ترندهای روز

«لمس نامناسب» خبرنگار زن؛ اولین ربات انسان‌نمای مرد عربستان جنجال‌ساز شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

انتشار ویدئویی از اولین ربات انسان نمای مرد ساخته عربستان سعودی در میان کاربران شبکه های اجتماعی جنجالی شده است.

این اولین ربات انسان نما در عربستان سعودی است که برای اولین بار در یک رویداد چهار روزه برای جدیدترین محصولات فناوری در ریاض رونمایی شد. این ربات توسط شرکت QSS Systems (QSS Systems) که در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک فعال است ساخته شده است.

در کلیپ هشت ثانیه ای منتشر شده، این ربات که پشت سر خبرنگار زن شبکه تلویزیونی عربستان ایستاده است، به آرامی دست راست خود را بالا می برد و به نظر می رسد که کمر او را لمس می کند. این امر باعث می شود خبرنگار زن برگردد و به ربات نگاه کند و دست چپ خود را برای مدت کوتاهی به سمت آن حرکت دهد.

این ویدیوی کوتاه میلیون ها بار در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) دیده شده و هزاران نفر در مورد آن نظر داده اند.

برخی از کاربران اینترنتی از ربات “منحرف” انتقاد کردند. یکی از آنها گفت که این ربات به گونه ای طراحی شده است که “متغیر” باشد. فرد دیگری گفت: نمایش آزار جنسی در روز پرتاب باعث ناراحتی من شد.

در این میان کاربران دیگری نیز از این ربات دفاع کرده اند. یکی از کاربران نوشت که حرکت دست ربات “به این صورت برنامه ریزی شده بود و تنها مشکل این بود که در جای اشتباه ایستاده بود”.

این ربات همتای مذکر “سارا”، اولین ربات انسان نما عربستان سعودی است که در یک کنفرانس فناوری در سال ۲۰۲۳ معرفی شد. سارا می توانست لهجه های مختلف در عربستان را تشخیص دهد، به سوالات پاسخ دهد و حرکات موزون انجام دهد.

سعود صالح الصغری، رئیس هیئت مدیره این شرکت گفت: این ربات از نظر بدنه پیشرفته تر است و از نظر هوش مصنوعی و برنامه نویسی انعطاف بیشتری دارد.

او افزود: “ما هر دو ربات را بهبود بخشیده‌ایم و اکنون می‌توانید انعطاف‌پذیرتر با آنها صحبت کنید و پاسخ‌ها سریع‌تر هستند.”

در پیامی از دهان این ربات در افتتاحیه رویداد فناوری ریاض آمده است: «من در پادشاهی عربستان سعودی به عنوان یک پروژه ملی برای نشان دادن دستاوردهای خود در زمینه هوش مصنوعی ساخته و توسعه یافته ام.

این شرکت می‌گوید این ربات می‌تواند وظایفی را در شرایط خطرناک یا کارهایی که نیاز به دقت دارند انجام دهد و هدف آن افزایش ایمنی و بهره‌وری در بخش‌های صنعت است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا