اقتصاد جهان

مذاکرات روسیه و ترکیه درباره ایجاد نیروگاه هسته ای و هاب گازی

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از خبرگزاری تاس، آلپ ارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: این کشور علاقه مند به استفاده از تجربیات روسیه در ساخت دومین نیروگاه هسته ای در استان سینوپ است و برای این موضوع در حال مذاکره است. و همچنین ایجاد یک هاب گاز در استانبول با همکاری گازپروم.

به گزارش روزنامه تکویم، بایراکتار در کنفرانس انرژی و اقلیم استانبول گفت: دو کشور روسیه و کره جنوبی برای ساخت نیروگاه هسته ای در سینوپ ابراز علاقه کرده اند.

وی افزود: و البته در مورد سینوپ به روسیه و (شرکت) روساتوم توجه داریم. ما در حال حاضر تجربه حرفه ای گسترده ای در سایت هسته ای آکیو داریم و می خواهیم این را به سینوپ بیاوریم. مذاکرات ما با هر دو طرف ادامه دارد.

وزیر نیرو در مورد ساخت سومین نیروگاه اتمی در استان کرکلارلی در شمال غرب ترکیه گفت که مذاکرات عمدتاً با چین در حال انجام است و به مرحله جدی رسیده است.

وزیر انرژی ترکیه همچنین هشدار داد که این کشور باید طی ۳۰ سال ۲۰ گیگاوات برق تولید کند.

بایراکتار در ادامه گفت: “کار در نیروگاه آکویو به شدت ادامه دارد.” ما می خواهیم تولید برق (هسته ای) را برای اولین بار در سال جاری آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: در عین حال بحث تحریم های مستقیم و غیرمستقیم است. ما سعی می کنیم مشکل را به گونه ای حل کنیم که تاثیری بر این موضوع نداشته باشد.

وی افزود: انتظار داریم تا سال ۲۰۲۸ بتوانیم هر چهار راکتور (نیروگاه) آکویو را به بهره برداری برسانیم و با این نیروگاه بتوانیم ۱۰ درصد از کل نیاز برق ترکیه را تامین کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا