میهن پایگاه داده اخبار تحلیلی (ofoghmihan.ir):

Labobo ، یک عروسک چینی کوچک و کمی ترسناک ، در طی چند ماه در ایران فروخته شد و به سمبل فرهنگ چشم و فرهنگ مصرف کننده در رسانه های اجتماعی تبدیل شد.

ایرانیان تاکنون بیش از ۲ میلیارد عروسک خرج کرده اند.

براساس گزارش ها ، عروسک چینی Labobu چندین ماه بیش از یک میلیون نسخه در بازار ایران فروخته است.

در اردیبهشت امسال نام “Labobo” به آرامی در بین کاربران ایرانی می چرخید. این عروسک کوچک ، زشت و کمی ترسناک ، که برای اولین بار توسط هنرمند Long Hong Kusing در سال ۲ ایجاد شده است ، ابتدا در آسیا و اروپا به روند تبدیل شد و اکنون به یکی از بهترین عروسک های فروشنده در ایران تبدیل شده است.

این عروسک به نمادی از لوکس و پرستیژ در فضای مجازی ایران با دندانهای تیز و چشمان بزرگ تبدیل شده است.

حضور افراد مشهور و آنفلوانزا در ارتقاء آن موجی از خریدهای چشمگیر را ایجاد کرده است و قیمت آن در بازار ایران از ۴۰۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان متفاوت است.

البته در وب سایت های خارجی قیمت نسخه های اصلی به مراتب بیشتر از این است.

تمایل به “Labobo” دیگر فقط خرید عروسک نیست. این شیوه مصرف گرایانه به یک کالای فرهنگی میلیارد دلاری تبدیل شده است که علاوه بر مزایای اقتصادی ، پیام های ناسازگار با فرهنگ و آموزش ایران را منتقل می کند و نشانه ای از نفوذ عمیق فرهنگی -اقتصادی است.

علی هاشمی ، یک متخصص صنعت اسباب بازی ، Labobo را “محصول بازاریابی موفق و بی ضرر” می داند که با تبلیغات مجازی و جهانی محبوبیت پیدا کرده است ، و معتقد است که “به جای نگرانی در مورد نفوذ فرهنگی یا خروج ارز ، می توان از استراتژی های آن برای ترویج صنعت داخلی استفاده کرد” و واردات کنترل اقتصادی.

در مقابل ، محمد علی Raisana ، یک متخصص فرهنگی و تولید کننده ، “فروش بالای Labobo را نتیجه نفوذ فرهنگی -اقتصادی و تبلیغات مجازی می داند.” به نظر وی ، این موج فقط یک مد نیست ، بلکه با ترویج سبک زندگی مصرف کننده و رها کردن محصولات داخلی ، به یک چالش فرهنگی -اقتصادی تبدیل شده است. چالشی که ضعف محصولات بومی را فراهم کرده است ، رشد را ایجاد کرده است.

روانشناس مریم تهانی زاده تأکید می کند که بر لزوم تولید اسباب بازی های ایرانی با کیفیت برای شکل دادن به سبک زندگی و ارزش های کودکان تأکید می کند و توصیه می کند که والدین در مواجهه با چنین روندهایی با کودک صحبت کنند تا علاقه و احساس او را بشناسند. این تعامل فرصتی برای رشد هویت ، تقویت رابطه بین والدین و افق میهن آگاهانه را فراهم می کند و ضرورت تولید اسباب بازی ها و فرهنگ های ایرانی با کیفیت را برجسته می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا