بانک و بیمه

لزوم تغییر مبادلات پولی-مالی از غرب به شرق

به گزارش افق میهن، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان حاکمیت پولی، ثبات و رونق اقتصادی گفت: وقتی صحبت از ارز می شود، در واقع از ریال صحبت می کنید، زیرا این دو طرف یک مدال هستند در صورتی که کنترل ارز برای ما مهم است زیرا باید کنترل ریال تقویت شود و ریال سهم بیشتری در بورس های جهانی داشته باشد.

فرزین اضافه کرد: قبل از تحریم ها کشور از نظر اقتصادی فضای باز داشت، اقتصاد ایران یک اقتصاد بازی است و چون حجم صادرات و واردات بسیار زیاد است، کشور دائماً در خطر تبادل ارز با ریال است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: روابط مالی ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب تجاری بود و فضای مالی کشور مثبت بود، قبل از تحریم ها رویه خاصی وجود داشت و از ابزارهای مالی خاصی استفاده می کردیم. تحریم ها باعث شد تجارت از غرب به شرق تغییر کند، اما سیستم های مالی و بانکی در غرب کار می کنند. ما سه بانک در انگلیس داریم، اگرچه با انگلیس کاری نداریم، اما با وجود جریان تجاری بالا، بانک فعالی در چین نداریم.

فرزین افزود: به همین دلیل باید ابزارهای لازم برای انتقال ارز را فعال کنیم و زیرساخت های مدیریت ارز را آماده کنیم. حجم تجارت ایران در سال جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است و ایران با وجود تحریم ها توانسته این حجم را کنترل کند.

فرزین ادامه داد: به دلیل اینکه در شرق فعال نیستیم نتوانسته ایم حضور مالی قوی در غرب داشته باشیم. با وجود تحریم ها، تغییر این رویه دشوار است. ما در کشورهای شرقی مبادلات غیررسمی داریم اما باید به سمت مبادلات حرکت کنیم و در شرق حضور رسمی داشته باشیم. امروزه سهم تجارت شرق افزایش چشمگیری داشته و با ساختارهای قبلی نمی توان شرایط جدیدی را تجربه کرد. امروز با Dossier و چین پیشنهادهای ملموسی در زمینه مخالف دارند، ایران باید به سمت نهادهای مشترک و ارز مشترک با مخالف حرکت کند، سیستمی مشابه SWIFT و FATF. باید روی تبادل ارز با کشورهای همسایه تمرکز کنیم.

فرزین تصریح کرد: حتی در کشور باید مرجع ارز به مرکز مبادلات تغییر کند و کانال های موجود در فضای مجازی مرجع ارز نباشد.

ما باید نقاط قوت کشور را در نظر بگیریم و فقط به نقاط ضعف کشور توجه نکنیم. اگر بدون ملاحظات سیاسی از دانش بسیاری از دلسوزان کشور استفاده کنیم، بسیاری از مشکلات کشور حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا