اخبار اقتصاد ایران

متوسط قیمت‌ها بیش از ۱۵ برابر در یک دهه افزایش یافته | نگذاریم جای طلب‌کار و بدهکار عوض شود

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر در واکنش به اظهارات مسئولان؛

حسن صادقی می گوید: دیوان عدالت اداری سال گذشته اعلام کرد که در پی شکایت ما درباره افزایش دستمزد نمی تواند رای شورا را ابطال کند و اگر امضای نمایندگان کارگری در پایین سند آن جلسه نبود، این احتمال وجود داشت. از ابطال

افق میهن به نقل از ایلنا، با آغاز فصل سرما، تعیین تکلیف دستمزد سال ۱۴۰۳ در آستانه آغاز جلسات کمیته مزد شورای عالی کار انجام می شود. به کانون بحث ها و بحث های کارگری تبدیل شود. هم اکنون زمزمه هایی برای طرح سناریوهای دولتی در این زمینه شنیده می شود. همچنین ، برخی از اقتصاددانان از این روزها ، درصد هایی را به عنوان گمانه زنی هایی که حداقل نرخ افزایش دستمزد باید در نوسان باشد ، مطرح می کنند ، اما فعالان کارگری دیدگاه متفاوتی دارند. صرف نظر از برخی از کارشناسان اقتصادی (مانند سعید لیلاز) که درصد هایی مانند ۴۰-۵۰ ٪ افزایش در تلویزیون را افزایش داده اند ، ظاهراً از دیدگاه خیرخواهانه ، معاون روابط کار وزارت کار اخیراً در بیانیه ای ادعا کرده است که در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ، کارگران با افزایش دستمزد آنها از تورم عقب نماندند و اگر دو رقم از ۵۷ و ۲۷ افزایش این دو سال را اضافه کنیم ، به شکل ۸۴ ٪ افزایش می رسیم ، که برابر با نرخ تورم کل است. از این دو سال!

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) درباره این گمانه زنی ها و موضع فعالان کارگری در این خصوص گفت: دو سال است که منطق علمی مبتنی بر شاخص ها و روش های متناسب با تورم در حوزه چانه زنی وجود ندارد. پیرامون نرخ تورم در کشور و رویکرد استبدادی وزیر در شورای عالی مسائل تخصصی به حاشیه رفته است. دیگر چیزی در مورد لزوم درج نرخ تورم برای افزایش حداقل دستمزد در شورای عالی کار بر اساس قانون کار و تبصره ماده ۴۱ آن و یا افزایش مستمری بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی وجود ندارد. و دولت نرخ هایی را که در نظر می گیرد از قبل تعیین می کند. . بحث جناح کارگری و کارفرمایی نیز در این زمینه به حاشیه رفته است.

وی افزود: در چنین شرایطی نباید در دام نمایش رسمی و جنایتکارانه برای نمایندگان و تشکل های کارگری گرفتار شویم. توصیه من به فعالان کارگری و نمایندگان رسمی که در شورای عالی کار هستند این است که اگر قرار است نظر دولت در شورای عالی کار مانند سال گذشته باشد، در جلسه تعیین دستمزد شرکت نکنند و اجازه دهند خود دولت. هر تصمیمی که می گیرد در گفتگو با کارفرمایان تصمیم بگیرد. دوست دارد بگیرد این باعث می شود دامن نمایندگان کارگری از موضوعات غیرحرفه ای و غیرقانونی خالی شود.

صادقی تصریح کرد: اگر نمایندگان علی رغم میل باطنی خود در جلسه شرکت کنند و متنی را امضا کنند موجب ظلم به خود و جامعه هدفشان (کارگران) می شود. آنچه در حال حاضر به عنوان رویکرد دولت دیده می شود، دفاع از تصمیم سال گذشته در بین دولت ها در مورد دستمزد است. دولت اصلا ناراحت نیست که دستمزدها خیلی کمتر از تورم افزایش یافته و نرخ تورم عموما بالای ۴۰ درصد و دستمزدها ۲۷ درصد افزایش یافته است. آنها به جای اینکه توضیح دهند چرا در پیش بینی کاهش تورم اشتباه کردند، تصمیم سال قبل را توجیه می کنند. علاوه بر این مجلس در سند بودجه ۱۴۰۳ بحث افزایش حقوق را نیز مطرح کرده است. طرح افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت نشان می دهد که مجلس و دولت اغلب نرخی مشابه برای افزایش حقوق کارگران را دوست دارند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: افزایش جزئی حقوق کارکنان دولت در حالی است که معمولا دولت در پوشش اعیاد و مناسبت ها حقوق پایین نیروهای خود را در پایان سال جبران می کند اما کارگران چیزی دریافت نمی کنند. در چنین شرایطی توصیه می کنیم که از شرکت و امضای سند حداقل دستمزد خودداری کنید زیرا می دانیم که سال گذشته وقتی در خصوص افزایش حقوق کارگران و مصوبه دولت در شورای عالی کار به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم. آخرین بررسی‌ها، وزیر کار متن صورتجلسه مذاکرات دستمزد را ارائه کرد. و امضای کارگران را برای رئیس دیوان ارسال کرد و مدیران دیوان عدالت اداری نیز گفتند که چون خود کارگران امضا کردند پس توافق شده و موضوع اجرای قانون ماده ۴۱ قانون کار بوده است. و افزایش دستمزدها به میزان نرخ تورم در چنین شرایطی قابل اعمال نیست. و نمی توانند تصمیم شورا را لغو کنند. مسئولان دیوان مدعی شدند که اگر امضای نمایندگان کارگری در پایین سند آن جلسه نبود، احتمال ابطال وجود دارد، بنابراین نمایندگان کارگری ما در شورای عالی کار باید این مسیر را مد نظر قرار دهند.

وی در پاسخ به برخی اقتصاددانان و اظهارات اخیر معاون روابط کار وزیر تعاون، یادآور شد: صحبت های ما با برخی افراد از جمله معاونت روابط کار این است که روابط تعیین دستمزد جنبه تخصصی دارد و روابط آن متفاوت است. مسائل کنترل به عنوان مثال، درست است که یک فرمانده نظامی معمولاً عادت دارد فقط در مورد پیشرفت هایی که در جنگ انجام داده است صحبت کند، اما واقعیت میدان این است که در روابط نظامی باید هم کل پیشرفت ها را دید و هم تعداد و حجم را اندازه گرفت. از عقب نشینی ها . لذا دوستان بیایند و ببینند دستمزد نسبت به سال پایه ۱۳۹۰ چقدر عقب نشینی کرده و بعد با فرمولی عجیب از نسبت دستمزد و تورم صحبت کنند.

صادقی ادامه داد: افراد در دولت و در بین کارشناسان; می گویند کل تورم سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ (۴۷ و ۴۰ درصد) ۸۷ درصد است، بنابراین دولت در دو سال اخیر انصافاً حقوق ها را افزایش داده است! این در حالی است که نسبت به سال پایه ۱۴۰۰، شاخص بهای کالاهای اساسی ۳۲۰ درصد افزایش داشته است. وقتی دولت می گوید طی دو سال بیش از ۸۰ درصد دستمزدها را افزایش داده است، باید پاسخ دهد که نقش این افزایش در کل مبلغ دریافتی کارگران چقدر بوده است؟ افزایش ۵۷ درصدی در زمان آقای عبدالمالکی که این همه به جامعه کارگری سخت می زند، فقط یک میلیون تومان به مبلغ پایه حقوق اضافه کرده است! در سال ۱۴۰۰ تورم ۴۰ درصدی داشتیم که ۲۵ درصد افزایش داشت و در سال ۱۴۰۱ این فاصله اندکی جبران شد و در مقابل تورم ۳۹ درصدی ۵۷ درصد افزایش داشتیم که تنها ۱۸ درصد بیشتر از تورم بود. این در حالی است که سال قبل از آن یعنی در سال ۱۴۰۰، ۱۵ درصد کمتر از تورم دریافت کردیم و در سالی که شورا ۵۷ درصد مصوب کرد، افزایش غیرقانونی و کمتر از تورم سال قبل جبران شد. پس نگذاریم جای طلبکار و بدهکار عوض شود.

وی افزود: دولت با وجود چنین اظهاراتی باید بگوید چقدر جلوی کوچک شدن سفره کارگران را گرفته است. اگر به سال ۱۳۹۰ برگردیم و میزان حقوق را بر اساس واحد تعریف کنیم، یعنی در سال ۱۳۹۰ قیمت تمام اجناس ۱۰۰ واحد در نظر گرفته می شد، در سال ۱۴۰۱ پس از یک دهه این واحد به قیمت ۱۵۶۷ واحد رسید. یعنی میانگین کل قیمت ها در این یک دهه بیش از ۱۵ برابر افزایش یافته است. این در حالی است که دستمزدها بسیار کمتر از این افزایش یافته و در واقع در این یک دهه جدول کارگران ۳۰۰ درصد کوچکتر شده است. بنابراین اگر محاسبه را از این طریق علمی انجام دهند، می بینند که با همان ادعای ۸۴ درصدی که اضافه کردند، سفره کارگران نه تنها حفظ نمی شود، بلکه کوچکتر هم می شود. اگر نخواهیم این ضعف را بپذیریم تصمیماتی می گیریم که جنبه غیرحرفه ای دارد و توصیه می کنیم اگر دوستان در شورای عالی کار در جلسات با همین ادبیات غیر علمی مواجه شدند بهتر است در جلسات شرکت نکنند. جلسه تعیین دستمزد شورای عالی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا