ترندهای روز

مردی با آنتن دست‌ساز خود با ایستگاه فضایی بین‌المللی ارتباط رادیویی برقرار کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یک آماتور رادیویی توانست با استفاده از یک آنتن از حیاط خلوت خود با ایستگاه فضایی بین المللی ارتباط برقرار کند و با یکی از فضانوردان آنجا صحبت کند.

آقای «داگ» در این باره در صفحه یوتیوب خود نوشت: «من بارها در هنگام عبور از ایستگاه فضایی بین المللی یا ماهواره های ارتباطی موج کوتاه پیام های صوتی مخابره کرده ام، اما همیشه دوست داشتم با یک فضانورد صحبت کنم.

او می افزاید: «تا اینکه بالاخره یک آخر هفته موفق شدم با یک فضانورد ارتباط برقرار کنم. با ایستگاه فضایی بین المللی و وارن هوبرگ تماس گرفتم [یکی از ۱۸ فضانورد آمریکایی افق میهن‌شده برای انجام ماموریت آرتمیس ویژه سفر به ماه در سال ۲۰۲۴] من صحبت کردم. خیلی هیجان انگیز بود.”

اگرچه فضانوردان وظایف دیگری در ایستگاه فضایی دارند، اما بسیاری از آنها مجوز برقراری ارتباط با رادیوهای آماتور را دارند و تماس و صحبت با اپراتورهای روی زمین یکی از سرگرمی های آنها در فضا است.

آژانس های فضایی بزرگ جهان مانند ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه همگی در برنامه های رادیویی آماتور در ایستگاه فضایی بین المللی (ARISS) شرکت می کنند.

در این برنامه که هدف آن گسترش علاقه به علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است، فضانوردان کودکان مدرسه ای را تشویق می کنند تا با ایستگاه فضایی تماس بگیرند. خدمه ISS همچنین در چندین جلسه در طول سال با دانش آموزان روی زمین از طریق رادیو صحبت می کنند.

در عین حال، با توجه به اینکه چنین امکانی وجود دارد، آماتورها نیز با استفاده از تجهیزات خود با فضانوردان ارتباط برقرار می کنند که گاهی اوقات بسیار ابتدایی است، اگرچه این یک اتفاق عادی نیست.

در واقع، بسیار نادر است که فردی خارج از یک تماس آموزشی برنامه ریزی شده با فضانورد صحبت کند، زیرا عوامل متعددی باید کنار هم جمع شوند تا این اتفاق بیفتد.

برای برقراری این ارتباط، ابتدا باید مکان ایستگاه فضایی بین‌المللی با فرد روی زمین هماهنگ و مطابقت داده شود. همچنین این باید زمانی باشد که فضانوردان یک کار برنامه ریزی شده رسمی انجام نمی دهند و به اصطلاح باید زمان استراحت آنها باشد.

در نهایت، فضانورد باید فعالانه از تجهیزات رادیویی آماتور موجود در ایستگاه برای برقراری تماس های برنامه ریزی نشده استفاده کند.

اگرچه برقراری ارتباط با فضانوردان دشوار است، اما شنیدن آنها نسبتاً آسان است و می توانید با استفاده از رادیو آماتور و تنظیمات ویژه آن به برنامه های آنها گوش دهید. تماشای ایستگاه فضایی بین‌المللی البته ساده‌تر از این دو است، زیرا یک حساب ویدیویی متعلق به ناسا یک فید زنده ۲۴ ساعته را برای مخاطبان در سراسر جهان پخش می‌کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا