بانک و بیمه

محل مصرف منابع اوراق گواهی سپرده مشخص شده و ناترازی بانک‌ها را تشدید نمی‌ کند

به گزارش افق میهن، بانک مرکزی در واکنش به انتشار گزارشی در روزنامه اعتماد با عنوان «روش جدید تامین کسری بودجه با نرخ سود ۳۰ درصدی چه پیامدهایی دارد؟ بهمن و در طرح انتقادی در خصوص انتشار اوراق گواهی سپرده ویژه توضیحاتی ارائه شده است:

بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ در راستای تحقق اهداف شعار سالانه مهار تورم و رشد تولید، مجموعه اقداماتی را برای کنترل تورم در دستور کار قرار داد که عبارتند از: اجرای سیاست تثبیت و سیاست پولی در کشور. شکل کنترل مقدار معینی از ترازنامه بانکی و عملیات بازار آزاد خاطرنشان کرد: در این زمینه اعطای مجوز محدود برای صدور گواهی سپرده ویژه به شبکه بانکی یکی از ابزارهای سیاست پولی است که اگرچه پروژه‌ها و برنامه‌های خاصی را کنترل و تأمین مالی می‌کند، اما به کنترل انتظارات تورمی، کاهش نقدینگی و در نهایت کنترل تورم کمک می‌کند. در این زمینه توجه به نکات زیر ضروری است:

۱- مجوز صدور گواهی سپرده ویژه با هدف تامین مالی سرمایه در گردش طرح های اقتصادی با بازدهی معقول و اساساً بی ارتباط با روش های تامین کسری بودجه کشور است. در این راستا بانک‌ها موظفند وجوه حاصل از فروش این گواهی‌ها را برای طرح‌های مولد و سودآور (با بازدهی بیش از ۳۰ درصد) استفاده و گزارش توجیهی این طرح‌ها را به مرکز ارائه کنند. بانک. لازم به ذکر است بانک مرکزی به طور مستمر بر استفاده از این وجوه و تخصیص آن به پروژه های خاص نظارت خواهد داشت.

۲- ویژگی انتشار گواهی سپرده خاص این است که این سند با گواهی سپرده عمومی تفاوت اساسی دارد. زیرا محل مصرف منابع حاصل از فروش اوراق گواهی سرمایه گذاری ویژه به صورت پروژه به پروژه و بر اساس بازدهی پروژه ها در عمل در تامین مالی فعالیت های تولیدی تعیین می شود. تامین مالی کار). سرمایه واحدهای تولیدی) منجر به تشدید می شود. بانک ها ناراضی نخواهند بود با این حال، انتشار گواهی سپرده عمومی ممکن است به دلیل عدم اطمینان در مورد استفاده از آنها خطراتی را برای بانک ها ایجاد کند و ممکن است عدم تعادل بانکی را تشدید کند.

۳- سقف مجاز صدور گواهی سپرده ویژه ابلاغی به شبکه بانکی ۲۰۰ میلیارد تومان است که سهم کمی از نقدینگی ۲.۶ درصدی را به خود اختصاص می دهد و با توجه به اینکه ابعاد آن قابل تعمیم به کل نقدینگی نیست. به طور کلی نمی تواند اقدامی باشد که بر فعالیت صندوق های بورسی اثر بگذارد یا هزینه تامین مالی اقتصاد را افزایش دهد. البته لازم به ذکر است که برخی بانک ها در این زمینه تخلفاتی انجام داده اند که ممکن است بر سایر نرخ های سود بازار تاثیر بگذارد و در این مورد بانک مرکزی برخورد با بانک های متخلف را در دستور کار خود قرار داده است. از سوی دیگر، گواهی سپرده ویژه دارای سقف خرید برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک است و صرفا برای حفظ و نگهداری ذخایر سرمایه اندک در بانک ها صادر شده است. بنابراین انتظار می‌رود بازار ارز را به‌طور مؤثری تثبیت کرده و انتظارات تورمی را مهار کند.

۴- پویایی و نقدشوندگی بالای ورود و خروج صندوق های بورسی تحت تأثیر شرایط بازار سرمایه، تحولات کلان اقتصادی، نااطمینانی ها و ریسک های سیاسی و اقتصادی و انتظارات تورمی است و این آسیب ها و مخاطرات بخشی از این فعالیت ذاتی محسوب می شود. بنابراین نمی توان با قطعیت موضوع برداشت بخشی از وجوه از صندوق های بورسی را به تاثیر گواهی سپرده ویژه نسبت داد. همچنین بررسی وضعیت صندوق های صندوق های بازنشستگی نشان می دهد که در روز قبل از انتشار این گواهی ها (۱۰/۱۱/۱۴۰۲) ارزش خالص دارایی های صندوق های مذکور حدود ۵۶۵ میلیارد تومان و در روز در پایان صدور گواهینامه ها (۱۸/۱۱/۱۴۰۲) مبلغ ۵۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین، حدود ۳.۷ درصد از منابع این صندوق ها در دوره مذکور کاهش یافته است. در مقایسه با حجم صندوق ها و تعداد بالای ۱۴۱ صندوق بازنشستگی و همچنین نقدینگی بالای منابع آنها، این عدد قابل توجه و تاثیرگذاری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا