مشکلات مرتبط با واردات خودرو از سوی وزارت صمت بروز یافته است / سامانه یکپاچه خودروهای وارداتی همچنان در تعلیق است
پنج ماه از ابتدای سال گذشته و ماه گذشته ، واردات جدید ماشین به موسسات مسئول ابلاغ شد ، اما همچنان واردات خودرو را در هاله باز کرد. در حالی که واردکنندگان موظف بودند اختلافات را برای کاهش تعرفه واردات به مشتریان بپردازند ، کارشناسان و رسانه ها معتقدند که امکان اختلال در اجرای مجوزها و بازپرداختهای جدید وجود دارد.
به گفته افق میهن ، مدیر کل دفتر واردات ۳۱. تیر ۱۴۰۴ ، باهوش در آداب و رسوم کشور. طبق این دستورالعمل ، واردکنندگان خودرو مشمول بازپرداخت بخشی از حقوق ورود خودرو هستند. این دستورالعمل ، که برای کاهش وظایف واردات برای خودروهای وارداتی معتبر است ، تا زمان خاتمه بیشتر اعمال می شود.
جزئیات این دستورالعمل به شرح زیر است:
آیا کمیته تطبیق از تعرفه های جدید جلوگیری می کند؟
دستورالعمل ذکر شده در بالا در تاریخ ۱ ارسال شد تیر Tasnim به خریداران و واردکنندگان هشدار داد و مجوزهای جدیدی را در زمینه واردات خودرو و خطرات اجرایی ذکر کرد. براساس این گزارش ، این احتمال وجود دارد که مجلس نمایندگان نسبت به اجرای تصمیم ژوئن برای کاهش واردات نویسنده با تأخیر در واردات خودرو واکنش نشان دهد.
Tasnim نوشت: “از آنجا که این قطعنامه مطابق با بند R طراحی شده است ، قانون بودجه مصادره شده و هیچ مرجعی یا روش تغییر نرخ ورود وجود ندارد ، می تواند اجرای این تصمیم جدید را تعیین کند.”
احتمال مشکل در آخرین راه حل واردات بعید به نظر می رسد
مهدی دادفار ، مشاور و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، در مصاحبه ای با اخبار تجاری معاونان محترم ، با استناد به قانون صنعتی خودرو ، از رویکرد حمایتی برای واردات نویسنده پیروی کرده اند و هنوز مقاومت نکرده اند.
وی ادامه داد: “اگر تصمیمی با قوانین و مقررات موجود مغایرت داشته باشد ، این در منطقه دیگری خواهد بود.” با این حال ، قانونگذار مسئولیت مجمع مشاوره اسلامی را بر عهده دارد ، و مجوزهای دولت باید در مسیر قانونگذاری مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند قانون را رعایت کند. با این حال ، از دیدگاه حقوقی ، احتمال انجام قطعنامه واردات خودکار توسط مجلس بعید به نظر می رسد.
مشکلات مربوط به واردات خودکار توسط وزارت Semitic
دادفار گفت: فرض بر این است که تصمیمات نمایندگان مجلس با تکیه بر منافع عمومی گرفته می شود. موقعیت پارلمان در واردات خودرو همواره مثبت بوده و روند این روند در دوره های مختلف قابل مشاهده است.
وی افزود: “مشکلات مربوط به واردات هرگز از پارلمان بوجود نیامده است و همیشه در مرحله اجرای ، به ویژه در زمینه مسئولیت دولت و به ویژه در وزارت صنعت ، معدن و تجارت بوده است.”
سیستم یکنواخت اتومبیل هنوز به حالت تعلیق درآمده است / دولت اراده واردات خودرو را ندارد!
دادفار گفت: سیستم یکپارچه فروش خودرو ، که حدود چهار ماه پیش قول داده بود ، هنوز فعال نشده است. کمیته خودرو برای ارتقاء سیستم تشکیل شده بود ، اما هیچ اقدامی انجام نشده است. کمیته مجبور بود مجوزهای فروش را صادر کند ، اما به دلیل کمبود آموزش ، هیچ مجوز اعطا نشده است.
فعال واردات خودرو اظهار داشت که مشکل واگذاری ارز بدون شفافیت باقی مانده است. بانک مرکزی ارز را در اختیار شرکت ها قرار نداده است ، که نشان می دهد دولت در حوزه واردات نویسنده فقدان اراده اجرایی کافی را دریافت می کند. چنین تاخیرهایی باعث شده است تا سرمایه شرکتها و مسئله مجوزهای روشن.
بازار اتومبیل های وارداتی رقابتی است!
دادفار تکرار کرد که اگر بیش از ۵ وارد کننده خودروهای مشابه را به کشور وارد کنند ، البته رقابتی است و این رقابت عاملی برای تعدیل قیمت است.
وی تأکید کرد: با توجه به تعداد بازیگران فعال در حوزه واردات نویسنده ، اجرای سیستم فروش لازم نیست ادامه یابد. شرکت ها مجبورند اتومبیل های وارداتی خود را بدون واسطه بفروشند. دولت چهار ماه مردم را نگه داشت و در آن زمان پایتخت نامشخص است.
هدف از واردکنندگان این است که سرمایه خود را به جریان اقتصادی برگردانند
دادفار گفت که دولت اعلام می کند که تحویل اتومبیل باید توسط یک آژانس دولتی برای قیمت گذاری متوقف شود. وارد کننده قصد ندارد وسیله نقلیه را به عنوان کالای بلااستفاده نگه دارد. در عوض ، هدف وی فروش و بازگشت سرمایه به جریان اقتصادی است.
وضوح جدید واردات خودرو منجر به کاهش قیمت / وسایل نقلیه جانباز وارداتی نمی شود که نیز نامشخص هستند!
دادفار گفت: “نرخ ارز بر اساس تعرفه ها و کارهای گمرکی در نرخ ارز استفاده می شود که به نوبه خود باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو می شود.” در همین راستا ، دولت با کاهش حق ورود ، سعی در جلوگیری از ضرب قیمت خودروها داشت. بر این اساس ، قطعنامه واردات جدید فقط بدون کاهش قیمت بازار ، قیمت خودروهای وارداتی را به سطح قبلی می رساند.
در نهایت ، کارشناس صنعت خودرو گفت: “از نظر اتومبیل های جانباز ، اگرچه این اتومبیل ها صاحبان مالکیت جانباز را دارند ، اما به آنها ارز جانبازان اختصاص نیافته اند.” اتومبیل ها در گمرک باقی می مانند و اگر کشور در ولتاژهای امنیتی درگیر باشد ، احتمالاً آسیب دیده است. مشخص نیست که در صورت خسارت ، کدام موسسه توسط جانبازان نگهداری می شود؟
نیاز به رهایی واقعی واردات خودکار دارد. هماهنگی بین مؤسسات
اگرچه کاهش واردات نویسنده به عنوان گامی برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده در نظر گرفته می شود ، فقدان اجرایی در دولت ، عدم اطمینان سیستم فروش و عدم جابجایی ارز منجر به اجرای مجوزها در وضعیت عدم اطمینان می شود. به نظر می رسد تا زمانی که هماهنگی کامل بین دولت ، پارلمان و سازمان های اجرایی مشخص شود ، دیدگاه روشنی از واردات خودکار به نظر می رسد یک چشم انداز روشن است. به گفته کارشناسان ، کاهش قیمت خودروهای وارداتی نیز به طور غیر منتظره ای به نظر می رسد. بنابراین ، نمی توان امیدوار بود که امسال تفاوت بین اتومبیل های وارداتی را بازپرداخت کند.
برای خواندن ، گزارش “ادامه کاهش ظرفیت در بازار خودرو” در اخبار تجاری را بخوانید.