ماجرای اختلاف دو خانواده هندی بر سر میراث میلیاردر مسلمان در مکه چیست؟
بی بی سی: در طی زیارت ، گوشه ای قدیمی از مکه به دلیل دادخواست پنجاه ساله در مورد وراثت و میراث در هند بحث برانگیز بوده است.
در مرکز این داستان بحث برانگیز ، مهمانخانه Ki Rubat واقع شده است. بنایی از قرن نوزدهم ، که در دهه ۱۹۸۰ توسط مایان کویتی ساخته شده بود ، یک بازرگان ثروتمند هندی از مابار (کرالیایر فعلی) ، که قلمرو امپراتوری تجاری آن از بمبئی تا پاریس گسترده بود.
این ساختمان ، در نزدیکی مسجد ، در سال ۶ برای توسعه شهر مکه تخریب شد. دولت سعودی مبلغ ۱.۵ میلیون ریال سعودی (حدود ۵،۰۰۰ دلار ارزش امروز) را به عنوان جبران خسارت این کشور واریز کرد ، اما اعلام کرد که در آن زمان هیچ وراث قانونی مشخص نشده است.
پس از گذشت چندین دهه ، مبلغی که در خزانه داری عربستان سعودی باقی مانده است ، باعث ایجاد اختلافات تلخ بین دو شاخه گسترده خانواده کای شده است که هرکدام سعی در اثبات منشأ خود دارند و سهمی را که می دانند حق خود را می شناسند.
در تمام این سالها ، هیچ یک از این دو خانواده نتوانسته اند به نتیجه برسند و تلاش های پی در پی دولت های مختلف هند ، چه در مرکز و چه در کرالا ، برای پایان دادن به این اختلاف قدیمی نامتناهی باقی مانده است.
هنوز مشخص نیست که آیا دولت سعودی در درجه اول مایل به پرداخت این جبران خسارت است یا خیر. چه رسد به اینکه بخواهیم آن را با تورم پنجاه ساله افزایش دهیم. در عین حال ، برخی از اعضای خانواده بر این باورند که ارزش واقعی پول امروز ممکن است از ۱ میلیارد دلار فراتر رفته باشد.
کسانی که از این پرونده پیروی می کنند می گویند که این ملک “وقف” است و از این رو وراث حق مالکیت ندارند و فقط می توانند آن را مدیریت کنند.
سازمان اوقاف سعودی به درخواست اظهار نظر بی بی سی پاسخ نداد و دولت سعودی تاکنون هیچ موضع رسمی و عمومی در مورد آن نداشته است.
با این حال ، این سکوت نتوانسته است جلوی گمانه زنی ها را بگیرد ، خواه در مورد اصل مبلغ ، یا اینکه در واقع پول است.
اطلاعات کمی در مورد خود مهمانخانه وجود دارد ، اما اعضای خانه کیا می گویند این ساختمان چند قدم از مسجد فاصله داشت و ۴ اتاق و چند سالن داشت که در یک سرزمین یک و نیم هکتار ساخته شده است.
طبق روایت های خانوادگی ، کای برای ساختن این مهمان از مالابار به مکه فرستاده و یک مدیر از مالابار را برای اجرای آن منصوب کرد. یک عمل بلندپروازانه ، اگرچه در آن زمان خیلی غیرمعمول نبود.
عربستان سعودی در آن زمان کشوری نسبتاً فقیر بود. چند دهه بعد مزارع نفتی عظیم آن کشف شد.
با توجه به اهمیت حج و موقعیت مکه در اسلام ، مسلمانان هند معمولاً برای حمایت از هموطنان خود یا ساخت ساختمانها برای خدمت به آنها ، بودجه اهدا می کردند.
ضیادین سردار ، مورخ ، در کتاب خود مکه: شهر مقدس (۲) ، که در نیمه دوم قرن هجدهم ، چهره ای کاملاً هندی داشت و اقتصاد و رونق مالی آن به مسلمانان هند بستگی داشت.
“تقریباً ۵ ٪ از جمعیت شهر ، که بزرگترین گروه قومی را تشکیل می دادند ، هندی بودند ؛ مردم گجرات ، پنجاب ، کشمیر و دکن ، در مکه ، به طور کلی” هندی “خوانده می شدند.
با افزایش ثروت نفت سعودی در قرن بیستم ، پروژه های گسترده توسعه چهره مکه را تغییر داده اند. مهمانخانه Kai Roboth سه بار تخریب شد که آخرین آن در اوایل دهه ۱۹۸۰ بود.
به نظر می رسد که سردرگمی در مورد جبران خسارت از آن زمان آغاز شده است.
به گفته دبیر پیشین شورای موقوفات مرکزی هند ، کنسولگری هند در جده در آن زمان نامه ای را به دولت ارسال کرد و جزئیات وارث قانونی را به مدیرعامل خواست.
آقای جمال می گوید: “تا آنجا که من می دانم ، مقامات به دنبال تعیین شخصی در بین وراث بودند ، نه اینکه جبران خسارت را بین آنها توزیع کنند.”
اما این دو گروه قدم گذاشتند: کیها ، که پدر بودند -در -لاو مایان کویتی و آراکلز ، یک خانواده سلطنتی کرالا ، که با یکی از اعضای خانواده ازدواج کرده بود.
هر دو خانواده به طور سنتی از سیستم وراثت مادری پیروی می کردند. اما این رسم توسط قانون سعودی به رسمیت شناخته نشده است ، و این به پیچیدگی پرونده افزوده است.
خانواده کی ادعا می کنند که مایان کواتی بدون فرزند درگذشت و بنابراین فرزندان خواهرش طبق سنت وراثت مادر وراث قانونی وی هستند.
اما خانواده آراکل می گویند که او یک پسر و یک دختر داشته است و به همین ترتیب ، طبق قانون هند ، فرزندان وی وارث قانونی هستند.
با ادامه اختلاف ، داستان شکل جدیدی به خود گرفت. در سال ۲ ، پس از شایعات مربوط به یک میلیون دلار جبران خسارت ، بیش از پنج نفر به یکی از دفاتر منطقه ای کنور حمله کردند و خود را وارث کی معرفی کردند.
وی به بی بی سی گفت: “برخی ادعا كردند كه اجداد آنها به عنوان یك كودك مربی مایاها بوده اند و برخی دیگر گفتند كه اجداد آنها جنگل های مورد نیاز برای ساختن میهمان را فراهم كرده اند.”
پس از آن موجی از کلاهبرداری ها راه اندازی شد. مقامات دولتی گفتند که برخی از کلاهبرداران ساکنان محلی را فریب داده و با تظاهر به نوادگان کی ، بودجه دریافت کردند و قول دادند که آنها را بپردازند.
این پرونده تا به امروز حاصل نشده است.
برخی از اعضای خانواده پیشنهاد می کنند که بهترین راه برای پایان دادن به اختلاف این است که از دولت سعودی بخواهیم مبلغ غرامت را مطابق با اهداف مایان کیوی صرف کند تا مهمانخانه دیگری را برای زائران بگذرانند.
اما برخی با این پیشنهاد مخالف هستند و استدلال می كنند كه مهمان یك ملك خصوصی است و بنابراین هرگونه جبران خسارت قانونی و مطمئناً خانواده است.
برخی می گویند حتی اگر خانواده بتوانند رابطه خود را با مایان کیئی اثبات کنند ، بعید است تا شواهد رسمی مالکیت چیزی بدست آورند.
برای محمد شاد ، یکی از ساکنان کانور که کتابی در مورد تاریخ قبیله های کی و آراکال نوشت ، این مبارزه فقط مربوط به پول نیست بلکه برای حفظ ریشه های خانواده است.
“اگر جبران خسارت خانواده داده نشود ، نقش آنها و حوزه آنها در این عمل بزرگ رسماً به رسمیت شناخته می شود ، خود ارزش آن را دارد.”