ترندهای روز

ماجرای شاعری که اسم دخترش را «نیما» گذاشت!

افق میهن پایگاه داده اخبار تحلیلی (ofoghmihan.ir):

فریدون توللی مدتی مجذوب نیما شد ، او اولین شعر جدید خود را تحت تأثیر “افسانه” نیما و به دلیل علاقه شدید به پدر شعر مدرن فارسی ، دخترش به نام “نیما” ، اما در دوره دیگری به شعرهای باستانی روی آورد.

به گفته ایسنا ، فریدون توللی در سال ۶ در شیراز متولد شد. پدر وی از طبقه و اشرافی شیراز بود و در دادگاه و پیش نیاز میرزا ابراهیم قامام شرکت داشت. دوران کودکی فریدون در محله ای به نام نصریه باغ (خیابان سابق فاطمی) گذشت. در سن شش (۲) او مادر خود را از دست داد و با تنها خواهرش ، شرایط سختی را تجربه کرد. فقدان مادرش که شاعر بود ، باعث شد که او به قلب روماتیسم تبدیل شود. شعر او از یازده سالگی شکوفا شده است و اشعار وی تحسین شده است. فریدون آموزش ابتدایی و متوسطه خود را در شیراز به پایان رساند. دکتر مهدی حمیدی شیرازی یکی از اساتید مشهور ادبیات وی در دبیرستان سولتانی (شیراز) بود. پس از دریافت مدرک دیپلم ، فریدون به تهران (۱) آمد و باستان شناسی را در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تحصیل کرد. وی پس از اخذ مدرک لیسانس ، به شیراز بازگشت و در گروه فرهنگ استخدام شد.

Tully امسال که همزمان با رویدادهای سوم بود شهریور و اشغال ایران توسط متفقین است ، در روزنامه فروردین قطعاتی به نام Tafati در پوسته طنز و شوخی می نویسد. اولین قطعات برای اولین بار (۱) در روزنامه اقیانوس (ابووتراب باسیری و مدیریت دکتر حمیدی شیرازی) در ستون Fawadadb منتشر شد. از سپتامبر همان سال ، این قطعات در روزنامه “فالدین” منتشر شده توسط عبدالله اففی و جعفر عبتی در شیراز منتشر شده است.

انتشار یک قطعه در روزنامه حزب Tudeh که در آن نخست وزیر قمام السالتنا به نخست وزیر وقت حمله کرد. تولی بعداً تقسیمات خود را از حزب Tudeh در قطعه گروه Golbang بیان می کند و در سال ۶ به شیراز منتقل می شود و در دفتر فرهنگ فارس در امور باستان شناسی فعالیت می کند. در سال ۶ ، او مجموعه شعر خود را به نام Raha منتشر می کند.

اشعار این دفتر تأثیرات زیادی بر شاعران مانند نادر نادرپور ، فروش زاد ، نصره رحمان ، محمد رضا شفیسی کادکانی ، منخور آتاشی و بقیه داشته است. اصالت اصلی کار توللی در اشعار مریم و اشعار “کارون” و “باستان شناس”.

علاقه مند به Nima Yushijj نام دخترش نیما را نام برد. وی پس از انتشار کتاب های “nafe” ، “pouyeh” ، “Wonder” و به ویژه دفتر شعر “بازگشت” ، از شعر نیما و مانیفست نیما فاصله گرفت. او نوشت: “” اسطوره “و سایر قطعات پراکنده توسط نیما یوشیج در” آثار افق میهن شده هاشتروود “و” مجله موسیقی “منتشر شد ، که اخیراً و زیبایی های آن را داشت. اما داستان من از شیرازی دنباله ای را که به آن روش ظهور می گوید ، دوست نداشت. ناپدید شدن خدا و منحصر به فرد بودن او ، شکی نیست که در آن زمان ، من ویرانی نیما را که جنبه مشترکی از من داشت ، در نظر گرفتم ، اما من نمی دانستم که نمونه های شاعرانه او به صورت سست و ناتوان و خارج از کلام پیوسته نوشته شده است ، و من نمی دانستم که کاخ امروز ریخته شده است.

بنابراین ، پس از گفتگوهای طولانی و دوستانه که او در تهران پیوست ، هرکدام سر خودمان را داشتیم و وقتی در سال جمع آوری شعر “انتشار” آزاد شدم ، نیاز به یک روش جدید برای نوشتن شعر را اثبات کردم و سخنرانی نیما را رد کردم.

فیض شریفی در کتاب Fereydoon Tully از مجموعه “شعر زمان ما” نوشت: نیما تولی را دلپذیر و بدبین می دانست که او و نادر یکی از مدل های او بودند ، یا یک جدید ، یا نگاداد ، و کار خود را انجام دادند و کارهای خود را انجام دادند.

از آنجا که زبان فرانسوی می دانست ، توللی اشعار بودلر را به خوبی خوانده بود و با او بوده است. نقوش اشعار او تنهایی ، تاریکی ، وحشت ، شهوت ، لذت ، گناه و ریتم ثابت مرگ است.

در شعر “نفرین” در سریال “Nafe” و اشعار دیگر خود با اظهارات خود ، خود را با شخص فرانسوی که برای اولین بار از کلمه مدرن استفاده می کرد ، مقایسه کرد و رهبر شعر ایرانی را نامید. اما واقعیت این است که فریدون توللی شاعری بود که با محافظت از خطوط و خطوط اشعار قدیمی ، تغییراتی و تک قطبی را در وزن و شکل شعر فارسی ایجاد کرد و تا حد زیادی تحت تأثیر شکل و محتوای شعرهای نیمی و نیمی به شکل شکل و محتوا قرار داشت.

اشعار “افسانه” و “مریم” نیما نقاط عطف یا پرش از شعرهای باستانی به سمت شعر عاشقانه بود. این دو شعر مفصل همه گرایش هایی هستند که نشان دهنده عشق “تغییر” است که از بین بردن عنصر زن مانند “افسانه و مریم” در روابط عاشقانه بر خلاف ارتقاء زندگی واقعی در نظر نمی گیرد.

تولی برای او کافی بود. او با مضامین عاشقانه و اجتماعی آن زمان زبانی عظیم و مرتب داشت. ماهیت مردم در آن زمان هنوز به زبان عجیب نیما با اشعار “کار شب” و “مرغ آمین” نبود.

تولولی ، خانلر ، نادرپور ، نصره رحمانیه و موشیری و غیره ، ذهن های سنتی را به شعرهای جدید و بعداً به شعر نیما خطاب کردند.

بدون شک ، کتاب “وفادار” و “ره” برای زمان خود و حتی اکنون مفید بوده است و می توان گفت که “گلستن” و “Marzbannameh” بهترین کار در نثر و نظم هستند و در طنز کار مهمی است. توللی مردی چند ساله بود. او شاعر ، نویسنده ، روزنامه نگار ، طنز ، موسیقی دان ، سیاستمدار و باستان شناس بود.

Fereydoon tully در ۱ خرداد ۱۳۹۴ به سرزمین ساکت پیوست و در حافظی دفن شد. خودش می گوید:

من پیش از خواب هستم ، تا مرگ نبینید

از آن گردن نمی ترسد

چو این بدن خاکی ، که درون خاک فرو رفته است

“روی چرخ فلک ، چیزی جز پرواز.”

منبع: isna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا