اخبار اقتصاد ایران

مدیرعامل ایرانسل: بهبود کیفیت شبکه نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است :: افق میهن

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به تکمیل ظرفیت شبکه ارتباطی و افزایش تقاضا، بر لزوم سرمایه گذاری جدی برای ارتقای کیفیت شبکه تاکید کرد.

به گزارش افق میهن، نشست خبری «بررسی و تبادل نظر در خصوص انجام تعهدات اپراتورها برای ارتقای کیفیت اینترنت بر اساس تغییرات تعرفه»، صبح امروز سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ با حضور دکتر امیر محمدزاده لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و جمعی از مدیران این سازمان و وزارت ارتباطات جناب آقای دکتر بیژن عباسی آرند ، مدیرعامل ایرانسل، مهندس رضا خلیلی، معاون شبکه این شرکت. مخابرات ایران، مهندس حمید بهروزی، قائم مقام شرکت همراه اول، مهندس حسین ملازاده، مدیرعامل رایتل، مهندس محمدعلی یوسف زاده، مدیرعامل آسیاتک، مهندس حسن شانه ساز زاده، رئیس هیئت مدیره شاتل، مهندس ایمان میری وه، مدیر عامل شرکت شاتل ، و جمعی از اصحاب رسانه در محل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی. برگزار شد.

در این مراسم مدیرعامل ایرانسل با اشاره به اینکه اپراتورهای تلفن همراه در ۱۰ سال گذشته تلاش جدی برای توسعه شبکه اینترنت به ویژه اینترنت نسل چهارم و پنجم داشته اند، گفت: تلاش ما این بود که بتوانیم بهترین ها را ارائه دهیم. خدمات و کیفیت به مشترکین ما انجام دادن. اکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستیم. این آمار در شهرهای بزرگ ۱۰۰ درصد است و سایر شهرها نزدیک به این میزان هستند. البته در برخی نقاط و جاده های کم جمعیت دسترسی به اینترنت پهن باند کمتر است که توسعه آن به صورت مشترک در برنامه ما و وزارت ارتباطات است.

عباسی آرند در ادامه گفت: با افزایش استفاده مردم از اینترنت به ویژه در دوران کرونا، پیش بینی اپراتورها برای توسعه شبکه توانسته تا حدودی پاسخگوی نیاز مردم باشد که نشان می دهد برنامه های توسعه ای پیش بینی شده بود تا حد زیادی موفق بوده اند. اما از سوی دیگر افزایش تقاضا منجر به تکمیل ظرفیت ها و نیاز به تغییر برنامه ها شد. وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را برای توسعه زیرساخت ها انجام داد، اما واقعیت این است که افزایش نرخ ارز و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر هزینه های اپراتورها در سال های اخیر، نیاز به سرمایه گذاری جدی تری برای بهبود شبکه را ایجاد کرده است.

مدیرعامل ایرانسل افزود: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در سال ۱۴۰۲، تورم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۶.۸ درصد بوده که کمترین تورم را نسبت به سایر بخش ها به خود اختصاص داده است. با این حساب می توان گفت به نوعی صنعت ICT کشور کار بزرگی انجام داده است که با این شرایط توانسته به حداقل سرمایه گذاری و ارائه خدمات ادامه دهد. طبق گزارش مقامات رسمی بین المللی، میانگین مصرف ماهانه دیتای گوشی های هوشمند برای هر نفر در جهان ۱۵ گیگابایت است و این رقم در ایران ۱۸ گیگابایت است که نزدیک به میانگین اروپای غربی با مصرف ماهانه ۱۹ گیگابایت است. . یکی از دلایل این حجم مصرف پایین بودن تعرفه دیتا و فاصله مصرف ثابت و همراه است.

عباسی آرند گفت: هدف گذاری پوشش ۱۰۰ درصدی پهنای باند در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ایرانی حداقل در دنیا نادر است. اما در کشور ما با توجه به سیاست های توسعه ای و عدالت ارتباطی دولت های محترم با وجود اینکه صرفه اقتصادی ندارد سرمایه گذاری در توسعه روستایی انجام شده است که بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل ایرانسل همچنین در جمع خبرنگاران درباره برنامه کوتاه مدت ایرانسل برای ارتقای کیفیت شبکه توضیح داد و گفت: در ایرانسل برنامه هایی برای توسعه شبکه در کل کشور به ویژه در مکان هایی با ترافیک بیشتر داریم و هستیم. تلاش برای تسریع در توسعه هم در سطح دسترسی و هم در لایه هسته شبکه تلاش ما بر این است که در دو ماه باقی مانده از سال این کار را با سرعت بیشتری پیش ببریم و با راه اندازی سایت های جدید، تجربه کاربری بهتری را برای هموطنان در ایام نوروز ایجاد کنیم.

همچنین وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی مصرفی هر کاربر، تاکید کرد: این امکان از مدت ها قبل در ابر اپلیکیشن ایرانسلمن فراهم شده و در اختیار تمامی مشترکین ایرانسل قرار دارد.

همچنین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مراسم با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و تنظیم مقررات، ارتقای کیفیت ارتباطات را از وظایف خود می داند، گفت: در دولت سیزدهم دو موضوع مهم در دستور کار داریم. یکی توسعه شبکه فیبر نوری و دیگری توسعه شبکه فیبر نوری است. شبکه نسل پنجم تلفن همراه است. در حوزه فیبر نوری نیز هدف ما ایجاد ۲۰ میلیون پوشش برای خانوارها تا پایان دولت با همکاری اپراتورها است. در حوزه ۵G نیز به زودی حراج فرکانس های ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز برگزار می شود که منجر به توسعه فناوری نسل پنجم می شود.

لاجوردی ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ کل سرمایه گذاری اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل یک هزار و ۳۰۰ میلیون دلار بوده و در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۵۸۰ میلیون دلار رسیده است که نشان دهنده روند کاهشی سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات سیار است. . همچنین براساس آمار بانک مرکزی و مراکز مرتبط، سهم بخش ارتباطات از تولید ناخالص داخلی در سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است. با توجه به اینکه آخرین نرخ تعیین شده در بخش ارتباطات در حوزه پیامک موبایل در سال ۲۰۸۹، مکالمه تلفن همراه در سال ۲۰۱۹، تماس ثابت در سال ۲۰۱۹، دیتای تلفن همراه در سال ۲۰۱۹ و دیتا ثابت در سال ۲۰۱۹ بوده است، به طور کلی این اصلاح تعرفه در دو بخش ثابت و به موبایل نیاز داشتیم

در این مراسم مدیران سایر اپراتورها نیز جزئیاتی از وضعیت هزینه و درآمد و برنامه های توسعه در شبکه خود ارائه کردند. قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این خصوص گفت: بحث توسعه شبکه از الزامات اپراتورها است. همانطور که در سایر صنایع مانند برق توسعه لازم صورت نگرفت و با قطعی مکرر برق مواجه شدیم، اپراتورها نیز در چند سال گذشته تعرفه ها را افزایش ندادند و ظرفیت سرمایه گذاری متناسب با توسعه شبکه افزایش پیدا نکرد. اکنون این افزایش تعرفه جبران عدم افزایش تعرفه ها در سال های گذشته است. اگر افزایش تعرفه متناسب با نرخ تورم نباشد، رکود شبکه سرعت می گیرد و روند توسعه کاهش می یابد.

مدیرعامل رایتل نیز در این مراسم با اشاره به غیرقابل قبول بودن سود سالیانه صنعت ارتباطات گفت: اینترنت به ابزاری تبدیل شده است که هم در صنعت و هم در حوزه خدمات مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل وابستگی جدی به اینترنت دارد. بوجود آمده است. در چنین شرایطی اگر شبکه ارتباطی کشور نتواند کیفیت خود را حفظ کند، طبیعتا کل اقتصاد اعم از بانکی، لجستیکی و … متضرر می شود. سهامدارانی که در این صنعت سرمایه گذاری می کنند انتظار دارند نرخ بازدهی معقولی متناسب با نرخ سرمایه گذاری دریافت کنند. در حال حاضر نرخ سود سالانه در حوزه ارتباطات پنج یا شش درصد است و این در هیچ صنعتی قابل قبول نیست.

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران از دیگر سخنرانان این نشست خبری با اشاره به اینکه شرکت مخابرات ایران متولی پوشش کشور در حوزه ارتباطات ثابت است، گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیون وجود دارد. تلفن و تقریباً ۴۰ میلیون سیم جفت شده در شبکه. تعمیر و نگهداری و نوسازی را برای شرکت مخابرات ایران سخت و پرهزینه کرده است. همچنین بحث هایی مانند تامین ظرفیت انتقال در داخل استان ها، نرخ ارز و نیروی انسانی وجود دارد. به خصوص نرخ ارز که به طور مستقیم بر تجهیزات خارجی و تجهیزات داخلی به طور غیرمستقیم تأثیر می گذارد. به نظر می رسد افزایش ۳۴ درصدی تعرفه عددی است که تا حدودی به ارتقای فناوری کمک می کند. البته این تعداد کافی نیست، اما می تواند به کاربران برای دریافت خدمات بهتر در منطقه ثابت کمک کند.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل آسیاتک نیز به تفاوت فاحش هزینه و درآمد این شرکت اشاره کرد و گفت: طبق آمار مقایسه ای در هفت سال گذشته، هزینه های حقوق در آسیاتک بیش از شانزده برابر هزینه تمام شده است. برق صادر شده توسط شرکت توزیع برق در مرکز داده آسیاتک حدود هشت برابر و هزینه اجاره فضای مخابراتی حدود شانزده برابر افزایش یافته است. با توجه به اینکه زنجیره تامین دارای پارامترهای متعددی است که از تجمیع این شاخص ها، وضعیت نگهداری، توسعه و پایداری شبکه ناشی می شود، سعی داریم با این اصلاح تعرفه، تجربه کاربری را بهبود بخشیم.

در ادامه این مراسم مدیر عامل های وب گفت: در دو دهه اخیر سرمایه گذاری روی اپراتور ثابت صورت نگرفته است و همین امر باعث شده تمام بار اینترنت بر دوش شبکه موبایل باشد. شبکه های لازم در زمینه اینترنت ثابت ایجاد نشده است. اتفاق خوبی که در دولت سیزدهم افتاد تغییر نگاه به اینترنت است و توسعه این شبکه به عنوان بالاترین اولویت در نظر گرفته شده است. عدم تعادل مصرف در اینترنت ثابت و همراه را در ترافیک مردم می بینیم. در پنج سال گذشته قیمت همه چیز چند برابر شده در حالی که در تعرفه اینترنت اتفاقی نیفتاده است.

رئیس هیئت مدیره شاتل همچنین با اشاره به اینکه بیشتر تجهیزات اپراتورها از خارج از کشور تامین می شود، گفت: در پنج سال اخیر این هزینه چند برابر شده است. بعد از فناوری ADSL پیشرفت دیگری در زمینه اینترنت ثابت نداشتیم و حداقل سرمایه گذاری انجام شده است. با سرمایه گذاری در حوزه فیبر نوری انتظار داریم نیمی از ترافیک شبکه تلفن همراه به شبکه ثابت منتقل شود تا کیفیت شبکه تلفن همراه ارتقا یابد و تعادل بین استفاده از اینترنت ثابت و همراه ایجاد شود.

در پایان این مراسم خبرنگاران سوالات خود را در خصوص اصلاح تعرفه، طرح های توسعه اپراتورها و روش های نظارت نظارتی مطرح کردند و مدیران اپراتورهای ثابت و سیار و رئیس سازمان تنظیم مقررات به آنها پاسخ دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا