ترندهای روز

محققان: مصرف روزانه پیتزا و همبرگر می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

محققان استرالیایی ارتباط بین آلزایمر و مصرف روزانه غذاهای مبتنی بر گوشت و مواد فرآوری شده مانند همبرگر و پیتزا را یافته اند. در این تحقیق عادات غذایی ۴۳۸ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محققان دریافتند که افراد مبتلا به آلزایمر به طور منظم غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، ژامبون، پیتزا و همبرگر مصرف می کنند. همچنین این افراد تمایل کمتری به خوردن میوه و سبزیجات دارند.

بر اساس مقاله منتشر شده در مجله بیماری آلزایمر، محققان در این مطالعه عادات غذایی ۱۰۸ بیمار مبتلا به آلزایمر را با ۳۳۰ فرد سالم مقایسه کردند. این مطالعه که توسط محققان دانشگاه باند و دانشگاه گریفیث استرالیا انجام شده است، ارتباطی بین آلزایمر و مصرف روزانه غذاهای فرآوری شده مانند همبرگر و پیتزا پیدا کرده است.

کارشناس آمار زیستی دانشگاه بند می گوید:

رشد آلزایمر در مغز از میانسالی شروع می شود و می توان اثرات آن را به سبک زندگی کنترل نشده از سنین پایین نسبت داد.

رابطه بین آلزایمر و مصرف روزانه پیتزا و همبرگر

عوامل زیادی مانند فعالیت های ورزشی، الگوی خواب و عوامل ژنتیکی بر آلزایمر تأثیر می گذارد. بنابراین نمی توان نتایج این تحقیق را کامل و جامع دانست، زیرا رژیم غذایی را نمی توان به تنهایی مسئول افزایش خطر ابتلا به آلزایمر دانست. همچنین مشخص نیست که چگونه این عادات غذایی می تواند منجر به آلزایمر شود. با این حال، می دانیم که رژیم غذایی تأثیر زیادی بر سلامت انسان دارد. این تحقیق در واقع نشان می دهد که آنچه می خوریم می تواند در تعیین حساسیت ما به بیماری هایی مانند آلزایمر نقش داشته باشد.

علاوه بر این، به نظر می رسد غذاهای فوق فرآوری شده نیز تا حدودی بر زوال شناختی در برخی افراد تأثیر می گذارد. این نوع غذاها دارای مواد مغذی و فیبر کمتری هستند و مصرف آنها باید کاهش یابد.

در استرالیا از هر ۱۰ نفر بالای ۶۵ سال یک نفر آلزایمر دارد. آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و چنین میزان بالایی در سایر کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده وجود دارد. اگر محققان بتوانند عوامل ایجاد کننده این بیماری را شناسایی کنند، ممکن است بتوان این تعداد را کاهش داد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا